כמי שעסק רוב הקריירה ביחסי ישראל-ארצות הברית ברור לי כמה חשובה לנו מנהיגות אמריקאית להשגת הסדר עם הפלסטינים. מדובר בבת הברית החשובה ביותר שלנו וגם המעצמה המרכזית בעולם, ולכן טבעי שגם ראש הממשלה וגם מנהיג האופוזיציה צריכים היו לנצל את ההזדמנות לפגישה עם נשיא ארצות הברית.

ברם, התוכנית המדינית שפרסם ממשל טראמפ נוגדת את האינטרסים של מדינת ישראל, מרחיקה אותנו מפתרון שתי המדינות ומתפרסמת בעיתוי בעייתי מאוד מבחינה פוליטית. לכן, היא צפויה להביא יותר נזק מתועלת.

פתרון שתי מדינות לשני עמים הוא אינטרס קיומי של ישראל על מנת לשמר את החלום הציוני, שבו ישראל היא גם מדינת העם היהודי וגם דמוקרטיה שבה מתקיים שוויון מלא לכל אזרחיה. אי אפשר להגיע לפתרון שתי המדינות תוך התעלמות מהאינטרסים הפלסטיניים ובלי מעורבותם בתהליך. הייתי מצפה למנהיגות ישראלית שמסוגלת להבהיר זאת לנשיא אמריקאי.

ראש הממשלה שרון ניסה בזמנו להשפיע על ממשל בוש שלא לבחור בעיראק המפולגת בניסיון להביא דמוקרטיה בכוח למזרח התיכון; אולמרט ניסה להשפיע על אותו ממשל שלא לערוך בחירות לרשות הפלסטינית בתזמון שבו נערכו. שניהם לא הצליחו לשכנע, אבל לאור התוצאות, עשו את הדבר הנכון.

הפלסטינים דוחים על הסף את תוכנית טראמפ ולכן היא לא תוביל להסדר. יחד עם זאת, עלינו לנסות למצות מהתוכנית את האלמנטים שיסייעו להשיג הסדר בעתיד, בעיקר את העובדה שמדינה פלסטינית קום תקום ושמדינה שכזאת חייבת בירה במזרח ירושלים עם שגרירות אמריקאית.

דם שלום אמיתי גבוהה מאי פעם. יש לישראל כיום פרטנרים טובים יותר מבעבר. מנהיגי הרשות ברמאללה מבינים שהטרור פגע בהם לא פחות מבישראל והם מנסים להשיג עצמאות באמצעים לא אלימים. גם ההקשר האזורי הרבה יותר נוח ורוב מדינות ערב רואות בישראל חלק מהפתרון לבעיות האזור ולא את הבעיה כבעבר. ביטוי לכך הוא יוזמת השלום הערבית, שמאושררת פעם אחר פעם בפסגות מדינות ערב ולא הייתה קיימת בזמן אוסלו וקמפ דייוויד.

בנוסף, יש גם רוב בציבור הישראלי לפתרון שתי המדינות, כפי שעולה בסקרים שנעשו ב־20 השנים האחרונות, למרות שלא היה לכך ביטוי בתוצאות הבחירות.

במידה שתוכנית טראמפ תוביל לסיפוח, היא לא רק תרחיק אותנו מפתרון שתי מדינות לשני עמים, אלא גם תפגע ביציבות האזורית, ביחסינו עם ירדן ובתיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית, שהוביל לשקט יחסי וירידה משמעותית בטרור.

מכיוון שכך, המנהיג הישראלי שייבחר בבחירות הקרובות צריך להוביל מהלך שיספק לנו תוכנית שלום אמיתית בתיאום עם הקהילה הבינלאומית, במקום להיגרר אחרי יוזמות שווא. מנהיג ישראלי חייב להבהיר לידידינו האמריקאים שזו לא הדרך לסייע לאינטרסים ארוכי הטווח של מדינת ישראל. 

הכותב הוא חבר ועד מנהל במיתווים – המכון הישראלי למדיניות חוץ אזורית