הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ״לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ״ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו גדלו דורות לוחמים. דרך התנהלותו בבחירת דור המפקדים הבא שיבוא אחריו היא דרך עקלקלות, לא מוסרית ולא ערכית וגורמת לצה״ל ולמדינה כולה נזק בל ישוער באובדן אמון המפקדים והציבור ברמטכ״ל ובצבא כולו.

נתיבי איילון נחסמו; אם החטוף זועקת: "בלי עסקה - נשרוף את המדינה"
המבצע ברפיח החל: הפגזות כבדות וחגורות אש במזרח העיר

את הרצי הלוי מינה לרמטכ״ל בחטא מקורבו בני גנץ והביא על ישראל חרפה ואסון נוראים שלא היו כמותם מאז קום המדינה: אלפים נרצחו, אלפי פצועים מנסים להתאושש, מאות חטופים במנהרות חמאס; יותר ממאה אלף עקורים מביתם, שהניחו אחריהם יישובים חרבים או הרסו את יישוביהם לאחר פינוים ואיבדו את עולמם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 
אלה עובדות שאי־אפשר להתווכח עליהן, ולמרות זאת הוא ממשיך לשרוד ו"להשתין על הציבור מהמקפצה" הודות לשותפיו באשמה הנוראה, ביבי נתניהו, ראש הממשלה, ויואב גלנט, שר הביטחון. שלושתם איבדו את הכיוון הרציונלי ו"שמים פס" על כל סביבתם. חבורה זו עלולה להביאנו לחורבן הבית השלישי. פשוט בלתי נתפס איך החבורה הזאת שהייתה צריכה לעמוד לדין מוסיפה לנהל לנו את המדינה ואת המלחמה; אין פרדוקס גדול מזה. השלושה וכל גרורותיהם צריכים להתפטר ממשרתם, לשבת ספונים בביתם עד אחרית ימיהם ולכפר על חטאיהם.
 
כישלונו הקולוסלי של הרצי הלוי בהכנת הצבא למלחמה:״בהיות הרצי הלוי ראש אמ״ן, בראשית מרץ 2017, הוא העריך שחמאס או חיזבאללה לא מעוניינים בעימות צבאי ׳בטווח הזמן הקרוב'. הוא טען שההרתעה הישראלית מפחיתה את סבירותה של מלחמה יזומה.

בהיות הרצי הלוי מפקד פיקוד הדרום, פורסם באתר "מידע" על תקופתו כהונתו בפיקוד: מסמך פנימי של צה״ל שפורסם באוגוסט 2021, וכותרתו "הגנה רב־ממדית– תפיסת היסוד", שסווג כ"שמור". המסמך מתאר במפורט את מערכת ההגנה בעוטף עזה וחושף את עומק המחדל והקונספצייה ההרסנית ששלטה בחשיבה הצבאית בשנים האחרונות.

מדובר בתפיסה שפיתח צוות בהובלת הרמטכ״ל הנוכחי, הרצי הלוי, שהיה אז מפקד פיקוד הדרום בהנחיית הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי. הקריאה במסמך זה שהגיע לידי מ"מידע", כואבת ומכעיסה. מדובר במסמך רהבתני המבוסס על הנחות עבודה אופטימיות להחריד, והוא רווי בשחצנות צה"לית טיפוסית. זהו שיר הלל לעליונות הטכנולוגית, לצמצום הכמותי של הכוחות הלוחמים, תוך הישענות על מודיעין מתקדם וזלזול עמוק ובוטה באויב הייחוס.

מי שקרא את הקטע שצירפתי למעלה יכול להבין שהקונספצייה, שפיתח צוות בהובלת הרצי הלוי בהיותו מפקד פיקוד הדרום להגנת יישובי עוטף עזה – התממשה בהיותו הרמטכ״ל, הלכה למעשה.
 
