ביבי מכיר היטב את מה שקורה ממש בימים אלה בזירות המלחמה. הוא גם יודע שבמידה ותהליך זה ימשך זה יביא לידי קריסת מדינת ישראל מבחינה צבאית, כלכלית, מדינית וחברתית. גם אם ימשיכו החמאס והחיזבאללה להילחם בדיוק כפי שהם נלחמים כיום, ללא הפתעות צבאיות, תקרוס מדינת ישראל לתוך עצמה.

נתניהו בהצהרה דרמטית: "קיבלתי החלטה, נעשה מה שצריך - לרבות ברפיח"

1. ביבי יודע היטב שמבחינה צבאית אנו נתונים במצב ללא מוצא: בעשרים השנים האחרונות קיצצו הרמטכ״לים את צבא היבשה בשש אוגדות מתוך תפיסת עולמם שהסתיימו המלחמות הגדולות. הם בנו צבא יבשה קטן שבקושי יכול להילחם בגזרה אחת, (במלחמה האזורית נצטרך להילחם בשש גזרות בו־זמנית). ביבי גם יודע שמצב זה גרר תופעות חמורות במלחמה מול החמאס בעזה. לאחר שכבש צה״ל שמונים אחוז מרצועת עזה (למעט מחנות רפיח),הוא הוציא ממנה את כוחותיו משום שלא היו לו כוחות אחרים להחליפם. התוצאה – חזר החמאס בהמוניו לכל השטחים שעזב צה"ל והשתלט עליהם מחדש.

כוונת צה״ל להמשיך במלחמת התשה בחמאס על ידי פשיטות – אין בהן ממש כי תקיפות אלו הן טיפה בים למיטוט חמאס, ולכן צה"ל לא יוכל לא למוטט את החמאס ולא למנוע את התחזקותו מחדש. ביבי מבין היטב שכל עוד תימשך מלחמת ההתשה שלנו בחמאס, גם החיזבאללה ימשיך להתיש את כוחותינו בגבול הצפון, ולכך יש משמעויות חמורות מאוד. ביבי גם מבין שהכניסה לרפיח לא תביא שום תוצאה, אלא ההפך הוא הנכון, היא תחריף בעשרות מונים את הבעיה.

גם מרפיח נצטרך לצאת לאחר כיבושה, ויקרה לנו בדיוק מה שקרה בשמונים אחוז של הרצועה. כניסתנו לרפיח תהרוס הרס מוחלט את יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערב שאיתן אנו בשלום. יהיו לכך משמעויות קשות מאוד, וראש לכולן –בידודה של מדינת ישראל בתחום המדיני, הכלכלי והטלת אמברגו על הנשק שכבר החלו. הכניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד חי, ולנו יהיו הרבה מאוד אבֵדות, לרבות לפליטים הבלתי מעורבים. החמאס כבר מוכן היטב לכניסת צה״ל והכין לנו מארב אסטרטגי של מלכודים ומטענים ברחובות, בחצרות ובבתים עצמם. לא ניתקל בלחימה במחבלי חמאס רבים כי הם יתפנו עם 1.4 מיליון הפליטים לשטחים הבטוחים, ומשם יחזרו דרך המנהרות.

ביבי גם מודע לכך שבכניסתנו לרפיח לא יעלה בידינו לנטרל את המנהרות העוברות מסיני תחת ציר פילדלפי בעומק עשרות מטרים לתוך רצועת עזה ודרכן מגיעים כבר שנים אמצעי הלחימה לידי החמאס, מצרים הודיעה לאחרונה שכניסת צה״ל ללחימה ברפיח תסכן את השלום איתה . ביבי שולח את הלוחמים למותם ללא שום תוחלת וללא תועלת , אלא מסיבה אחת בלבד לשמר את הנרטיב של המשך הלחימה.

בנוסף על כך, ביבי מודע שאנו מגייסים כל הזמן את אותם אנשי מילואים, והם נשחקים. כבר אמרתי לפני חודשים מספר שבעטיו של קיצוץ צבא היבשה בעשרים השנים האחרונות, אין לנו עוד כוחות להחליף את הלוחמים. יעברו כמה חודשים עד שיצביעו חיילי המילואים ברגליים ולא יצייתו לצווי הגיוס כפי שזה החל לקרות ביחידת צנחנים שעשרות מהם מסרבים להתגייס שוב. לטענתם, יש שחיקה, ובעוד זמן מה יהיה היקפה מאות ואפילו אלפי חיילים, וצבא המילואים עלול להתמוטט. זה קורה כי קיצצו חמישה רמטכ״לים את גודל צבא היבשה בעשרים השנים האחרונות ושחקו אותו עד דק, ואין לנו תשובה ניצחת איך להגן על אזרחי המדינה.
 
2. ביבי יודע היטב שגם אם לא תגבר עצימות הלחימה בין ישראל לחמאס בעזה ולחיזבאללה בלבנון, המשך מלחמת ההתשה מול החמאס והחיזבאללה יביא לידי קריסת כלכלת ישראל בהקדם. מערך הסיבות לכך רבות הן, ולהלן אמנה רק מקצתן: מאה אלף עקורים שלא יוכלו לחזור לביתם, והם אינם עובדים ואיבדו כבר את פרנסתם; מדינת ישראל משלמת הון עתק להחזיקם בבתי מלון. יתר על כן, עשרות אלפי חיילי מילואים מגויסים בכל יום מימות השנה. הם אינם עובדים וגם אינם תורמים לכלכלת המדינה.

