בהמשך לפרסום ב'מעריב' לפיו המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום לבית משפט השלום בחיפה נגד קצין המשטרה שירה בסלומון טקה ז"ל, בן ה-18, בגין גרימת מותו ברשלנות, התעוררו תגובות מעורבות ונסערות. בעוד גורמים בקהילה האתיופית בירכו על ההחלטה, בכוחות המשטרה הדגישו כי מדובר בהחלטה שגויה ופוגענית כלפי שוטרים ומשפחותיהם. 

המינימום המתבקש

הכותרות שזעקו אתמול על כך ש"השוטר שירה בסלומון טקה יואשם בגרימת מוות ברשלנות", לא מספרות את כל הסיפור. השוטר אומנם הואשם, אך כתב האישום הוגש על העבירה הקלה ביותר מבין עבירות ההריגה. מטרידה אותי המחשבה שלא מצאו לנכון להחמיר עם השוטר, במקרה שבו ברור לכל בר דעת שהוא פעל בניגוד לנוהלי הירי. 

נסיבות האירוע ועדותם של הנערים ושל עדים נוספים שהיו בזירה מצדיקות העמדה לדין בנסיבות חמורות יותר. אומנם מדובר בהחלטה תקדימית, כי עד כה לא הוגשו כלל כתבי אישום כנגד מי שאשמים במותם לשווא של צעירים בני העדה האתיופית, אך חשוב להבין שהפרקליטות הקלה עם השוטר, ושגם כתב האישום הזה הוגש בעקבות המחאה, בעקבות מאבק אזרחי עיקש.

זמנאי טפרה הינה מדריכה חינוכית ופעילה חברתית, מראשי מטה מאבק העדה האתיופית לשוויון.

הפגנות הקהילה האתיופית לאחר מותו של סלומון טקה (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)
הפגנות הקהילה האתיופית לאחר מותו של סלומון טקה (צילום: מאיר ועקנין, פלאש 90)

דגל שחור למדינת ישראל

ההחלטה שהתקבלה להגיש כתב אישום נגד קצין המשטרה הינה דגל שחור למדינת ישראל ולשוטרי משטרת ישראל. אני קוראת למשטרת ישראל להוריד את הדגל של המדינה ושל המשטרה לחצי התורן, כי לנו השוטרים ולמשפחות השוטרים, מדובר ביום אבל. שוטר שהלך עם משפחתו וילדיו לגן שעשועים, חזר משם עם כתב אישום על גרימת מוות ברשלנות. מפה אני קוראת לכל שוטרת ושוטר - כאשר אתם יוצאים לחופש ורואים רצח, שוד או עוול שנגרם לאזרח הפשוט – אל תתערבו. רק כך לא תסתבכו בכתבי אישום. 

הציבור הישראלי לא אוהב אתכם, ולא משנה אם מדובר במגזר הערבי או המגזר האתיופי או המגזר הרוסי. אני קוראת למשפחת השוטרים לחבק את המשפחה האומללה הזאת וללוות אותה לכל דיון. אולי אם שוטרים יירצחו במסגרת תפקידם, גם הארגון עצמו יתעורר ומדינת ישראל תכיר ותראה בשוטרים משהו אחר. 

אושרת אסף הינה יו"ר עמותת זכויות השוטרים עמותת זכויות השוטרים.