בשלוש השנים 2021-2018 שכיהן הרצי הלוי כמפקד פיקוד הדרום, הייתה התדרדרות בתוכניות ההגנה מפני החמאס וההתקפה על החמאס ללא הכנת אמצעים לטיפול במאות הק״מ של מנהרות החמאס. בתקופתו התדרדרה המשמעת המבצעית בקו הגבול עם רצועת עזה מתחת לכל ביקורת. הוא דגל בתפיסה שהחמאס מורתע, ולכן לא מימש את אחריותו להגן על המדינה.
 
אחת הסיבות שצה״ל לא תקף את רפיח בו־זמנית לעיר עזה בתחילת המלחמה כשעוד היה העולם איתנו, ועדיין הייתה התקיפה אפשרית – שלא היו תוכניות תקיפה,שמצריכות הכנה של שנים, תרגול הכוחות, לימוד השטח במפורט , הקצאת כוחות למשימות בתוך הערים והכפרים ברצועת עזה. לימוד הלחימה המשותפת יבשה־אוויר־ים בשטח בנוי לא נעשה כלל.

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

זו הסיבה שצה״ל תכנן את כניסתו בהתקפה על העיר עזה בלבד תוך כדי תנועה בו־בזמן לגיוס הכוחות. להרצי הלוי יש אחריות ישירה להיעדר תוכניות מלחמה לא בהגנה ולא בהתקפה, ואליו מצטרף לאחריות תא״ל שלומי בינדר, רח״ט המבצעים במטכ״ל, שזה אחד מתפקידיו העיקריים, ולמרות זאת הרצי הלוי מינה אותו לראש אמ״ן.
 
אלמלא נועדתי עם ביבי ושכנעתי אותו לתת לכוחות עוד פסק־זמן של שבועיים בהתארגנות, באימונים, בהצטיידות ובתוכניות מפורטות יותר להתקפה על העיר עזה, היה הצבא "נכנס עם הראש בקיר" עם אבדות רבות.
 
בפברואר 2020, בתקופת כהונתו של הרצי הלוי כמפקד פיקוד הדרום, הצטרף הלוי לראש המוסד, יוסי כהן, לנסיעה סודית לדוחא בירת קטאר. שם נועדו השניים עם מוחמד בן אחמד אל־מסנד, ראש שירותי המודיעין והיועץ לביטחון לאומי של האמירות קטאר ועם מוחמדאל־עמאדי, השליח הקטארי לרצועת עזה.

בריאיון לחדשות 12 התבטא אביגדור ליברמן על הביקור של יוסי כהן כראש המוסד ושל הרצי הלוי כמפקד פיקוד הדרום בדוחא ואמר: "ראש המוסד יחד עם אלוף פיקוד דרום בשליחות נתניהו, התחננו לקטארים להמשיך ולהזרים כסף לחמאס אחרי 30 במרץ".
 
בימיו של הרצי הלוי כמפקד פיקוד הדרום המשיך תהליך ההחמרה בהוראות הפתיחה באש על גבול רצועת עזה שהחל בתחילת 2018. עומק הפרימטר בקרבת הגבול שאליו אסור לעזתים להיכנס צומצם מ־300 מטרים ל־100 מטרים, והוטלו הגבלות קשות על ירי בעזתים לא־חמושים, הגבלות שאִפשרו להם לגשת עד לגדר. צה"ל נמנע מלירות בעזתים שחצו את הגדר ובמשליכי בקבוקי תבערה, באמצע 2019 אף הוטלו הגבלות על ירי כלפי חמושים המתקרבים לגדר מחשש לפגיעה בלוחמי חמאס המרסנים את המהומות, ע״פ הבנתו של הרצי הלוי.
 
בשנות כהונתו של הרצי הלוי כרמטכ״ל העמיקה ההפקרות בתרבות הארגונית הקלוקלת של צה״ל: חוסר משמעת, אי־וידוא פקודות, אי־ביצוע בקרה ומעקב על החלטות שהתקבלו, אי־הפקת לקחים, תחקירים לא־אמינים שהפכו לפרסה אחת גדולה, תיאום עמדות בין הנחקרים ודיווחי שקר. תרבות השקר עלתה לממדים מפלצתיים, והסטנדרטים של ביצוע ירדו מתחת לכל ביקורת.

