קשה עדיין להאמין, אבל הטבח הנורא בבית הכנסת "עץ החיים", בלב לבה של שכונה שלווה בפיטסבורג, הוא הפיגוע הקשה ביותר בתולדותיה של הקהילה היהודית בארה"ב. 
 
הקהילה היהודית בפיטסבורג היא קהילה חמה ותוססת, בת יותר ממאה שנים ומונה כ־50,000 יהודים. זוהי קהילה צומחת, שמושכת אליה בשנים האחרונות יותר ויותר צעירים יהודים. מי שלא מכיר את יהדות צפון אמריקה בכלל ואת הקהילה בפיטסבורג בפרט, יופתע לגלות כאן חיים יהודיים עשירים, מגוונים, עם יותר מ־20 בתי כנסת, שבעה בתי ספר יהודיים, מחנות קיץ שמושכים אליהם מאות ילדים מדי קיץ ועוד.
הגעתי לכאן בשליחות הסוכנות היהודית בבוקר שאחרי הטרגדיה הנוראית, כדי להיות עם הקהילה ולתמוך בה ברגעיה הקשים. פגשתי כאן אנשים שמתקשים לעכל את גודל האסון ואת השלכותיו. הקהילה שרויה באבל מוחלט ומצויה בשלבים הראשונים של ההתמודדות עם האובדן.

הסוכנות היהודית מפעילה יותר מ־300 שליחים בקהילות ברחבי צפון אמריקה. בפיטסבורג משרתים שני שליחי שנת שירות שמתנדבים לפני הגיוס לצה"ל והם חלק מיותר מ־150 שליחים כמותם בכל צפון אמריקה. גם בקמפוס של האוניברסיטה בעיר פועל שליח שלנו והוא חלק מקבוצה של כ־80 "עמיתי ישראל" שמשרתים בקמפוסים השונים בצפון אמריקה. אף אחד מאיתנו לא תיאר לעצמו שהשליחות היהודית והציונית שלנו בקהילה תכלול יום אחד התמודדות עם מציאות שותתת דם שכזו.
הטבח המזעזע יוצר חיבור טבעי ושותפות גורל. המשימה שלנו היא לחזק את תחושת היחד הזו מדי יום ביומו, בעצב ובשמחה, בהסכמה ובמחלוקת. תחשבו על הקהילה היהודית בפיטסבורג גם ביום שאחרי, כשכולם יקומו מהאבל הכבד. כך נוודא שאנחנו מספרים סיפור של קהילה חיה ותוססת, שאנחנו גדולים הרבה יותר מכל מפגע שקם בבוקר לכלותנו.
הסוכנות היהודית תמשיך לתמוך בקהילה ולסייע לה להתמודד עם הטראומה והאסון הכבד. צפויה לנו עוד עבודה רבה. המשימה המשותפת שלנו לא התחילה היום, והיא רחוקה מסופה.
הכותבת היא שליחת הסוכנות היהודית למערב התיכון והממונה על הקשר עם הקהילה היהודית בפיטסבורג