למגינת ליבי, כל מה שאמרתי מתרחש כעת; איני נביא ולא בן נביא, אלא אני פשוט מכיר את העובדות ויודע לנתחן בדרך רציונלית ובראייה אסטרטגית. אם ימשיכו הדרג המדיני והדרג הצבאי ללכת בדרכם העקלקלה ולא יתעשתו מייד, הם יובילו אותנו למה שיקרה לדעתי בעתיד הקרוב והרחוק יותר, וזה כבר יהיה אסון נורא למדינה ולאזרחיה חמור יותר באלפי מונים ממצבנו כעת.

רוב הכתבים ופרשני הצבא בערוצי הטלוויזיה, הרדיו והעיתונות (למעט יחידי סגולה שאפשר לספור אותם על כף יד אחת) זרו חול בעיני הבריות לפני המלחמה על צבא חזק ועל אויב מורתע ושירתו את דוברוּת צה״ל ביצירת דימויים בדויים על גבם של אזרחי ישראל. הם חזרו לסורם ומוסיפים לזרוק חול בעיני הציבור גם במהלך המלחמה כאשר דיברו על צבא שהשתקם בתוך שבועיים מהמהלומה שחטף ב־7 באוקטובר 2023, והוא בדרך לניצחון ״ומיטוט החמאס באופן מוחלט״.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

״גדולי הפרשנים״ בערוצי הטלוויזיה, שהעם שותה את דבריהם בצמא, הסבירו לאזרחי המדינה, כאשר הם מעלים גיחוך על פניהם, שבריק טעה בגדול כשדיבר על אי־מוכנות הצבא למלחמה, והנה עוד רגע קט יכריע צה״ל את החמאס בהינף יד.

בימים אלו ממש, רוב הפרשנים וכתבי הצבא עושים תפנית של מאה ושמונים מעלות ומדקלמים את מה שאמרתי לפני המלחמה ובמהלכה. רובם הלכו שולל ונפלו ברשתה של דוברוּת צה״ל שעסקה בקידום דימוי הצבא. הם יצרו מציאות מדומה על חשבונה של האמת בכל מערומיה שכה חשובה, במיוחד בעיתות מלחמה. הם שירתו את דוברות צה״ל בהצלחה רבה על חשבון ביטחון המדינה וביטחון אזרחיה.

האלופים בדימוס שמילאו את אולפני הטלוויזיה, סיפרו לציבור מבוקר עד ערב לפני המלחמה ובמהלכה על צבא חזק ועל אויב מורתע; הם היו חלק אינטגרלי ביצירת עיוורון הציבור. הם סימאו את עיני הבריות מפני האמת העירומה שטפחה על פנינו והתנפצה אל סלע המציאות באסוּנה (קטסטרופה) המזוויעה ב־7 באוקטובר 2023 כשתקפו החמאס את יישובי עוטף עזה.

קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)
קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)

אותם אלופים זחוחי דעת בדימוס, ששמותיהם ידועים לכול, ושלא החסירו ולו פאנל אחד מדי יום באולפנים במהלך הלחימה – המשיכו לספר לאזרחי המדינה במהלך הלחימה שבריק טעה לגבי הצבא. לדידם, הצבא השתקם כהרף עין לאחר המכה שחטף ב־7 באוקטובר, והוא בדרך לניצחון על החמאס ועל החיזבאללה. כך הם סיפרו גם לאחר המכה הנוראה שחטפנו עם קרוב לאלפיים הרוגים, אלפי פצועים ביניהם רבים מאוד פצועים קשה, מאות אלפי עקורים מבתיהם ויישובים הרוסים בצפון ובדרום.

לאחרונה נעלמו רוב האלופים בדימוס מהאולפנים וממלאים פיהם מים מרוב בושה. הצבא נטש את כל עמדותיו ברצועת עזה והחזיר את כוחותינו לישראל מחוסר יתירות של כוח יבשתי לאחר קיצוצים עמוקים ודרסטיים של יחידות הצבא בשנים האחרונות. בעטיים של קיצוצים אלו אי־אפשר כעת להחליף את הכוחות שכבר נלחמו כמה חודשים ברצועת עזה וחייבים להוציאם גם אם אין במקומם כוחות רעננים.

חלק מהאלופים היושבים בפאנלים באולפנים, ידם הייתה במעל. אוי לנו שאלה היו האלופים בצבא שחלקם היו גם חלק מיצירת הבעיה בעשרים השנים האחרונות. חבירת הכתבים ופרשני הצבא בערוצי התקשורת אל האלופים הזחוחים בדימוס, גרמה נזק בל ישוער לביטחונה של מדינת ישראל. אין בליבי ספק שבדפי ההיסטוריה ייזכרו הפרקים האלה לדיראון עולם.