כבר חצי שנה שהחטופים נמקים בשבי חמאס וממשלת ישראל כושלת בגיבוש מהלך שיבטיח את החזרתם. כל יום שעובר בלי גיבוש מהלך כזה, מקטין את הסיכוי לראות את החטופים והחטופות שבים הביתה בחיים. במקום שילך ויגבר הלחץ הבינלאומי על חמאס להסכים לעסקה שתוביל לשחרור החטופים (כגון, באמצעות הטלת סנקציות על מנהיגי חמאס שחיים מחוץ לרצועת עזה ותפיסת כספי חמאס ברחבי העולם), הולכת וגוברת הדרישה דווקא מישראל, להפסיק את הפעילות הצבאית נגד חמאס.

דילול כוחות ברצועה: אוגדה 98 יצאה מח'אן יונס | אלו החטיבות שנשארו בשטח

דרישה זו, שמאלצת בפועל את ישראל לרסן את פעילות צה"ל בעזה, לא מלווה בלחץ בינלאומי מקביל על חמאס לשחרר את החטופים. ללא לחץ צבאי של ישראל וללא לחץ בינלאומי על חמאס אין שום סיכוי לעסקת חטופים.

בשבועות הראשונים אחרי ה-7 באוקטובר, ישראל נהנתה מהתייצבות חד משמעית של ארה״ב כנגד חמאס והציר האיראני-ג׳יהאדיסטי. כמו כן, הייתה הסכמה בינלאומית רחבה שחמאס מהווה סכנה הן לביטחון מדינת ישראל והן ליציבות במזרח התיכון ושיש לפעול למיגור שלטונו בעזה. ממשלת ישראל לא השכילה למנף את התמיכה הבינלאומית הרחבה הזו ולהצטרף לציר המתון בהובלת ארה"ב, הכולל מדינות ערביות מתונות ומדינות מערביות נוספות. היא לא הציבה יעדים מדיניים למלחמת ״חרבות ברזל״ ולא מיתנה באופן מספק את המשבר ההומניטרי בעזה.

כך הגענו למצב שבו התהפכו היוצרות, וכיום יש הסכמה בינלאומית רחבה שמדינת ישראל היא הבעיה, ושעליה להפסיק את המלחמה מידית, וללא תנאים. כך עולה מהחלטת מועצת הביטחון הקוראת להפסקת אש – החלטה שהתאפשרה בגלל בחירת ארה"ב שלא להטיל עליה וטו, כמו גם משיחת הטלפון של נשיא ארצות הברית ביידן ביום חמישי (4.4.24) לראש הממשלה נתניהו, שבה אמר כי ״הפסקת אש היא הכרחית לייצוב ולשיפור המצב ההומניטרי ולהגנה על אזרחים תמימים״.

מה חייבים לעשות עכשיו כדי להפוך את מה שמסתמן כתבוסה ישראלית, לניצחון ישראלי שיכלול גם את השבת החטופים?
ישראל חייבת לאמץ את התוכנית, המונחת על השולחן, לניהול המלחמה כחלק מקואליציית הציר המתון. לפי תוכנית זו, ישמר לישראל חופש פעולה צבאי ברצועה ככל שביטחונה יחייב, המדינות המתונות השכנות יהיו אחראיות לשליטה אזרחית זמנית ברצועת עזה עד לייצוב של שלטון פלסטיני מתון וכן לעריכת רפורמות מקיפות ולשיקום הרצועה. במקביל, תבוסס נורמליזציה של היחסים בין ישראל לסעודיה ולמדינות ערביות ומוסלמיות נוספות (ברית אברהם) ותכרת ברית הגנה בין ארה״ב לסעודיה.

אימוץ תוכנית זו על-ידי ישראל יכול להוביל לאחד משלושת התרחישים הבאים:
- כניעה מידית של חמאס, כולל שחרור החטופים, מה שיוביל להפסקת הלחימה.
- סירוב חמאס להיכנע, מה שיוביל ללחץ בינלאומי על חמאס עד לכניעתו, כולל שחרור החטופים.
- סירוב של חמאס להיכנע גם ללחץ הבינלאומי, מה שיוביל לסימונו מחדש כמכשול ליציבות במזרח התיכון וללגיטימציה בינלאומית רחבה להמשך הלחימה ברצועת עזה עד לשחרור החטופים ומיטוט שלטון חמאס.

אנו קוראים לציבור הישראלי לדרוש מממשלת ישראל עכשיו ליזום מפגש פסגה בהשתתפות כל מדינות המזרח התיכון המתונות, ארה״ב ומדינות מערביות נוספות, במסגרתו תושג הסכמה בנושאי הליבה – נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שלטון זמני ברצועת עזה שידאג לשיקומה, לדה-רדיקליזציה ולהשארתה מפורזת, והבטחת האינטרסים הסעודים מול האמריקאים.

מהלך כזה יבטיח את בטחון ישראל, השבת החטופים וסיום המלחמה בניצחון של ישראל – הכרעת הרעיון שאפשר להשמיד את מדינת ישראל, שמנחה את תודעת הג׳יהאד. יש רק דרך אחת להשיג הכרעה כזו – ברית ביטחון אזורית של המתונים, במזרח התיכון ובקרב הפלסטינים, שיעמדו יחד באופן תקיף כנגד הקיצוניים. ברית ביטחון אזורית היא המפתח לביטחון מדינת ישראל לדורות בכל מרחביה.

המחברות הן חברות סגל באוניברסיטת תל אביב, ממקימות ״פורום היום שאחרי המלחמה״