פעמים רבות מצאתי עצמי בעימות מול נציגי הסיעות החרדיות. איני מתכוונת רק למחלוקת הנוגעת לשירות הצבאי, אלא בחזיתות הנוגעות בחיי רבים, כמו בתי הדין, הגיור והעגונות. נושאים שננטשו ואוישו לרוב על ידי בעלי תפקידים חרדים בעלי הקו המחמיר. נגד מציאות זו התקוממתי ופעלתי לשנותה.

ברור לי (ואני מקווה שגם לבני הפלוגתא שלי), כי מדובר בוויכוח פנים־משפחתי. גם העימותים החריפים מתבססים על אותה מורשת משותפת. לצערי, לעתים קרובות נוטים נציגי החרדים לנכס לעצמם מונופול על "היהדות הנכונה", ומבטלים כל השקפה אחרת.

בעקבות הקורונה נמצאת החברה החרדית במשבר. מגזר שכל מהותו קהילתיות הדוקה - נאלץ בחטף לוותר עליה ולהתכנס. מגזר שמקדש את אידיאל ההסתפקות במועט - מוצא עצמו כלוא בדירות קטנטנות, שהינן תוצר של אידיאל הפשטות. חברת הלומדים, המבוססת במלואה על הלימוד בחברותא, בקבוצה, בישיבה - מחויבת להתפרק לרכיביה, וערך העל של לימוד התורה מאבד עוגן מרכזי.

אין ספק כי לאופן ההתנהלות של החברה החרדית תרומה לא מבוטלת להתפשטות הקורונה. ההסתגרות הקהילתית, תוך שמירת מרחק מהמידע התקשורתי וציות להנהגה הרוחנית, הסתברו כגורמים שתרמו לחוסר המודעות. הקהילתיות ההדוקה, המאופיינת בערבות הדדית ובתמיכה בעתות משבר, התגלתה בעצמה כמוקד הפצה. גם העיכוב הממושך בסגירת הישיבות ובתי הכנסת החריף את ההדבקה. כך, בצורה טרגית, דווקא התכונות המרכזיות בהוויה החרדית - הן אלה שפגעו והאיצו את המחלה.

בעת הזו, כאשר המגזר החרדי מצוי במצוקה ובמשבר כה מורכב, על כולנו לתמוך ולהושיט יד. אין זה הזמן להאשים ולמתוח ביקורת על ההתנהלות שהובילה למצב הנוכחי. אין זה גם הזמן לתת עצות מהצד על השינויים שצריכה החברה החרדית לעבור. בשלב זה אני מציעה לנסות להבין את עומק השבר ותחושת התלישות שחווים אלו, שכל חייהם הקפידו להתפלל במניין שלוש פעמים ביום ולהשתתף בשיעור תורני, ולפתע מוצאים עצמם מנותקים לחלוטין ממה שבעיניהם מהווה תשתית קיומית בסיסית.

טוב עשתה הממשלה כששלחה את צה"ל לסייע בבני ברק. ייתכן שמעבר לסיוע החומרי שיעניקו החיילים, תהיה כאן גם הזדמנות היסטורית לגילוי הדדי ולהחלשת סטריאוטיפים. החברה החרדית תדע להתגבר ולבצע את השינויים המתבקשים בתוכה. גם על מנת להתחזק, גם בפן החומרי, וגם בחיבור ממשי ליתר חלקי החברה בישראל. עצם השינוי, תוכנו והיקפו - ייעשו ויובלו מבפנים. יש בחברה החרדית כוחות פנימיים, מנהיגים ומנהיגות שיובילו. על כולנו לתמוך בהם.

הכותבת כיהנה כחברת כנסת בשנים 2013־2019