אביב כוכבי והרצי הלוי בטקס חילופי רמטכלים בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
אביב כוכבי והרצי הלוי בטקס חילופי רמטכלים בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בפיקוד צפון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בפיקוד צפון (צילום: דובר צה''ל)

ברוב יחידות הצבא לא התקיימו נוהלי שגרה ופקודות מחייבות, וכל דאלים גבר, אין דין ואין דיין. אחת הדוגמאות מיני רבות – אי־עלייה לעמדות של היחידות בתעסוקה מבצעית בקווי הגבול לכוננות עם שחר.פקודה זו, מי שלא היה מבצעה בעבר היה מודח, והיא הייתה בעוכרינו בבוקר התקפת החמאס על יישובי עוטף עזה ב־7 באוקטובר 2023. זחיחות, שאננות ויוהרת הפיקוד הבכיר,שהחדיר זאת גם לפיקוד הזוטר – היו הבסיס לאסוּנה (קטסטרופה) שאירעה לעם ישראל ב־7 באוקטובר.
 
התנהלות הרמטכ״ל, הרצי הלוי, בשלוש לפנות בוקר של 7 באוקטובר וההחלטות שקיבל הן הרות אסון לעם ישראל. הוא החליט שלא לעשות דבר על אף כל ההתרעות שהיו לנגד עיניו, החלטה הנובעת מכל מה שהסברתי לעיל על התנהלותו. זו לא הייתה טעות בשיקול הדעת, אלא תפיסה הטבועה עמוק־עמוק באישיותו שכך הוא פעל כמפקד פיקוד הדרום, וכך פעל כרמטכ״ל והשריש בפקודיו דפוס פעולה חמור זה.
 
הרצי הלוי קיבל מקודמיו אדמה חרוכה במוכנות הצבא למלחמה, היינו הם השאירו לו הרס קודם שהעבירו את הפיקוד אליו. הדבר ניכר בעניינים אלו: חוסר מוכנותם של העורף, היבשה, הלוגיסטיקה והאחזקה ובסיסי ח״א להתמודד עם אלפי טילים, רקטות וכטב״מים שישוגרו מדי יום על העורף הישראלי במלחמה אזורית ורב־זירתית הבאה; קצינים איכותיים ברחו מצה״ל. ובכל אלה הוא לא קידם דבר וחצי דבר להכנת הצבא למלחמה אזורית כללית שעלולה להחריב את מדינתנו.

ניהול המלחמה הכושל של הרצי הלוי בהיותו הרמטכ״ל הוא כישלון ענק שלא חווינו כמותו בכל מלחמות ישראל מאז קום המדינה. במקום להתחיל את המלחמה על רצועת עזה במלוא העוצמה ובד בבד על העיר עזה ורפיח, כפי שציינתי קודם, ולתת מכה קשה ולסיים את המלחמה במהרה, הוא פעל בטור ברצועת עזה, היינו ״להרוג טורקי ולנוח״. המלחמה נמשכת כבר זמן רב מאוד עד כדי כך שהכוחות איבדו מעוצמתם הן מבחינת משאבים והן מבחינת הכוחות הנפשיים, כי נלחמים אותם לוחמים שאין להם מחליפים בצבא מקוצץ.
 
לאחר חצי שנה של מלחמה עם מאות הרוגים ואלפי פצועים לכוחותינו, שביניהם רבים פצועים קשה, צה״ל כבש 80% משטח רצועת עזה ( למעט רפיח), ואז הוציא את הכוחות החוצה. בתוך זמן לא רב חזר החמאס דרך המנהרות והשתלט שוב על כל השטחים שנטש צה״ל.במילים אחרות, הפסדנו במלחמה!

