מאז ליל ההתקפה האיראנית וההצלחה המסחררת בבלימתה, כולם מדברים על כך שהאינטרס הישראלי הוא ברית אזורית. ברית אזורית היא מערכת הסכמים רב-מדינתית שמסדירים את היחסים בין המדינות ואת התחייבותן לגבות את האינטרסים של המדינות השותפות. ההסכמים יכולים להסדיר אחד או יותר מהנושאים הבאים: אינטרסים ביטחוניים, אינטרסים כלכליים, אינטרסים שנוגעים לטיפול במשאבי טבע ובמשבר האקלים, קידום תיירות, שיקום ואספקת סיוע, ובאופן כללי שיתוף פעולה להבטחת השגשוג במדינות והעמים הקשורים בברית.

"הממשלה הזו מייצרת רעש ופילוג": אודי סגל במתקפה
היה לנו מזל? גורמים אמריקאים: "מחצית מהטילים האיראנים כשלו בשיגור"

ישראל קשורה כבר עתה בברית הגנה אווירית במרחב המזרח-תיכוני, שנולדה בעקבות הסכמי השלום עם ירדן, עם מצרים, ועם איחוד האמירויות, עומאן ובחריין. כפי שכולנו נוכחנו לדעת בליל ה-14.4, אך למעשה במהלך כל חצי השנה מאז ה-7 באוקטובר, יש להרחיב את הברית הן מבחינת מרכיביה והן מבחינת השותפות, לברית ביטחון אזורית רחבה.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ברית כזו קריטית לביטחון מדינת ישראל מכיוון שאנו נמצאים במאבק רב זירתי ונאלצים להתמודד בו זמנית עם חמאס והג׳יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, עם חזבאללה בלבנון, עם כוחות איראניים בסוריה, עם החות׳ים בתימן ועם מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה, וכמובן גם עם איראן, שתומכת ומנהיגה את הציר הג׳יהאדיסטי כולו.

מדינת ישראל לא יכולה להכריע לבדה את הציר האיראני-ג׳יהאדיסטי. נכון להיום, היא גם לא צריכה לנסות לעשות זאת לבדה מכיוון שציר זה מאיים גם על סעודיה ועל מדינות נוספות רבות במזרח התיכון המשתייכות לציר המתון, כמו גם על אינטרסים של ארה״ב ומדינות מערביות נוספות.

ביטחון ישראל בכל מרחביה ולאורך זמן יושג רק אם ישראל תשכיל לנצל את האינטרסים של המדינות השונות (ובראשן ארה״ב וסעודיה) כדי להיות חלק מברית אזורית של מדינות הציר המתון, שפועלת יחד ובעוצמה כנגד איראן ושלוחותיה הג׳יהאדיסטיות באשר הן. הקמת ברית אזורית משמעה חיסול הרעיון שאפשר להשמיד את מדינת ישראל – זהו הנצחון המלא על חמאס, על איראן ועל רעיון הג׳יהאד.

ישראל יכולה וצריכה לקדם ברית אזורית כבר עכשיו, בשיתוף כל מדינות המזרח התיכון המתונות – ובהן סעודיה, מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, בחריין ועומאן, וכן מדינות סמוכות כמרוקו, בגיבוי של ארצות הברית (ויתכן שגם כמה מדינות אירופיות). בנוסף למרכיב הבטחוני, יש לקדם מרכיבים נוספים של הברית האזורית, ובראשם שיתופי פעולה כלכליים, כחלק מחזון ״איחוד מדינות המזרח התיכון״ (MEU – Middle Eastern Union), שיש לכונן בשם האינטרסים הישראליים. כדאי לזכור שגם האיחוד האירופי הוקם לאחר מלחמות העולם שקרעו את יבשת אירופה. 

