גורם פוליטי כינה אתמול את הברירות הניצבות כעת בפני כחול לבן "בחירה בין קורונה לכולרה". מגיפת הקורונה מעמידה את בני גנץ ומפלגתו בפני מצב שבו כמעט בלתי אפשרי לומר "לא" להזמנה שקיבלו מראש הממשלה בנימין נתניהו להקים ממשלת חירום.

התשובה שהשיב בני גנץ, לאחר התייעצויות קדחתניות בקוקפיט, הייתה בסגנון ללכת עם ולהרגיש בלי: "לאור המצב, נהיה נכונים לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית רחבה שתכלול נציגות של כל חלקי הבית". כלומר "כן, אבל", אולי מתוך תקווה שנתניהו ידחה את התשובה.

הלך הרוח בציבור, כפי שהשתקף מסקרים אחרונים, הוא בבירור בעד ממשלה כזו. רוב גדול בציבור רוצה לראות את הליכוד וכחול לבן יושבים בממשלה אחת ומנהלים יחדיו את המשבר החמור הפוקד את המדינה, בלי להתחבט יותר מדי בסוגיות כמו מי ראשון ברוטציה.

נתניהו היה הראשון לזהות ושלח לגנץ הצעה שאי אפשר לסרב לה כשהוא מקבל רוח גבית ליוזמה מנשיא המדינה ראובן ריבלין.
בכחול לבן חוששים ליפול לתוך מלכודת הדבש שטמן להם נתניהו. הסכמה להיכנס לממשלת חירום ללא רוטציה תעניק לנתניהו לפחות עוד שישה חודשים על כס ראש הממשלה ותגרום לגנץ ולחבריו להפר בתוך זמן קצר את שתי הבטחות הבחירות המרכזיות שלהם: לא לתמיכת הרשימה המשותפת ולא לישיבה תחת ראש ממשלה עם כתבי אישום.

אחד הרעיונות שנזרקים כעת לחלל האוויר הוא שכחול לבן תדרוש, כתנאי להצטרפות לממשלה, רוטציה בראשות הממשלה, את החלפת יו"ר הכנסת ואת תיקי המשפטים, החינוך והבריאות.

בנוגע לאופציה השנייה, של ממשלת מיעוט בתמיכת איימן עודה וחבריו, לא ברור עד כמה היא קיימת. היום יפתח נשיא המדינה בהתייעצויות עם נציגי הסיעות השונות, ובסיומן יחליט למי להעניק את המנדט להרכבת ממשלה.

לגנץ אין 62, לאחר שאורלי לוי־אבקסיס הודיעה שלא תמליץ עליו. בכל מקרה ינסו בכחול לבן ללכת בשלב ראשון על תוכנית "אורנים קטן". לקבל ראשונים את המנדט מהנשיא ולהשתלט בשלב ראשון על תפקיד יו"ר הכנסת והוועדות החשובות ולנסות לקדם את הצעת החוק שתמנע ממועמד עם כתבי אישום להרכיב ממשלה.