הפשיטות של צה״ל הן טיפה בים, ולא יביאו לניצחון על החמאס אלא למלחמת התשה שעלולה להימשך שנים. הכוחות הנלחמים יישחקו כי אין להם מחליפים מחמת הקיצוץ של שש אוגדות בעשרים השנים האחרונות שקיצצו הרמטכ״לים שהחליטו שהמלחמות הגדולות עברו מהעולם, ואפשר להסתפק בצבא קטנטן, טכנולוגי וחכם.

הרמטכ''ל הרצי הלוי ומפקדי גולני בצפון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי ומפקדי גולני בצפון (צילום: דובר צה''ל)

 
המצב הגיע עד כדי כך שלכוחותינו אין יכולת לא למגר את החמאס ואפילו לא לעצור את שיקומו מחדש. הוא הדין לגבי החיזבאללה. כל עוד נילחם בחמאס לחימה שאין בה כבר תכלית, ימשיך החיזבאללה להתיש אותנו בצפון. לחימה זו תביא את ישראל לקריסת הצבא, הכלכלה, היחסים הבין־לאומיים והחברה.

הסיסמאות של ביבי, גלנט והרצי הלוי שצה״ל לא יפסיק להילחם עד שישיג את כל מטרות המלחמה – הן סיסמאות ריקות מתוכן, סיסמאות סרק שכולן רמייה אחת גדולה של הציבור, שהרי כל מטרתם היא אחת: להמשיך את הלחימה בכל מחיר. זו מלחמה שבה כבר הובסנו. כל כוונתה של החבורה המנהלת את המדינה והמלחמה היא להשאיר בשלטון את המנהיגות שאיבדה את דרכה בדרג המדיני והצבאי המובילה את המדינה לקריסה.
 
הרצי הלוי כרמטכ״ל בהחלטותיו איבד את הרציונל. הוא חושב מהבטן ולא מהראש. כאבו מהמכה שחטף עם ישראל באשמתו הביאו לנסות בכל מחיר את יכולתו לנצח. הוא וגלנט לחצו על ביבי לתקוף בתחילת המלחמה את החמאס ואת חיזבאללה בעת ובעונה אחת.

לו היה אירוע זה מתרחש, הייתה היום כל מדינת ישראל כמאכולת אש: הייתה מתפרצת מלחמה אזורית רב־זירתית באותה שעה בשש גזרות. היו משגרים על העורף הישראלי אלפי טילים, רקטות וכטב״מים מדי יום ביומו, מלחמה שהייתה מרטשת את ערינו ואת יישובינו שאיננו מוכנים אליה באופן מוחלט.
 
הרצי הלוי הכניס גם את האיראנים למלחמה ישירה, כמו ילד קטן שמדליק גפרור בקונסוליה האיראנית בסוריה, בלי מחשבה שהוא עלול להצית את כל המזרח התיכון ואת העולם כולו. הרצי הלוי קיבל גיבוי מהאשמים האחרים: ביבי , גנץ וגלנט, זו הייתה החלטה שכל כולה הימור על קיומה של מדינת ישראל.
 
עד לאחרונה דחף הרצי הלוי להיכנס בכל הכוח לרפיח,החלטה חסרת אחריות ומעוף שהייתה מסבכת סופית את ישראל עם כל העולם. וכל זה הוחלט לאחר שאיבד הצבא בפיקודו 80% של רצועת עזה לאחר כיבושה במחיר כבד של הרוגים ופצועים לכוחותינו.

הרצי הלוי מאיים שבקרוב יתקוף בכל העוצמה את חיזבאללה: "אם הפסדת לחמאס מה יש לך לחפש מול חיזבאללה", שהוא ארגון חזק באלפי מונים מחמאס, הפרוס על שטח הגדול במאות מונים מרצועת עזה. גם אם תצליח להיכנס לשטח לבנון עד הליטאני, הרי בתוך זמן קצר תצטרך לפנות את הכוחות כי אין לך מי שיחליף אותם, והחיזבאללה יחזרו בדיוק כפי שקרה לנו ברצועת עזה.
 