יירוט המתקפה מאיראן (צילום: דובר צה''ל)
יירוט המתקפה מאיראן (צילום: דובר צה''ל)

כינון ברית אזורית עכשיו קשור קשר הדוק להצלחת המאבק בחמאס ובחיזבאללה
הנושא העיקרי שבמחלוקת בין ישראל לחמאס הוא מה יהיה הסטטוס של חמאס אחרי החזרת החטופים. חמאס רוצה להשאר בשלטון, ישראל מתנגדת לכך בתוקף. לפחות ברמה העקרונית, דרישת ישראל שחמאס לא יהיה בשלטון זוכה לתמיכת ארה״ב ומדינות הציר המתון, מכיוון שחמאס, בהיותו חלק מהציר האיראני-ג׳יהאדיסטי, מאיים גם על האינטרסים שלהן. השאלה היא איך למנף תמיכה זו כך שעם סיום השליטה הישראלית בעזה, חמאס לא יהיה בשלטון. 

סיום המלחמה ברצועה תוך כדי הקמת ברית בטחון אזורית יאפשר לישראל לקבל: סיום מלא של המלחמה, החזרת החטופים, החלפת שלטון חמאס בשלטון מתון, שיקום הרצועה שלא במימון ישראל, תהליכי דה-רדיקליזציה גם באיו״ש, נורמליזציה עם סעודיה, ותמיכה בינלאומית. מתוך דרישותיו, חמאס יקבל את הפסקת הנוכחות הישראלית בעזה, שחרור אסירים וחזרת התושבים העזתים לצפון הרצועה; אך לא את המשך שלטונו.

במצב דברים זה, אם חמאס יסרב לעסקה, הלחץ הבינלאומי יופנה כלפיו, הוא יסומן מחדש כמכשול ליציבות במזרח התיכון ולישראל תהיה שוב לגיטימציה בינלאומית להמשיך את הלחימה ברצועת עזה, דבר שיהפוך את האיום בכניסת צה״ל לרפיח לגורם לחץ על חמאס. בנוסף, המדינות השכנות יוכלו לנהל את הסיוע האזרחי לפינוי רפיח והחזרת תושבים לצפון הרצועה – תנאים הכרחיים כדי שבמקרה הצורך, צה״ל יוכל להילחם שם עד לשחרור החטופים ומיטוט שלטון חמאס.

עימות חזיתי עם איראן (צילום: רשתות ערביות)
עימות חזיתי עם איראן (צילום: רשתות ערביות)

לסיום המלחמה ברצועה תוך כדי הקמת ברית אזורית יתרון חשוב נוסף: הניצחון על הרעיון שאפשר להשמיד את מדינת ישראל, בדמות נורמליזציה עם סעודיה וחיזוק הציר המתון, כולל חיבור הפלסטינים אליו, יושג ללא תלות בתגובת חמאס. 

הידוק הברית האזורית גם יסייע במאבק מול חזבאללה. העמידה המשותפת והיעילה של מדינות האזור כנגד המתקפה האיראנית מעבירה מסר ברור לגבי היכולת של חזבאללה לפגוע בישראל, והידוק הברית יכול לשמש מנוף לכיבוד החלטה 1701, שתשיג את חזבאללה מעבר לליטאני ותאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם. 

לעומת זאת, המשך ההימנעות של ממשלת ישראל מחבירה לציר המתון עלול להוביל את ישראל לתבוסה, בדמות התחזקות הציר האיראני-ג׳יהאדיסטי, החלשת הציר המתון, ואיבוד היכולת של ישראל להשפיע על תהליכים קריטיים לבטחונה, כולל תנאי ברית ההגנה בין ארה״ב לסעודיה והתנאים להכרה של האו״ם במדינה פלסטינית.

לסיכום – ביחד עם קואליציית המדינות המתונות ננצח. ככה בונים חומה, חומת ביטחון לישראל בכל החזיתות, ולדורות. 

המחברות הן חברות סגל באוניברסיטת תל אביב, ממקימות ״פורום היום שאחרי המלחמה״