חוות הדעת של היועמ"ש ופרקליט המדינה בעניין פסילת מועמדתו של ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי, צריכה להוות עילה לפתיחה בחקירת "תיק 5000". בתיק זה ייחשד ראש הממשלה כי קיבל ממנדלבליט וניצן מתנה יקרת ערך, אשר בכוחה להשפיע על הבחירות לכנסת ה-21. נדמה שנתניהו לא היה צריך ראיה חזקה יותר לטענתו לאכיפה בררנית, לדיפ-סטייט ולמערכת משפט שמאלנית.

מצד אחד, שני בכירי המשפט מפרסמים חוות דעת רזה ולקונית ובו הם מתנגדים לפסילת מפלגת בל"ד, שהטרור והיא הולכים בזרועות שלובות כבר שנים רבות. אמנם חברי הכנסת גטאס ובשארה ניסו להסתיר את מעשיהם הטרוריסטיים, אך בכל מה שקשור לאידאולוגיה חברי המפלגה אפילו לא מנסים להסתיר או להצניע.

לא רק הם, חברי כנסת ערבים רבים פסולים על פי "חוק יסוד הכנסת" להתמודד בבחירות בשל שלילתם את אופיה היהודי של המדינה, ובשל תמיכה והזדהות עם הטרור וארגוני הטרור נגד ישראלים. גם טור של 25 אלף מילים לא יספיק כדי להביא את כל הדוגמאות. ועל מי מנדלבליט וניצן החליטו "להתלבש"? דווקא על ח"כ לשעבר מיכאל בן-ארי, שמיוחסות לו האשמות קשות וקולקטיביות נגד המגזר הערבי, ותמיכתו בטרור נגד יהודים שלדעת היועמ"ש הן בגדר "הסתה לגזענות".

מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בן ארי זכה להיות הראשון זה 16 שנה שהיועמ"ש מבקש לפסול אותו מלהתמודד. לדברי מנדלבליט וניצן "אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי החוק, גם לפי המבחנים המחמירים שנקבעו בפסיקה". אפשר להבין את עמדת היועמ"ש שלא לפסול את רשימת בל"ד, זאת על סמך תקדימי העבר של בג"ץ ועל בסיס זכות היסוד לבחור ולהיבחר. אפשר גם להבין את עמדת היועמ"ש לראות בדבריו של בן ארי הסתה לגזענות המצדיקה פסילה על פי חוק, אך שתי ההחלטות שמתקבלות בצוותא על ידי אותו גורם, מלמדות על עיוות ואפליה שזועקת לשמיים.  


יש לציין שנראה שבן-ארי לא מאוד התאמץ בתגובתו לעתירה. אולי כהתרסה, אולי כי לא העלה על דעתו שהיועץ המשפטי יחווה את דעתו התומכת בעתירה של מרצ והתנועה הרפורמית. על כל פנים, בימין הועלו טענו חריפות ביותר נגד מנדלבליט וניצן על האפליה ואינטרסים אפלוליים. מכאן, הטענות לאכיפה בררנית נגד אנשי ימין, רדיפה פוליטית של נתניהו, רצון של מערכת המשפט להתערב באופן פסול ומגמתי במערכת הבחירות ותפירת תיקים כבר התאימו ככפפה ליד למי שזקוק לטענות הללו. אני דן את מנדלבליט לכף זכות, שהאפליה נובעת מגזענות של ציפיות נמוכות. מהערבים הוא מצפה פחות. הרבה הרבה פחות.