פגיעת הרמטכ״ל, הרצי הלוי, ב"רוח צה״ל" בערכי צה״ל ובנורמות שעליהם גדלו דורות של לוחמים: לא רק שהרמטכ״ל הרצי הלוי לא מימש את אחריותו למחדל שהוא אחראי לו ישירות, אלא הוא גם מינה וממנה אל״מים, תא״לים ולאחרונה גם אלופים שחלקם נגועיםבאופן חמור ביותר במחדל ובכאוס החמור בתולדות ישראל מאז קום המדינה והשואה ממלחמת העולם השנייה.
 
מחטף המינויים הוא שערורייה מאין כמותה. הוא ניצל בציניות את המצב וממנה גם אלופים. לתפקידים מרכזיים: הוא מינה את מקורביו (אמ״ן, פיקוד המרכז) לתפקיד ראש אמ״ן החדש; את תא״ל שלומי בינדר, מי שמכהן היום בראש חטיבת המבצעים, ועמד בליבת המחדל גם בהכנת הצבא למלחמה וגם בניהול המלחמה בשמונה השעות הראשונות כאשר חיל האוויר ויחידות היבשה לא הגיעו לעזרה ליישובי עוטף עזה שהתחננו לעזרה.
 
תא״ל שלומי בינדר הוא בין האחראים להיעדר תוכניות הגנה על עוטף עזה, והתוצאה הייתה אסון נורא; הוא גם בין האחראים שלא היו תוכניות להתקפה על רצועת עזה ושלא הושגו מטרות המלחמה.

כל פעם שמכריזים על קצין צעיר בצנחנים שהוא קורץ מחומר של רמטכ״לים, ויש לו סיכוי גדול להיות רמטכ״ל, אני יודע שאם זה אכן יתממש – כישלונו הוא ודאי מראש.כך קרה עם הרצי הלוי, כוכבי, בני גנץ, בוגי ועם תא״ל בינדר זה קרה יותר מוקדם, בהיותו ראש חטיבת המבצעים טרם מינויו לאלוף.

כאשר כיהן שלומי בינדר כמח״ט "גולני" הייתי נציב קבילות החיילים. לא זכור לי שנפגשתי איתו, אבל ביקרתי רבות ביחידותיו ב"גולני", בתעסוקות מבצעיות והתרשמתי קשות.
 
אלה שיאים של ציניות וחרפה ששום רמטכ״ל מאז קום המדינה לא היה מעז לירוק עד כדי כך בפרצופו של הציבור. בשום צבא בעולם אחרי מחדל כזה לא היה קצין מקודם, אלא מפוטר מתפקידו ועומד לדין.

אבל הרצי הלוי שותל את אנשיו בתפקידים בכירים בצבא בלי שום קשר לאחריותם על המחדל. הוא גומל לנאמניו ממשיכי דרכו ומצווה לנו שנלך מדחי אל דחי, וסותם את הגולל לרמטכ״ל הבא למנות את אלופיו שאיתם הוא צריך לשקם את התפוררות הצבא ואת האדמה החרוכה שישאיר אחריו הרצי הלוי.
 
פרשני הצבא והאלופים בדימוס באולפנים אומרים: "אין ברירה חייבים לעשות סבב אל״מים , תא״לים ואלופים", אז מדוע הרצי הלוי לא מתפטר עכשיו ומחליפו יעשה את סבב המינויים החדש? הסיבה היא שהוא מחזיק בכל כוחו בקרנות המזבח כדי להישאר בתפקידו כרמטכ״ל, והוא מועל בכך באמון הציבור והפעם באופן מוחלט וסופי.
 
