ברוך הבא, נפתלי בנט, כבוד ראש הממשלה. הנה, עכשיו אתה בראש הפירמידה השלטונית, יחד עם שותפך לדרך יאיר לפיד. עברתם דרך מרשימה ביחד, הוכחתם שניתן ליצור יש מאין ממשלה בישראל, אולי כנגד כל הסיכויים. ניווטתם את גוש השינוי בחוכמה, בצניעות, מתוך ההבנה כי אין ברירה וצריך לוותר בשביל להרוויח.

עשיתם צעד גדול, אבל הדרך עוד ארוכה, וחובת ההוכחה רק מתחילה. באטמוספירה הפוליטית ימי החסד הם ספורים, אם בכלל. השאלה היא: איך תמשיכו מכאן? לאן פניכם? התשובות לכך טמונות קודם כל ביכולת ללמוד מהטעויות שנעשו בעבר. כן, כמה פשוט ככה מורכב. הרשה לי להציע מספר תובנות הכרחיות, קל וחומר בפסיפס הישראלי המורכב, בפתחו של עידן פוליטי חדש.

אחדות לפני הכל. כולנו הרגשנו לאורך השנים את השיסוי בחברה הישראלית. ימניים מול שמאלנים, חילונים מול דתיים, יהודים מול ערבים, אשכנזים מול מזרחיים, אנשי הפריפריה מול אנשי המרכז. ראינו מגמה דומה גם בארה"ב, אולם בשני המקרים התוצאה זהה: למדיניות השיסוי יש תאריך תפוגה. ככל שהשיסוי מעמיק, כך החברה הישראלית משתוקקת יותר ויותר לסובלנות, להכלה, לערבות הדדית. תהליך יצירת ממשלת השינוי הוכיח זאת, ועכשיו צריך להמשיך הלאה ולהעצים הלכה למעשה את המאחד והמשותף בכלל החברה בישראל.

הנהגה משתפת. זו העת להנהגה בצוות, לעבודה בשילוב ידיים ובהכרה בפלורליזם של דעות. ברור כי לא בכל נושא תתקבל הסכמה מלאה, ברור כי יהיו מחלוקות, אפילו מהותיות. אולם ממשלת ישראל חייבת בראשה אדם המאחד סביבו כוורת הנהגה, הפועלת מתוך מחויבות חברתית, כלכלית, מדינית וביטחונית. כוורת אשר יודעת לאן היא הולכת ונותנת ביטוי וכר פעולה לכלל חבריה, בשם האינטרס הלאומי הרחב ולא האינטרס האישי הצר.

השקעה לדורות. די היה לצפות בהשבעת הממשלה בכנסת כדי להבין לאן התדרדרנו ברמת השיח, המוסר והכבוד ההדדי. התדרדרות קשה ומסוכנת, שכואבת במיוחד בשל השפעתה על הפרחים שלנו, הילדים ובני הנוער. במציאות זו הדרך היחידה לגרש את החושך היא לא להילחם בו, אלא להגביר את האור - את ההשקעה בעתיד ילדינו. כולנו מחויבים לעתידם, והדרך הטובה ביותר היא באמצעות חיזוק תנועות הנוער, שנת השירות והמכינות.

כן, כולם מפנים את הזרקור לעבר החינוך הפורמלי, אולם שוכחים כי מסגרות החינוך המשלים אינן פחות חשובות ואולי אפילו יותר. אלה הם המקומות שבהם הילדים שלנו לומדים לחיות ביחד, מתעצבים, מגבשים את דעותיהם. זה הזמן להכפיל את התקציבים לאותן מסגרות, במטרה להקנות לילדים כלים וידע להיות אנשים טובים יותר.

חקלאות ציונית כנכס לאומי. המשברים העצומים בשנה וחצי האחרונות, תחת נסיבות הקורונה, הלחימה, המשבר בנמלים ועליית מחירי חומרי הגלם בעולם המחישו עד כמה חשוב לשמור על ייצור מזון על בסיס כוחות מקומיים. החקלאים שלנו דואגים בכל עת ותנאי לאספקה שוטפת של מזון איכותי ומזין ולהגנה על הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל.

חקלאות איתנה וחזקה תבטיח שלעולם לא יחסר מזון בישראל – לא בשעת מגיפה, ולא בעת מלחמות, משברים מדיניים, משברים מקומיים במדינות אחרות או מלחמות סחר. אך מתבקש כי בכל הנוגע למוצרי מזון בסיסיים כמו חלב, ימשיך השוק להיות מתוכנן ומפוקח. שוק חלב מתוכנן יאפשר לשמור על עוד היבט צרכני כחלק מהמאבק ביוקר המחיה: מחירי חלב השווים לכל נפש.

עידוד התוצרת המקומית. היום, יותר מתמיד, חשוב לתת עדיפות לרכישת תוצרת מקומית, המופקת על ידי החקלאים, התעשיינים והעסקים הקטנים, בדגש על אזורי הפריפריה וקווי העימות. הם שם בשביל כל הציבור, מתוך שליחות גדולה. אנשים ערכיים וצנועים, שמפעל חייהם תורם לפיתוח ישראל, לחיזוק חוסנה כאינטרס לאומי.

להבדיל, פתיחת השוק לייבוא פרוע תיתן פרס לקבוצה מצומצמת של יבואנים ואילי הון, המוּנעים נטו מאינטרס עסקי, יחד עם חיזוק כלכלות ויצרנים זרים, על חשבון תושבי עוטף עזה, הבקעה, רמת הגולן, יהודה ושומרון, הערבה ועוד.

סביבה ירוקה - גאווה לאומית. גם במשק האנרגיה יכולה מדינת ישראל להוביל באנרגיה מתחדשת ולהפוך להיות מקור להשראה למדינות רבות בעולם. אם נרצה, נוכל להפוך את הגגות של כולנו למקור אנרגיה משתלם, ובכך נוזיל את מחירי החשמל למדינה כולה ובעיקר נזרים אנרגיה לפיתוח יזמי וחקלאי בפריפריה.

הקמת יישובים חדשים. פרק ההתיישבות עדיין לא הסתיים, ויש לא מעט שטחי הפקר לא מנוצלים. בניית יישובים חדשים בגליל ובנגב כפתרון למצוקת הדיור ויצירת קהילות חדשות הינן יעדים בני השגה. עם תשתיות נוחות וזמינות יהיה אפשר להקים לא מעט יישובים חדשים, החולקים אמצעי ייצור משותפים, דבר שיסייע בחיזוק החלת הריבונות מחד ובחיזוק הפריפריה מאידך.

הגיע הזמן לחשוב אחרת ולעשות אחרת. להשביע את המדינה, החברה והמשק בישראל בפתרונות הנכונים ליצירת מציאות משותפת, צודקת ויפה יותר. כבוד ראש הממשלה, נפתלי בנט - בהצלחה.

הכותב הוא מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, חבר קיבוץ ובוגר תנועות הנוער
[email protected]