שלוש פעמים נקראו השנה אזרחי ישראל לקלפיות, ולא אכזבו. שלוש פעמים נאלצו להטיל את הפתק שלהם, פעם אחר פעם, אחר פעם. זאת למרות הכעס, האכזבה והתסכול מהשיתוק השלטוני, למרות השיח הרדוד והמזוהם לעתים שליווה את הקמפיינים, למרות הקורונה, למרות בלוני הנפץ והאזעקות בעוטף עזה, למרות שהרבה לא השתנה. רוב מוחלט של אזרחי ישראל הקפיד למלא את חובתו האזרחית.

בכך, הוכיחה החברה הישראלית אכפתיות, חוסן ואיתנות דמוקרטיים, הרבה יותר ממה שנוטים לייחס לה. היא הוכיחה כוח עמידה ורוח איתנה שאינם נשברים בנקל. אכן, הקולות בקרבנו מגוונים, לעתים מתנגשים וסותרים. אכן, תעמולת הבחירות, שהלכה והקצינה מפעם לפעם, ידעה רגעי כיעור ומיאוס. למרות זאת, אזרחי ישראל לא איבדו את האמון במערכת הפוליטית והקפידו למלא חובתם נאמנה. דתיים וחילונים, ערבים ויהודים, תושבי המרכז והפריפריה, מצביעים חדשים וותיקים, עשו דרכם אמש לקלפי בפעם השלישית כדי לומר את דברם. יותר משכיבדו המנהיגים את בוחריהם, בוחריהם כיבדו אותם.

עד כאן. עכשיו תורם של המנהיגים להוכיח שהם ראויים להצבעת האמון הזו. מראשית הקמתה מתמודדת מדינת ישראל עם אתגרים ביטחוניים ומדיניים העומדים לפתחה. עם זאת, האיום הגדול ביותר על קיומה הוא דווקא מבית. המחלוקות, הפילוגים, המריבות, כל אלה מובילים לשנאת חינם, אשר מפניה כידוע כבר חרב הבית. לפיכך, הגיעה העת להניח מאחור את כלי הנשק התעמולתיים, להוכיח מנהיגות ואחריות, ולשים את טובת העם והמדינה לפני הטובה האישית והמפלגתית. טובה זו מחייבת הקמת ממשלה רחבה, יציבה ומתפקדת בהקדם האפשרי. ממשלה שתצדיק את הצבעת האמון של אזרחיה, כפי שבאה לידי ביטוי בכל נקודות הקשת הפוליטית.

אל תטעו בעם הזה. האשראי שהעניק לכם הוא מוגבל והוא לא כולל בחירות רביעיות. כשם שרוב אזרחי ישראל התגברו על יצרי המיאוס והכעס ומילאו חובתם, הם מצפים מכם המנהיגים להתגבר על יצרי השנאה, הגאווה, הכבוד והתאווה ולמלא חובתכם - לשים את טובת הכלל לפני זו שלכם.

אנו מצויים בסיפו של חג פורים, חג האחדות הלאומית. המן הרשע ידע שכוחו של עם ישראל באחדותו, לכן כאשר זיהה סדקים באותה אחדות (“ישנו עם אחד מפוזר ומפורד”) תכנן מהלך להשמדת העם היהודי. אסתר ביקשה ממרדכי “לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן”. בכך הגשימה אסתר מנהיגות מאחדת ומכנסת, משתפת ומלכדת. מאז אנו מצווים בחג הפורים לשמוח, להדק את הקשר בתוכנו, להושיט יד לעני ולאביון בקיום מצוות החג, בהן משלוח מנות וזכר למחצית השקל.

“לכו כנסו את העם” הוא הציווי של הבחירות אתמול. הוכיחו מנהיגות לאומית מאחדת ומפייסת ברוח החג והקימו ממשלה המכנסת את כל קהילות ונבחרי החברה הישראלית.