הרצי הלוי ייכנס לדפי ההיסטוריה וייזכר לדיראון עולם על כישלונו בהכנת הצבא למלחמה ועל המחדל הנורא ב־7 באוקטובר, נוסף על כישלונו בניהול המלחמה ללא השגת מטרותיה, שבה הרצי הלוי, ביבי וגלנט האשמים העיקריים.
 
הרמטכ"ל הזה כשל בהחלטות לא מוסריות ולא ערכיות ברמות שלא הכרנו בעבר, נוסף על קבלת אחריות מדומה שקיבל עליו אף שאין בכוונתו לממשה. אני מקבל עדויות קשות מאוד מקצינים בכירים בצבא שאיבדו אמון מוחלט במפקדם הרמטכ״ל, שאינו נותן דוגמה אישית, ערכית ונורמטיבית.
 
הרצי הלוי מקבל גיבוי למעשיו הנלוזים מחבריו האלופים בדימוס שהיו חלק אינטגרלי בסיבות להתפוררות הצבא והמחדל שקרה. מהם יושבים באולפני הטלוויזיה ויש להם רק אשם אחד ושמו ביבי, וסולחים להרצי הלוי על אשמתו הנוראה במחדל שקרה, על כישלונו הגדול בניהול המלחמה ועל מינוי מפקדים בכירים שידם הייתה במעל; ומהם צריכים לשבת בבית הסוהר על רשלנות פושעת.

הגיבוי שהם מגבים את הרצי הלוי נובע מאינטרסים צרים, מחשש שהחקירה תגיע גם אליהם. מקצתם הפכו לאחר שחרורם לסוחרי נשק, וצריכים אישורים מהצבא וממשרד הביטחון.

אחד האלופים בדימוס שהיה לו חלק מובהק בשחיקת צבא היבשה עד דק הוא אחד מהכוכבים באולפנים, והפך לאחד מדוברי הצבא במדים אזרחיים. הרצי הלוי מנצל את המצב שהשניים שמעליו שנושאים באשמה כמותו, יואב גלנט וביבי נתניהו לא יפריעו לו בדרכו הנלוזה במינוי הקצונה הבכירה. השלושה שהיו מזמן צריכים להתפטר מתפקידם על רשלנות פושעת ולעמוד לדין, הם חוגגים על גב האומה.
 
שני שחקנים מרכזיים במשחק הנלוז של התמיכה במעשיו הלא ראויים והלא אתיים של הרצי הלוי: הראשון – חברו הטוב משכבר הימים, בני גנץ, שמינה את הרצי הלוי לרמטכ״ל בצורה לא־אתית ולא־ראויה, ועכשיו מגבה את הרצי הלוי בכל מהלכיו. הוא גם נותן להרצי הלוי את ההרגשה שלא יחשוש משום דבר כי הוא איתו באש ובמים וישמור עליו מכל משמר גם לאחר שיסיים הרצי הלוי את תפקידו . השחקן השני הוא שר הביטחון, יואב גלנט, שהוא בובה על חוטים שהרצי עושה בו כרצונו. גלנט הוא דמות ללא מנהיגות המגבה אוטומטית כל החלטה לא ראויה של הרצי הלוי.

הצהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי, חצי שנה למלחמה (צילום :דובר צה"ל)

זה מסביר למה הרצי הלוי הולך נגד הזרם ובז לכולם. הרצי הלוי חייב לזכור, לא לעולם חוסן: "על התנהלותך לאורך כל הדרך לא תהיה לך כפרה ולא סליחה עד אחרית הימים".
 
לסיום, יש למדינת ישראל רק דרך אחת לעצור את עצמה במדרון החלקלק לעבר התהום, והיא – לסיים את המלחמה, לקחת פסק זמן, לשחרר את החטופים ולשקם את הצבא, את הכלכלה, את היחסים הבין־לאומיים ואת החברה ולפטר את כל חבורת המרעים שהביאה אסון נורא על המדינה. זו הדרך היחידה שיכולה לעצור את מדינת ישראל מחורבן בית שלישי.