בעד | ישראל נחום - איפה המדינה כשצריך אותה?

במשך כל השנים, אנחנו, תושבי מדינת ישראל, שכירים ועצמאים כאחד, שילמנו עשרות מיליארדי שקלים למדינה - מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי ושלל אגרות שונות ומשונות. אז מדוע כאשר צריכים את המדינה היא לא עוזרת לנו מספיק?

משבר הקורונה הוא אירוע של אולי פעם במאה שנה, ורבים איבדו במהלכו את פרנסתם ואת עולמם. זה הרגע שבו היינו מצפים ממדינת ישראל להירתם למען אזרחיה. אולם היא לא עוזרת מספיק, ועבור רבים העזרה עד היום הייתה לא יותר ממס שפתיים.

למרות המצב הכלכלי הקשה והאבטלה הגואה, במשרד הבריאות שוב מנסים לסגור את המדינה. זו פשוט שערורייה. נכון, צריכים לדאוג לבריאות הציבור ולהגביר את האכיפה, אבל שוב לסגור הכל ולשלוח מאות אלפים לאבטלה ולעוני?

מגיעה מילה טובה לשרים, שבניגוד למה שקרה במרץ ובאפריל, הפעם הם לא חותמת גומי ולא מאפשרים שוב לשתק את המדינה. אבל חייבים גם לתקן את הנזקים של אותו סגר ממושך וגורף, שרבים טרם התאוששו ממנו, ולקבוע תוכנית לאומית לסיוע ארוך טווח - כדי שכולם יוכלו לשוב לשגרת חיים נורמלית.

נגד | רוני כהן - צו השעה: סבלנות ואחריות

אנחנו מצויים כנראה בגל השני של התפרצות הקורונה. בזמן הזה סכנת ההידבקות גבוהה וההפגנות שבהן מצטופפים רבים רק עלולות להגביר את הסיכון שלהם ושל אחרים להידבק בנגיף. אפשר למחות בצורה אחרת, לא חייבים להצטופף ברחובות. אפשר להתארגן ולשלוח נציגים למשרדי הממשלה השונים ולכנסת ושם, במקומות שבהם מתקבלות ההחלטות, להשפיע באמת.

חייבים גם לזכור שאנו חווים אירוע נדיר, ושעל כולנו להיות הרבה יותר סבלניים ולגלות הבנה למציאות הקשה והמורכבת. מדינת ישראל עושה הכל למען אזרחיה, ועליה גם לנהוג באחריות ולא לפזר ללא בקרה כספים, שהדורות הבאים יצטרכו להחזיר.

הממשלה צריכה לעזור לאלה שבאמת זקוקים לסיוע בעקבות המציאות הכלכלית הקשה שאליה הם נקלעו. אולם צריכים לעשות את זה באופן מושכל ולהימנע ממתן סיוע גם ל"טרמפיסטים". על הממשלה לנהוג ברגישות ולסייע ככל האפשר לכל מי שבאמת זקוק לסיוע.

בכל מקרה, נקווה שמדינת ישראל ואזרחיה ייחלצו במהרה מהמשבר הקשה שפוקד את כל העולם, ובינתיים - כולם צריכים לשמור על הבריאות.