1. אג'נדה חדשה

האזינו לטור המלא

השבוע האחרון, שבו ממשלת השינוי החלה לעבוד מלא־מלא, מוכיח מדוע היו חייבים למנוע מממשלת הליכוד לקבל ערב הבחירות החלטות כלכליות מרכזיות. היועץ המשפטי לממשלה ובני גנץ צדקו כשמנעו קביעת עובדות בשטח שיחייבו את ממשלת השינוי. ואכן, מאז כניסתו ללשכת שר האוצר שינה אביגדור ליברמן המלצות שקודמו התכוון לקדם בחסות בנימין נתניהו.

שר האוצר הגיע במלוא העוצמה ועובד 24/7 כדי להציע סדר יום חדש. האורות בהנהלת האוצר דולקים מחדש גם בשעות הקטנות של הלילה. בזמן הקצר בתפקיד ניכרים סימני השינוי, בעיקר ביחס לדרג המקצועי ובנכונות להקשיב ולא להנחית החלטות.

ההחלטה הבולטת הייתה סיום תוכנית החל"ת. בניגוד להחלטתו של ישראל כ"ץ הוחלט להחליפה בתוכנית גמישה המיועדת לגילאי 45 ומעלה. ליברמן גם אינו מתכוון ליישם את תוכנית נתניהו למענקים לכל אזרח בהיקף 4 מיליארד שקל ו־5 מיליארד שקל נוספים לעסקים.

נגמר עידן ממטרות הכסף. אין לו גם שום כוונה להקפיא את המע"מ לעסקים לחצי שנה או להפחית את מס החברות."זאת אינה תוכנית כלכלית אלא שליפה מהמותן של רעיונות ללא מטרה וללא יעד. נסייע לעסקים בצורה ממוקדת ולא דרך הפחתת מסים מקרית", אמר לי בכיר באוצר בפגישה סגורה עם ראשי המגזר העסקי אמר שר האוצר: "אני מבין את הצורך בשינוי סדרי העדיפויות וסיוע לקבוצות שונות, אבל אני לא מתכוון לחלק מתנות חינם. חייבים לשמור על משמעת תקציבית ולהיכנס למסלול של הפחתת הגירעון ויחס החוב־תוצר".

מה כן חייב שר האוצר לעשות? להשלים מהר ככל שניתן את אישור התקציב. בפגישה עם ראשי הארגונים העסקיים הודה השבוע ליברמן שהנושא בראש סדר עדיפויותיו. התקציב החדש יכלול השקעות רחבות היקף בתשתיות המייצרות צמיחה.

בניגוד לקודמו הוא מוטרד מהתפרצות מחירי הדיור, שהיא קטלנית לא פחות מהתפרצות הקורונה. המפתח לפתרון הבעיה הוא הגדלת ההיצע, וזהו מבחינתו האתגר העיקרי. הוא בוחן מהלכים, ובראשם הגדלת מס רכישה על דירה נוספת מ־5% ל־8%, וחלופה לתמ"א 38, שתוקפה יפוג באוקטובר 2022. במהלך הפגישה ליברמן גילה שבכוונתו להיפגש עם שרת הפנים איילת שקד ולקדם את הנושא.

הוא ירצה להתייעץ עם גורמים מהשטח והשבוע ישב עם נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סטרוגו, כדי לשמוע את תובנותיו, ובראשן הגדלה מיידית של התחלות הבנייה. כדי להכניס את ועדת הכספים בראשות אלכס קושניר לעניינים הוא שיגר את ראשי אגפי האוצר לפרזנטציה. תוכניות העבודה ותמונת המצב הוצגו על ידי החשב הכללי, יו"ר רשות ני"ע ומנהל רשות המסים. שלשום התייצב נגיד בנק ישראל לפריסת השקפת עולמו.

גם ראשי המגזר העסקי מרימים סוף־סוף את הראש. לאחר מלחמת התשה הם חשים פעמי משיח ושיש עם מי לדבר. ליברמן היה בימים האחרונים באטרף של פגישות עם כל הגורמים הרלוונטיים לעולם העסקים. הוא נפגש עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי, עם נשיאות התעשיינים בראשות ד"ר רון תומר, עם איגוד לשכות המסחר בראשות אוריאל לין, ועם ראשי להב בראשות רועי כהן והארגונים הקשורים אליו.

דובי אמיתי (צילום: דוברות המגזר העסקי)
דובי אמיתי (צילום: דוברות המגזר העסקי)

גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד לא קופח. בניגוד לכ"ץ, שלא טרח להיפגש אפילו פעם אחת עם יו"ר ההסתדרות, ליברמן וארנון בר־דוד מתחזקים קשר כאילו היו חברים בצעירי הליכוד. הפגישות נועדו לקדם עסקת חבילה במשק. "כל צד יוותר על משהו ובסוף נגיע לעמק השווה", אמר בר־דוד.

