אחת מזכויות האזרח החשובות והבסיסיות ביותר היא הזכות לבחור ולהיבחר. הזכות הזו במדינה היהודית מגלמת את הרעיון הדמוקרטי והציוני: אדם שמוגדר כאזרח ישראלי יכול לבחור את נציגיו בבית המחוקקים של העם היהודי, אחד מסמלי הריבונות היהודית המתחדשת אחרי כאלפיים שנות גלות. כשהרצל ומבשרי הציונות החלו לגבש את הרעיון השאפתני להקמת בית לאומי לעם היהודי, הם חשבו עליו כאוטופיה יהודית ודמוקרטית, ועצם ההשתתפות וההצבעה בבחירות של אזרחיות ואזרחים ביטאה, כבר אז בעיניהם, את התגשמות החלום הציוני.

במרוצת השנים, הציונות התפתחה לצד מדינת ישראל - בתוך גבולותיה ומחוצה לה - שהרי הציונות ואהבת ישראל אינן מתבטאות רק בישיבה בארץ, אלא גם בתרומה מחוץ לתחומה הפיזי; מפעל הציונות שולח מדי שנה אלפי שליחים ליעדים ברחבי העולם - מהערים הסואנות בארצות הברית ועד הכפרים הנידחים בהודו, מהקור הסיבירי עד החום הלוהט במדבריות אוסטרליה. שליחים אלו זכאים להצביע בבחירות ולהצטרף לחגיגה הדמוקרטית הנערכת בישראל מתוך ההבנה שתקופת שהותם מחוץ למדינה מוגבלת. מדינת ישראל רואה בצעירים היוצאים לטיול הגדול אחרי הצבא ובסטודנטים הישראלים המפוזרים בקמפוסים שונים בעולם שגרירים לא רשמיים שלה. אליהם מצטרפים גם שליחים של חברות עסקיות ישראליות, שעושים רילוקיישן, בהם רופאים, מדענים והייטקיסטים.

משבר הקורונה הדגיש את הצורך בשינוי גם מבחינת אופן מימוש הזכות לבחור ולהיבחר; בסבבי הבחירות הקודמים, כשמשבר הקורונה רק הגיע לפתחנו, מצאה המדינה פתרונות יצירתיים על מנת לאפשר למבודדים ולחולים להצביע ולהשפיע. כעת הגיעה העת שהמדינה תתאים את עצמה לרוח הזמן מבחינת ההבנה שהעולם הוא כפר גלובלי, ומשכך יש לאפשר לישראלים מסוימים שאינם נמצאים בארץ ביום הבוחר - לממש את זכותם. התשתית הלוגיסטית קיימת - דיפלומטים ישראלים מצביעים בנציגויות. ישראלים אלו רשומים בספר הבוחרים וזכאים להצביע - לו רק היו נמצאים בארץ.

אבקש לסייג ולהדגיש כי יש לקבוע תבחינים ברורים שלפיהם ייקבע מי מהישראלים הנמצאים בחו"ל יוכל להצביע בבחירות. המתווה שאני מבקשת לקדם, ושהועלה לדיון בעבר גם בכנסת, גורס כי לאזרח ישראלי הנמצא מחוץ לגבולות המדינה לזמן קצוב של עד חמש שנים - בטיול, בשליחות או בלימודים - יש לאפשר להצביע בבחירות גם מחוץ לארץ. האינטרס של אזרח כזה להצביע בבחירות ברור שכן הוא ישוב לכאן עד מהרה, יהיה חלק אינטגרלי מהחברה ומהכלכלה, ועל כן יושפע באופן ישיר מההחלטה מי יהיו נציגיו בכנסת ומה יהיה אופייה של הממשלה.

לעומתו, ישראלי המתגורר בחו"ל לתקופה ארוכה וללא הגבלה - לא מושפע מקבלת ההחלטות במדינה, ולכן אין ולא צריכה להיות לו זכות להשפיע על המדינה באמצעות השתתפות בבחירות מרחוק.

אין סיבה שקבוצת ישראלים היוצאת מהארץ למטרה מסוימת ומוגדרת ושבה אליה בתום תקופה קצובה - לא תוכל להצביע בבחירות בנציגויות ישראל בעולם. משבר הקורונה וסגירת השמיים הדגישו את העובדה כי במציאות המשתנה של ימינו, הימצאות בגבולות המדינה ביום הבוחר אינה יכולה להיות קריטריון להשתתפות בחגיגה הדמוקרטית. זכותם של הישראלים הנמצאים בשליחות מטעם חברות ישראליות או לומדים בחו"ל שווה לזכותם של אלה שנמצאים בארץ ביום הבחירות, בדיוק כשם שהחובות שלהם שוות.

הכותבת היא ראשת המחלקה לקשר עם ישראלים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית ויוזמת כנס בשאלת השתתפות ישראלים בחו"ל בבחירות, שייערך היום בפייסבוק לייב