סבב ההסלמה האחרון ברצועת עזה לימד, יותר מכל דבר אחר, על פערי התפיסה העמוקים בין ישראל לחמאס לגבי המושג הסדרה. מבחינת ישראל, הכוונה ל"אפס אירועים", יעד שלמענו קודמו הקלות אזרחיות דרמטיות באחרונה. לא כך בראיית חמאס.

התנועה אומנם התחייבה שלא לקדם מעשי אלימות בעצמה (ובמיוחד להגביל את "טרור הבלונים", "שיטת לחימה" שהמציאה לפני כחודש וחצי), אולם נמנעה מהכרזה רשמית על קיומה של הסדרה, ובעיקר מחיוב שאר הפלגים להפסקת פעילות טרור נגד ישראל. בכך מצליח ארגון חמאס לאחוז במקל משני קצותיו: גם זכה להישגים אזרחיים משמעותיים וגם שמר על תדמיתו כ"חלוץ ההתנגדות" וחסך לעצמו חיכוך עם הפלגים האחרים.

הסבב האחרון ממחיש את המחיר שישראל משלמת על החיפזון שבו גובשה ההסדרה הנוכחית, ובעיקר הנכונות להותיר סוגיות פתוחות בדרך ליעד הזה. בהקשר הזה בולטים שלושה נושאים שלא לובנו כראוי ושלא עוגנו בהסדרה: המשך הכוונת הטרור מהרצועה לאיו"ש; פתרון סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים; ואכיפת מרותו של חמאס על שאר הפלגים, סוגיה שבסופו של דבר הביאה לערעור ההסדרה.

טעות נוספת של הצד הישראלי היא ההיגררות להתכתשות ישירה נוספת עם הג'האד האסלאמי, תוך השארת חמאס – הריבון בפועל ברצועה – בעמדה הנוחה של צופה מהצד, ובידולו מהמכות שצה"ל הנחית על עזה. הדבר מלווה לפרקים בהבעת הבנה ישראלית לקשיים של חמאס לאכוף בעת הזו מרות על יתר גורמי הכוח. הכרחי להפנים כי לחמאס יש דומיננטיות מוחלטת ברצועה. אכיפת מרות אינה נוחה לו, אולם מדובר בעניין של רצון ולא של יכולת, וישראל חייבת לתבוע ממנו את הדבר.

הממשלה הבאה בישראל תידרש לשני מהלכים מהותיים ומהירים בקשר לרצועה. ראשית, לפתוח מחדש את "תיק ההסדרה" הרעוע ולוודא שנכללים בו שלושת הנושאים שצוינו קודם, ובראשם סוגיית השבויים והנעדרים, שאין להפרידה מהשיח הכולל עם חמאס כפי שנעשה כיום. שנית, מומלץ להתחיל בגיבוש אסטרטגיה לאומית בעניין הרצועה. במסגרת זאת חיוני לדון לעומק – ולבסוף גם להכריע – באיזה נתיב יש לדבוק בין הקטבים של הסדרה אסטרטגית מלאה (שתכלול שינוי מהותי בהתנהלות האזרחית כלפי עזה) לבין מיטוט שלטון חמאס והשתלטות, לזמן קצר או ארוך, על האזור בניסיון לכונן בו סדר חדש. את המשך המצב הנוכחי כנראה לא ניתן יהיה לשמר לאורך זמן, וסופו שהוא יתעל את ישראל למערכה רחבה גם ללא רצון ותכנון מוקדם.

הכותב הוא ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין ויועץ המתפ"ש לשעבר