במוצאי שבת התגלו שני מקרי הקורונה הראשונים ברצועת עזה. חמאס הודיע שהחולים אותרו בזמן ובודדו לפני שבאו במגע עם אחרים. בישראל נשמעה אנחת רווחה. אבל ההנחה שניתן למנוע הגעת הווירוס לרצועה אינה מציאותית אלא משאלת לב, כמו זו שניתן יהיה לשלוט בהתפרצות של הנגיף במדינות המערב.

הסיכוי לפריצתו של ברבור שחור (הפתעה שלא מאמינים שתיתכן אך מתרחשת בכל זאת) נמוך, כמו הסיכויים שתפרוץ מלחמה. כמשל על בכיר במשרד האוצר הבריטי, שכיהן יובל שנים החל מ־1910: "בכל שנה הצבא היה מבקש תוספת תקציב כיוון שעלולה לפרוץ מלחמה, ובכל פעם אמרתי להם שהם סתם מגזימים. על פני 50 שנה טעיתי בסך הכל פעמיים". עם זאת, ניתן לדעת בוודאות שיפרצו ברבורים שחורים, לכן אנחנו קונים ביטוח מבנה לרעידות אדמה.

התפרצות הקורונה היא ברבור שחור, הגעת הווירוס לרצועת עזה אינה כזאת. זה יקרה בקרוב, בסבירות גבוהה. ישראל חייבת להיערך לזה בשני מישורים – טיפול במשבר שיפרוץ כתוצאה מזה, וההזדמנות שתיווצר כתוצאה מהמשבר לעיצוב המציאות האסטרטגית.

המשבר שיפרוץ ברצועה יהיה שונה מההתפרצות בגדה. בגדה יש תיאום ביטחוני בין ישראל לרשות, בעזה זה לא המצב. אומנם ישראל מנהלת דיאלוג עם חמאס, מכניסה סחורות וחומרי גלם לרצועה, אבל אין תיאום ישיר בסוגיות הנוגעות לחיי האזרחים.
התפרצות מגיפה ברצועה תחייב הכנסת סיוע רפואי של ציוד וצוותים בהיקף משמעותי.

מובן שאלה לא יכולים להיות ישראלים, ואין מספיק צוותים כאלה ברשות. ישראל צריכה להכין תוכנית חירום, כיוון שהאחריות תיפול עלינו. כאשר יהיו עשרות ומאות מתים כתוצאה ממגיפה לא נוכל לשמור על הסגר, ובהיעדר תוכנית נצטרך לטפל במצב בעצמנו. אחרת נואשם בתוצאות, והלחץ הבינלאומי על ישראל יהיה גדול.

נדרש לעסוק בזה כבר כעת כיוון שזה מהלך מורכב, לא כזה שניתן לטפל בו בזמן חירום, כאשר הלחץ פועל, ויש סיכונים חמורים של הדבקה בווירוס מהרצועה לעבר ישראל.

עם זאת, משברים כאלה יכולים להוות הזדמנות. עד לפני חודש לא ניתן היה לדמיין כיצד ישראל יכולה להחליף את שלטון חמאס ברצועה, למעט בכיבוש בזמן מלחמה. גם במקרה כזה היה ברור שאין מי שיחליף את ישראל ושניהול הרצועה ייפול על כתפינו. הרי הרשות לא תבוא על כידוני ישראל. והנה, משבר הקורונה יכול להוות הזדמנות שכזאת, שכדאי להיערך לניצולה.

עמר דנק הוא סא"ל (במיל'), שירת בחטיבה האסטרטגית באג"ת. בעל תואר שני ביחסים בינלאומיים ומרתוניסט. בעל הבלוג עמר אסטרטגיה: www.omerdank-strategy.com 

קורונה- שאלות ותשובות