המלחמה עדיין בעיצומה, גם פסח חלף עבר לו ולפנינו שני ימי זיכרון משמעותיים שכמוהם לא ידעה המדינה מיום הקמתה. כל זאת כשהאווירה בצמרת צה”ל אחרי התפטרות ראש אמ”ן אהרון חליווה והודעת אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס על פרישתו בקיץ, נראית כמו ערב סיום קורס.

צומח כאן דור פוסט טראומטי, ומערכת החינוך צריכה להתנהל בהתאם
מי שלא מסוגל לצפות בסרטוני חמאס צריך לפנות את הכיסא, ומהר | דעה

מנגד הולכת וגוברת התחושה בקרב הציבור בישראל ובוקע כאן קול גדול של שבר מלב עם דואב ומודאג שזועק במלוא העוצמה: די, לא עוד, לא ניתן להמשיך כך. הגיע הזמן לשינוי, להחלפת ההנהגה הזו ולשינוי משמעותי בצמרת צה”ל, הם אינם ראויים ולא יכולים להנהיג את העם, את המדינה ואת צה”ל במציאות הנוכחית שהם יצרו.

זעקת שבר שבהחלט ראויה להתייחסות וליישום, כשהטענה הרווחת שאנחנו בעיצומה של מלחמה ובמהלכה לא ניתן לבצע שינויים והחלפות אינה רלוונטית, אנחנו במלחמה על הגנת המדינה הזו מיומה הראשון, זו מלחמה שסיומה לא נראה באופק ועל כן נדרשות כאן מנהיגות וממשלה אחרות, ראויות ולא הזויות.

לכן בשלב ראשון צריך כבר להקים את ועדת החקירה הממלכתית שתתחיל לבדוק ולחקור את כל הגורמים והסיבות שהביאו לאסון ה־7 באוקטובר ובכך לזרז את עבודתה שתביא בהקדם להחלפה ולהרחקה של כל אלה שהביאו אותנו לאסון ולשבר הנורא הזה. הזמן הארוך שחלף מאז תחילת המלחמה הוכיח באופן ברור שמדובר בממשלה שאינה מסוגלת לתת מענה נכון וראוי לבעיות שנוצרו במהלך שלטונה. ממשלה שהעומד בראשה נשלט על ידי שותפיו הקואליציוניים שגורמים לו לפעול לא מתוך שיקולים ענייניים אלא משיקולי הישרדות.

עובדה זו מחייבת לצד הקמת ועדת החקירה לבדיקת מחדלי האסון הקמה דחופה של ועדת חקירה נוספת שתבדוק את התנהלות הממשלה הזו מאז ה־7 באוקטובר, שהותירה עשרות אלפי ישראלים בדרום ובצפון עקורים מביתם מחלקי ארץ ללא טיפול הולם וראוי, שהתנהלה מתחילת המלחמה הזו ברוב המקרים ללא תוכניות ומערכות חירום למצבים כאלה, שבימים הראשונים של המלחמה כמעט ולא תפקדה - את רוב הבעיות הרבות שנוצרו פתרו ארגונים, גופים אזרחיים ומתנדבים - שערערה את האמון בקרב אזרחים רבים בצפון ובדרום כשבנימין נתניהו התחייב לטפל בבעיות שלהם ולתת מענה למצוקותיהם.

הדוגמה הטובה ביותר היא ההתחייבות של נתניהו לפני כארבעה חודשים במסיבת עיתונאים מתוקשרת שבה הודיע: “אנחנו עומדים להקים (בצפון) מנהלת מקבילה למה שעשינו בדרום, ונתייחס לצרכים האזרחיים שלהם וכמובן להחזרתם לבתיהם”. באותה הזדמנות נפגש נתניהו עם חברי פורום קו העימות בצפון והבטיח להם שלושה וחצי מיליארד שקלים לשיקום החינוך ושאר המערכות, סכום שלדבריו יעבור תוך מספר ימים. בפועל מנהלת כמובן לא קמה, בתקציב המדינה שעבר אין שום סכום עבור הצפון, המשך ישיר להבטחות השווא של מי שמנהיג בשעות הקשות ביותר את המדינה והמשך ישיר להבטחות השווא של דונם לכל חייל משוחרר, חינוך חינם מגיל 3, פסע מניצחון וכו’.

מכל היבט, איך שלא בוחנים את העובדות, הממשלה הזו והעומד בראשה אינם ראויים היום להנהגת המדינה. על כך גם מעידים רוב מוחלט של הסקרים. לפני המדינה וכמובן הממשלה הזו ניצבות בעיות קיום קרדינליות קשות שדורשות הנהגה חזקה, אחראית ופרגמטית. לכן את המענה למציאות המרה הזו שהמדינה נתונה בה אמורה לספק ולתת ועדת חקירה ממלכתית שתגיע למסקנה המתבקשת: הממשלה הזו והעומד בראשה אינם יכולים ואינם ראויים להנהיג את המדינה.