ה"וושינגטון פוסט" דיווח היום (חמישי) כי במהלך השנים התוודע צוות הבית הלבן למנהגו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, להביא מטען מיוחד לנסיעותיו לוושינגטון: תיקים ומזוודות מלאים בכביסה מלוכלכת, כך על פי גורמים אמריקאים הבקיאים בנושא.

על פי הדיווח, הצוות האמריקאי מנקה את הבגדים עבור ראש הממשלה ללא עלות, הטבה שעומדת לרשות כל המנהיגים הזרים, אך מנוצלת גם כאשר ראש ממשלת ישראל מגיע לביקורים קצרים.

"נתניהו הוא היחיד שמביא לנו מזוודות כביסה מלוכלכות לניקוי", אמר אחד הפקידים האמריקאיים, שכמו אחרים דיבר בעילום שם. "לאחר מספר מקרים התברר שזה נעשה במכוון".

גורמים רשמיים בישראל הכחישו כי נתניהו עושה שימוש מופרז בשירותי הכביסה של מארחיו האמריקאים, וכינו את ההאשמות "אבסורדיות".

בשנת 2016, נתניהו תבע את משרדו ואת היועץ המשפטי כאשר ניסה למנוע את פרסומם של חשבונות הכביסה שלו במסגרת חוק חופש המידע במדינה. השופט צידד בנתניהו, ופרטי חשבונות הכביסה שלו נותרו חסויים עד לערעור בבית המשפט העליון.

ההאשמה המינורית יחסית מצטרפת לרשימה ארוכה יותר של טענות על שחיתות כלפי נתניהו שיידונו במסדרת משפטו שיחודש בחודש ינואר.

שגרירות ישראל בוושינגטון פרסמה הצהרה לפיה הטענה בדבר הכביסה היא ניסיון להאפיל על הצלחתו של הסכם הנורמליזציה שעליו חתמו ישראל, בחריין ואיחוד האמירויות הערביות בבית הלבן בשבוע שעבר.

"הטענות חסרות היסוד והאבסורד הללו מכוונות לזלזל בהישג של ראש הממשלה נתניהו בפסגת השלום ההיסטורית בבית הלבן", נכתב בהודעת השגרירות, שהוסיפה כי צרכי הכביסה של נתניהו היו צנועים יחסית במהלך נסיעתו האחרונה.

"בביקור זה, למשל, לא היה ניקוי יבש. היו רק חולצות, ובנוסף חליפתו של ראש הממשלה ושמלתה של הגברת נתניהו גוהצו. זוג פיג'מות שלבש ראש הממשלה בטיסה בת 12 השעות מישראל לוושינגטון הובאו גם הן", נכתב בהודעת השגרירות.

גורם אמריקאי אחר אמר כי ביקורו האחרון של נתניהו לא כלל מזוודות של כביסה מלוכלכת, בניגוד למספר מקרים בעבר. 

בני הזוג נתניהו ממריאים לוושינגטון (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
בני הזוג נתניהו ממריאים לוושינגטון (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

המחלוקת המקורית סביב נהלי הכביסה של נתניהו נובעת מההקלטות של יועצו של רה"מ, ניר חפץ, שפורסמו בשנת 2018. חפץ אמר כי רעייתו של נתניהו, שרה, "עושה כל מיני תמרונים כדי להסתיר כל מיני הוצאות".

"בכל נסיעה לפחות ארבע או חמש מזוודות מגיעות עם כביסה לניקוי יבש, ואני אומר לך שעיתונאים שאלו אותי על זה ובדקתי את החשבונות.   הם איכשהו הסתירו את זה", אמר אז חפץ.

נתניהו הכחיש את ההאשמות הנ"ל, ותיאר זאת כציד מכשפות פוליטי של השמאל שנועד להוריד אותו מהשלטון.

"מאשימים כעת את נתניהו בכך שהוא עושה שימוש לרעה במשאבים של ממשלה אחרת לצורך הכביסה המלוכלכת שלו - ולא רק שלו", אמר אליעד שרגא, מייסד התנועה לשלטון איכותי בישראל.

הוא ציין כי  כי ארגונו התעניין בנושא הכביסה לאחר דיווחים לפיהם נתניהו ורעייתו לקחו 11 מזוודות לטיול של יום אחד לפורטוגל בחודש דצמבר האחרון. בלשכת נתניהו הכחישו את הטענה לפיה כי המזוודות היו מלאות בכביסה מלוכלכת, ואמרו שהן כוללות פריטים שהוא זקוק להם לצורך עבודתו במשרד.

נתן זאקס, מומחה ישראלי במכון ברוקינגס, אמר כי "בני הזוג נתניהו, שנוסעים יחד אפילו לביקורים דיפלומטיים - ידועים לשמצה בישראל בזכות הרגליהם האקסטרווגנטיים".

לדבריו, "החתימה על ההסכם עם בחריין ואיחוד האמירויות היא רגע גדול עבור נתניהו, שעבור התרחשותו פעל במשך שנים. "הניגוד של ההישג ההיסטורי לעומת המעשים הקטנים של נתניהו הוא מדהים, אפילו טרגי".

גורם בסביבת רה״מ אמר בתגובה לדיווח ב"וושינגטון פוסט" כי "מדובר במיחזור של השמצות שקריות ואנונימיות מארכיון התקשורת הישראלית, במטרה להשחיר את הסכמי השלום ההיסטוריים שהביאו ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ.