בתקשורת האיראנית פורסם ביום שלישי תיעוד נדיר של מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, משתתף בפגישה בטהרן במסגרת משלחת חמאס. לפי המדווח ב-12 בפברואר 2012. בתמונה נראים לצדו בין היתר גם ראש ממשלת חמאס בעזה דאז - אסמאעיל הנייה, יועצו הבכיר של חמינאי לעניינים בינ"ל - עלי אכבר ולאיתי, וראש לשכת חמינאי - מחמד מחמדי גולפגיאני.

בשל המלחמה בעזה: קולומביה מנתקת את היחסים עם ישראל
שני בתים נפגעו מטילי נ"ט בגליל המערבי; הרמטכ"ל: "מכינים מתקפה בצפון"

המפגש התקיים לאחר שכארבעה חודשים קודם לכן, באוקטובר 2011, סינוואר השתחרר מהכלא הישראלי במסגרת עסקת שליט. כזכור, עוד ב-1989 הוא הורשע ברצח פלסטינים שחשד בהם כי שיתפו פעולה עם ישראל, ונידון לחמישה מאסרי עולם. במהלך 2008, בעת שהייתו בכלא בישראל, עבר ניתוח להסרת גידול סרטני במוחו. כפי הנראה, מדובר בפגישה הראשונה שקיים סינוואר עם חמינאי מעודו. 

עם זאת, בתחקיר bbc שפורסם בפברואר השנה, נחשפה ראשיתה של מערכת היחסים בין הצדדים. בראיון לתחקיר, אמר חוקר השב"כ לשעבר, מיכה קובי, שחקר את סינוואר במשך שעות ארוכות ומרובות, שכבר ב-2007, בעודו בכלא הישראלי, העביר סינוואר לצמרת המשטר בטהרן בקשה להעמיק את הסיוע הצבאי לחמאס.

תיעוד מתוך מנהרה בה הסתתר מנהיג חמאס יחיא סינוואר (צילום :דובר צה"ל)

איראן מצדה, הבטיחה לסייע ככל יכולתה. יודגש כי ציון דרך משמעותי ביחסי איראן-חמאס החל כבר ב-2004, בעקבות חיסולו של מנהיגה הרוחני של חמאס, השיח' אחמד יאסין. כאיש דת סוני הסתיייג מהעמקת הקשרים עם טהרן השיעית מסיבות תיאולוגיות.

למרות זאת, בתקופת יאסין מוסדו הקשרים בין איראן לחמאס, וכך דווח ב-1999 על מימון בסך 35 מיליון דולר שהעביר מיניסטריון המודיעין האיראני לחמאס, לאחר פגישה שקיים יאסין עם חמינאי בטהרן ב-1998, כאשר עוד ב-1994 דווח על חימוש ואימונים שטהרן מעניקה למחבלי חמאס. בכיר חמאס חסן סלאמה, שעמד מאחורי פיגועי האוטובוסים בפברואר ובמרץ 1996, העיד שקודם לכך הוא עבר הכשרות בסודאן ובאיראן.

מאז פרוץ המלחמה, איראן שבה ומדגישה מסיבות ברורות שלא הייתה שותפה למתקפת הטבח שבצעה חמאס. במקביל לכך, התגאו בכירים איראנים על חלקה המכריע של טהרן בטיפוח תנועת חמאס, בדגש על יכולותיה הצבאיות והמערך התת-קרקעי שלה. הם זקפו זאת לטובת השת"פ המקיף שקיים מפקד כוח קודס במשה"מ, קאסם סולימאני, שהחל את תפקידו ב-1998, עד חיסולו ע״י האמריקאים ב-2020.

עוד דווח מאז פרוץ המלחמה על ביקורים תכופים שקיים מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, שחוסל ע״י ישראל במרץ האחרון, בטהרן. בטהרן גם התרברבו אודות התכנונים המשותפים שקיים בכיר חמאס מחמד דף עם סלימאני לאורך השנים.

יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

תמונת סינוואר בלשכת חמינאי בטהרן משמשת אפוא תיעוד פומבי חשוב, שיכול להעיד על הידוק השת"פ בין חמאס בראשותו למנגנוני הטרור והמודיעין האיראנים, בהנחיית מנהיג איראן חמינאי.

סינוואר שימש לאחר שחרורו אדריכל העמקת היחסים עם איראן, ומכאן ואילך המשיכה חמאס והדקה את השת"פ המקיף שלה עם איראן, עד שהפכה למפלצת הטרור המשומנת שהכתה בישראל באופן חסר תקדים באירועי ה-7 באוק'.

הכותב הוא חוקר איראן במכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית.