אינטרס שלנו: אדוני ראש הממשלה, טועה מי שמנתח את סוגיית ההסכם החדש שיושג עם איראן במונחים של דו־קרב בינינו לבין האיראנים, כשהמנצח הוא מי שישלוף ראשון. לאיראנים יש שני אינטרסים בסיסיים בהקשר להסכם. מול ארצות הברית ואירופה, האינטרס האיראני הוא להעניק לאיראן מטרייה גרעינית כדי למנוע התערבות אמריקאית ואירופית בנעשה בזירה המזרח־תיכונית. מול הזירה המזרח־תיכונית, האינטרס האיראני הוא יצירת מטרייה גרעינית למהלכים מדיניים וצבאיים על מנת לעגן הגמוניה איראנית באזור.

מהלכים כהפעלת טרור, חיזוק חיזבאללה, סוריה וחמאס על מנת לפגוע בישראל, צמצום ההשפעה של מצרים וסעודיה באזור, השתלטות על תימן, ביטול הבריתות שנכרתו בין מדינות ערב המתונות לבין מדינת ישראל, השתלטות על הנפט שבאזור ועל המוצא של איראן לים ועוד. אם איראן תצליח בכל אלה, מצבה הביטחוני והכלכלי של ישראל ייפגע באורח חמור שאינו ניתן להכלה.

האמריקאים מודאגים פחות כי לאמריקה יש כיום עצמאות אנרגטית. מה שאמור להוביל אותה לפעילות הוא דאגתה לבעלות בריתה ולאינטרסים שוליים, שיש לשער שהאמריקאים לא ישקיעו מאמצים גדולים מדי לשמור עליהם. הבעייתיות מתעצמת עקב מבנה הקונגרס האמריקאי שאינו משדר אהדה לישראל בגלל הרכבו.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

אפשר להניח שמדינות האזור, שיש להן יכולת כלכלית, ימהרו לפתח נשק גרעיני על מנת שלא להשאיר את ההגמוניה לאיראן. סעודיה, טורקיה, איחוד האמירויות, ואולי גם מצרים, לא ישבו בשקט. אז ייווצר מרקם גרעיני רב־קוטבי שאינו ניתן לשליטה או לחיזוי. הדבר אינו דומה למאזן האימה שהיה בין ברית במועצות למערב, כי אז היה מדובר בשני קטבים מרכזיים המתבססים על עיקרון של Mutually Assured Destruction, כלומר מלחמה כוללת או לא כלום.

יש להניח שהמדינות החדשות יצטיידו במספר טילים גרעיניים מצומצם, מה שעשוי להגביר את המוטיבציה להפעלת מכה ראשונה, כי עם טילים בודדים לא ניתן לבנות יכולת מכה שנייה. כמו כן, יכול להיווצר מצב שבו יישלח נשק גרעיני כמהלך תומך ללא חותמת ברורה של השולח. בעקבות כך, האזור יהפוך למקום שבו האצבעות תמיד יהיו צמודות להדק הגרעיני. גם זה יפגע בביטחוננו, ואילו לעולם יזיק פחות, אף כי מצב כזה עלול לגרור את העולם כולו למלחמה גרעינית כוללת.

איראן פועלת זה שנים רבות על מנת לבנות מערך גרעיני צבאי המכיל שלושה מסלולים עיקריים: העשרת אורניום, בניית ראש נפץ ובנייה של מערך טילים. בכל הקשור להעשרת אורניום, איראן הגיעה למצב שאם תחליט, בתוך כמה חודשים יהיה לה מספיק אורניום מועשר. כך שכאן אין יכולת לעכב. את הראש הקרבי היא מפתחת בפרופיל נמוך בלי לשאול אף אחד. המסלול היחיד שאותו ניתן לעכב הוא מסלול הטילים שאינו מוזכר כלל בהסכם הגרעין. זה היה המחדל העיקרי בהסכם עם אובמה. האיראנים הגיעו היום לטווחים של כ־3,000 ק”מ בדיוק רב, כלומר הטילים שלהם יכולים להגיע למדינת ישראל וגם לפאתי אירופה. ככל שהטווח יגדל, כך תהיה לאיראן השפעה גדולה יותר על המדיניות של העולם כלפי ישראל. גם זה יפגע בביטחון ישראל.

מהאמור ניתן להסיק כי בהסכם החדש אנחנו צריכים לשכנע את האמריקאים ללחוץ על הדברים הבאים: לעצור את פרויקט הטילים האיראני, לחסל את מערך הטילים הקיים, לחסל את כל מתקני ההעשרה ולחשוף את כל רכיבי המערך הגרעיני האיראני לביקורות פתע של פקחים אמריקאים. בנוסף, אני ממליץ לישראל לחזק את מערך התקיפה המגוון נגד פרויקט הגרעין האיראני, כי כנראה שרבים מהדברים שנדרוש מאמריקה של ביידן - לא יקוימו.

הכותב הוא חבר במבטחי – פורום מפקדים לאומי