בצעירותי, כשהייתי סטודנט לרפואה, עבדתי לפרנסתי, בין השאר, כקוסם. יום אחד הגיע אלי פעיל של מפלגת העבודה ושכר אותי להופעה בבית פרטי במסגרת כינוס מפלגתי. נתתי את חלקי וזכיתי לתשואות, אבל את השכר שהובטח לי לא ראיתי עד כה, אף שבזמנו חזרתי וביקשתי - אך לשווא.

שמעתי ביום שני שעבר את התוכנית הנהדרת "יהיה בסדר" בגלי צה"ל בהנחייתם של אביב לביא ואיתי זילבר, שהחזירה אותי באחת לאותה חוויה מעברי שטרם נשכחה. על פי הדיווח בתוכנית, עשרות נערות ונערים בכל רחבי הארץ שעבדו במטות בחירות במהלך הבחירות המוניציפליות, עדיין ממתינים לשכר שהובטח להם. 

התופעה אינה חדשה. שוב ושוב חוזר על עצמו הסיפור של ניצול בני נוער המועסקים בתקופת הבחירות. המעסיקים דוחים אותם ולפעמים פשוט נעלמים. בתוכנית התראיין נער מנהריה, שכמו 70 עובדים אחרים, גויס לעבודה במטה בחירות ולא קיבל את הכסף. גם באשקלון דווח על משכורות שלא שולמו, ושם טענה העירייה כי מאחר שעדיין קיים ועומד ערעור על תוצאות הבחירות - טרם הועבר הכסף למימון השכר.

ואני שואל: במה אשם הנער שעבד וממתין כבר זמן רב לתשלום? האם לסיעה או למפלגה באמת אין תקציב לשלם לפחות חלק ממה שמגיע לו? והיכן המחוקק בכל הסיפור המכוער הזה? עבור חבר'ה צעירים זה לא פשוט להתעמת עם גורמים פוליטיים מבוגרים מהם ומשופשפים מהם. זוהי תופעה משפילה ומקוממת, מכיוון שידם של בני נוער אינה משגת לפנות לערכאות כדי לדרוש את המגיע להם.


עוד מעט יהיו בחירות לכנסת. אני מניח שכבר עכשיו מתחילים לגייס בני נוער לעבודה במטות. האם לא ניתן לחייב את המפלגות להתחייב לתשלום בטופס רשמי? במקביל, כדאי ליידע את הצעירים המועסקים שיש להם אפשרות להתייעץ עם הסתדרות הנוער העובד והלומד כדי למנוע במידת האפשר את עוגמת הנפש. אולי בזכות התוכנית הנהדרת הזו, "יהיה בסדר", יזכו אותם נערות ונערים לקבל את כספם. ויתביישו להם המעסיקים מנצלי הנוער.