בשבוע שעבר הייתה לי הזכות לייצג את מדינת ישראל בפורום הכלכלי הבינלאומי בדאבוס שבשווייץ. זהו הפורום הכלכלי הנחשב לחשוב ביותר בעולם, והוא מהווה קרקע פוריה למפגשי פסגה בין בכירי הכלכלה העולמית, חברות ענק, שרי אוצר ונשיאים. למרות התקופה העמוסה פה בארץ, פינינו 24 שעות לטובת ביקור בזק בפסגה העולמית.

אם ארצה לסכם במילה אחת את הביקור, הרי שהמילה הזו היא גאווה. ישראל היא שחקן רלוונטי וחשוב בזירה הבינלאומית, כלכלת ישראל חזקה ויציבה מאי פעם, ההון האנושי מבריק -  וזוהי רק ההתחלה. מומחי פיננסים וכלכלה מהשורה הראשונה רואים בישראל את העתיד. הם מסתמכים רק על מספרים ונתונים - בלי פוליטיקה, בלי דעות קדומות ובלי אינטרסים. 

התחלנו את מרתון הפגישות עם מייסד ומנכ"ל פייפאל, דן שולמן. דנו בין היתר על הריכוזיות של הבנקאות בישראל, והפגיעה בעיקר בעסקים הקטנים. פייפאל
הציגה את מתווה העבודה שלה, המתרכז בעיקר בעולם העסקים קטנים, שבו היא השחקן השלישי בגודלו בארה"ב. סוכם על הגעת צוות של החברה לישראל, במטרה לשלב אותה כגורם בולט בשוק הפיננסי בישראל. עוד הם אמרו שביכולתם להביא תחרות לשוק, שתשפיע בעיקר על עסקים קטנים, ושהם נרגשים  לשמוע על ההזדמנויות בישראל.  


מפגש מרתק נוסף התקיים עם נציגי בכירים מגוגל. בפגישה דנו בפעילות החברה בישראל ובהשקעותיה הנרחבות בקידום תעשיות מסורתיות בעזרת טכנולוגיה וחדשנות. נציגי גוגל ציינו לשבח את ההון האנושי שקיים בהייטק הישראלי והביעו רצון והתלהבות בהמשך פיתוחו וטיפוחו.

מול נציגי אמזון העולמית העלינו נושאים כמו הגברת הפעילות והבאת קניין רוחני לרישום בישראל. כמו כן, דנו בנושא של הכשרות הייטק לאוכלוסיה החרדית
והערבית, תחום שבו לאמזון ניסיון במדינות שונות. הייחודיות שלה היא  ביכולת להכשיר תוך חצי שנה עד שנה עובדים בתחומי הטכנולוגיה. 

פגישה נוספת במרתון המפגשים הייתה עם מקבילי הניו זילנדי, גארת' רוברטסון. בפגישה דנו ביוזמה שלו ליצור פורום של מדינות קטנות מפותחות כמו סינגפור, פינלנד, דנמרק ועוד. יש לנו צרכים ייחודיים, שלא תמיד תואמים את הכלכלות הגדולות,  ובעבודה משותפת נוכל להוות כוח כלכלי עולמי משפיע.
בפגישה עם ידידי, נשיא שווייץ ושר האוצר אולי מלר, סיכמנו על שיתוף פעולה פיננסי והשקעה של חברה שוויצרית גדולה בישראל.

כל הגורמים הללו שעמם נפגשתי, מהווים את המדד האובייקטיבי האמיתי לחוזקה של הכלכלה הישראלית בזירה הבינלאומית. הם לומדים מישראל בתחומים
כמו טכנולוגיה, יזמות וניהול פיסקלי. הם מעריכים, בעיקר, את המוח הישראלי, שנחשב פורץ דרך, ומייחלים ליהנות ממנו לטובת כלכלות בכל העולם.

אם העיתונות הכלכלית הישראלית הייתה מדווחת על הכלכלה שלנו כפי שמדברים עלינו בכירי הכלכלה העולמית בדאבוס, התמונה הייתה שונה לגמרי. שלא יהיה ספק - ביקורת היא חשובה ומבורכת; אולם חשוב להראות באופן נרחב והוגן גם את הצדדים החיוביים של הכלכלה הישראלית, כפי שהיא נמדדת בעיניים זרות. כשחוזרים מדאבוס, מבינים עד כמה ההצלחה שלנו גדולה.  
 
הכותב הוא שר האוצר ויו"ר כולנו.