לא זו אף זו, יש הוצאות אדירות של המדינה על המשך הלחימה. הגירעון התקציבי מרקיע שחקים, ועל אלה נוספת הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל, ומשום כך ישראל צריכה לשלם ריביות מאוד גבוהות על ההלוואות שהיא לוקחת לממן את המלחמה, לשקם את הישובים בצפון ובדרום שנהרסו ואת הפעילות הכלכלית של מדינת ישראל. אם נוסיף לכל אלה את החרמות הכלכליות שהולכות וגדלות ממדינות העולם כלפינו גם ביבוא וגם ביצוא, הרי בתוך זמן לא ארוך תגיע ישראל לחדלות פירעון.

יצחק בריק (צילום: יוסי אלוני)
יצחק בריק (צילום: יוסי אלוני)

 
3. ביבי מכיר היטב כיצד ישפיע המשך הלחימה מבחינה מדינית. בחצי השנה האחרונה של המלחמה אנו מאבדים את יחסינו הטובים עם מדינות ידידות לנו. הדבר ניכר בהטלת אמברגו ליצוא נשק לישראל, וצרפת היא המובילה בהן. למעלה מזה, ישראל מורחקת מאירועים בין־לאומיים. אנו נפגעים בתחום הכלכלי כי ממשלתנו נתפסת כממשלה קיצונית והזויה בקרב מדינות העולם שהיו איתנו ביחסים מצוינים. ראש הממשלה מייצג את מדיניות ישראל בעולם שבעיניו הפך להיות ראש ממשלה שנוא ביותר בקרב מדינות רבות. שנאה זו ניכרת גם במדינתו שלו כי ראייתו האינטרסנטית הצרה, טובתו האישית ותועלתו האישית חשובות לו מטובת המדינה.

ואף גם זאת, אחת הבעיות הקשות ביותר הפוגעות אנושות בדימוי המדינה ומזיקות לה נזק רב בעולם היא המידע הכוזב שמפרסמים על מעשי חיילינו בעזה מעשים שתולים בהם פשעי מלחמה. זה ניכר בהסתה קשה של אוכלוסיות אסלאמיות בעולם הרחב, כולל במדינות המערב ובראשן ארה״ב.ישראל עומדת חדלת אונים מול השיטפון הנורא הזה, והסברת מדינת ישראל היא מגומגמת כרגיל וחסרת השפעה.
 
4. ביבי גם מכיר מקרוב כיצד תשפיע המלחמה על חברתנו. נתרסק בתוך עצמנו ונאבד את חוסננו הלאומי. אמות הסיפים החלו לנוע ברפורמה המשפטית לפני המלחמה, שעיקרה – עימותים קשים בין ימין לשמאל, בין דתיים ובין חילוניים, והתופעות הנלוזות האלה חוזרות חלילה לאחר כמה חודשים שהייתה לנו עדנה. במצב זה עלולה ישראל לקרוס מבפנים עוד קודם שיממשו אויבינו מבחוץ את איומיהם כי הגיס החמישי של מדינתנו הוא בראש ובראשונה שנאת חינם לפי שלא השכלנו להרבות מחלוקות בשום שכל ובאהבת חינם.

5. ביבי ספון בלשכתו ואפילו ביטל את השתתפותו בכל טקסי יום העצמאות מחשש למהומת. לא רחוק היום שביבי לא יוכל לטוס לחו״ל מחשש למעצרו. הוא מתנהג כחיה פצועה ונרדפת, וכל עולמו מתמקד בשלטונו כראש ממשלה. ע״פ הבנתו המשך המלחמה תיתן לו ערובה להמשך שלטונו כראש ממשלה . ולכן הוא איבד כל שיקול דעת , אין פה עניין של שכנוע. מה שמוביל את ביבי זו הישרדות אישית, הוא מבין שהמשך הלחימה מהווה לו שכפ"ץ (אפוד מגן), מפני איום פרוקה של הממשלה ע״י סמוטריץ ובן גביר. ביבי יודע היטב לאן כדור השלג מתגלגל במדרון החלקלק , אבל שיקול דעתו על גורלה של המדינה לפי התנהגותו זה לא ממש מעניינו.
 
6.לסיום, כדי שלא נשאל כבני אדם מבוהלים או נואשים:"אנה אנו באים", עלינו להציל את המדינה מקריסה מבחוץ ומבפנים ולהחליט מיד על הפסקת הלחימה. כל יום שעובר בה מוסיף לדרדרנו לתהום. מדינת ישראל חייבת לקחת פסק זמן ולשקם את עצמה מחדש בכל תחומי החיים שעליהם דיברתי ולא דברתי. אין לנו פשוט ברירה. מי שעיניו בראשו ושכל בקודקודו, מבין שמי שמובילים אותנו היום לתהום עמוקה הם אנשים המתעלמים מהמציאות העגומה. מהם לא יורדים לשורשי בעיות קיומנו ואינם מבינים אותה, ומהם חיים במציאות מדומה או מאמינים בכוח עליון. להוותנו, גם מנהיגי המדינה איבדו שליטה במצב, ואין לאל ידם לאחוז בהגה האוניה כדי להובילנו אל חוף מבטחים; לכן היא נסחפת מהר ובסופה היא עלולה לשקוע במצולות הים. מה שמניע אותם "מנהיגים" הוא אחיזה בקרנות השלטון, משיחיות, אינטרסים אישיים, כוחנות וכסילות. אם לא נדע לקחת את גורלנו בידנו, ולהעיף אותם מתפקידם לא נשרוד פה.