מטרת הפגישות הייתה גם לשמוע קולות מהשטח ולא להפתיע במהלכים חד־צדדיים. "שר האוצר הנוכחי, בניגוד לקודמו, הגיע עם רצון טוב ונפש חפצה לסייע, ומדובר בשינוי חד של הגישה. סוף־סוף יש עם מי לעבוד", אומר לי נשיא להב, רועי כהן. כהן, המייצג 600 אלף עסקים קטנים, הודר מהפגישות שקיים השר הקודם רק כי העז לבקר אותו.

כדי ללמוד על הלכי הרוח החדשים, אביא פרטים חסויים מהפגישה בין ליברמן לעשרת ראשי הארגונים העסקיים הגדולים. לצד השר השתתפו אלה שליברמן מתעקש לכנות "הדרג המקצועי", ולא "פקידי אוצר". מדובר ביוגב גרדוס מאגף התקציבים, מנכ"ל האוצר המיועד רם בלינקוב, והשר במשרד האוצר חמד עמאר. המפגש, שבמהלכו הוקצו ארבע דקות לכל דובר, היה תכליתי, אבל גם הומור אופייני על עולם הכדורגל היה שם.

כשנשיא התאחדות המלונאים, אמיר חייק, קיטר שהדבר העיקרי שמדאיג אותו אצל ליברמן זה שהוא אוהד בית"ר ירושלים, השיב ליברמן בהומור שבמצב הנוכחי של בית"ר והפועל תל אביב (חייק אוהד הפועל) השתיים לא שוות הרבה, ולכן אפשר להפסיק לדאוג. בתחילת הפגישה הודיעו ראשי הארגונים על נכונותם להיכנס מתחת לאלונקה. ליברמן הרים את הכפפה וביקש מהמעסיקים להודיע על נכונותם לתרום את חלקם לעסקת החבילה המתגבשת. בהמשך ביקש מהם להתאחד עם התאחדות התעשיינים, שממנה התפצלו לפני כשנה.


2. תוכנית הסיוע נחשפת


"הפחתת הנטל הרגולטורי, מיצוי כושר הייצור, הגדלת הפריון והשקעות בצמיחה" - זאת כותרת המסמך שהוצג לליברמן על ידי דובי אמיתי, נשיא הארגונים העסקיים. המסמך רלוונטי לעמדות היבואנים והיצואנים, עסקים קטנים וגדולים, קבלנים, חקלאים וגופים מענף התיירות. אמיתי, שחווה בשנה האחרונה את טלטלת הקורונה, קרוב מתמיד להשגת היעדים שהציב. הם כוללים שורת צעדי ביצוע כדי לסייע בצמיחתם העסקית. להלן פירוט ההמלצות לכל סקטור:

עסקים קטנים: יישום ההמלצה לתשלום דמי אבטלה לעצמאים בדומה לשכירים, דרך קרן הביטוח שתמומן מעודפי הגבייה של העצמאים במוסד לביטוח לאומי; הפחתה של 25% בשיעור הארנונה העסקית; עקב הירידה באשראי מוצע להסיט 16 מיליארד שקל להלוואות ייעודיות לעסקים קטנים בפריסה לעשר שנים.

לצורך עידוד העסקים והגדלת הפריון מוצע להאריך את תוקף תקנות פחת מואץ והפחתה של 25% בנטל הרגולציה; קביעת מנגנון לקיזוז הפסדים מרווחים משנים קודמות והגדלת מחזור העסקאות של עוסק פטור מ־100 אלף שקל ל־150 אלף שקל בשנה; בפגישה הובטח שבימים הקרובים תתוקן החקיקה כך שיהיה חלון הזדמנויות נוסף לשיפוי מעסיקים בגין ימי הבידוד של העובדים.

ענף הבנייה: רישוי עסקים עצמי כחלק מחוק ההסדרים; הארכת מיידית של תוקף תמ"א 38 עד לאישור חלופה; הגדלת ההשקעה בתשתיות ל־7.5% מהתל"ג; הגדלת מכסת העובדים הזרים למקצועות "הרטובים" ב־30 אלף.

ענף המלונאות: ביטול המע"מ על מענק משרד התיירות למלונות בהיקף 300 מיליון שקל; המשך המו"מ עם אגף התקציבים לסיוע דרך מענק ייעודי למלונות העומדים בתנאי הסף; טיפול במחסור של 35% מכוח העבודה בעיקר במקצועות הניקיון והחדרנות. מומלץ ליישם החלטה להבאת 1,000 עובדים פיליפינים, השלמת מכסת הירדנים באילת ל־1,500 ומכסת היתרים נוספת ל־1,000 פלסטינים. עוד מומלץ על ביטול הפטור ממע"מ על תיירות נכנסת.

מלונות על חוף תל אביב (צילום: מאט הכטר, פלאש 90)
מלונות על חוף תל אביב (צילום: מאט הכטר, פלאש 90)

פיננסים: הסרת חסמים להשקעות בתשתיות של גופים מוסדיים; החמרת הענישה על פשיעה כנגד המערכת הפיננסית (בדגש על הונאות סייבר וביטוח); עידוד חיסכון ארוך טווח, כולל הפעלה מחודשת של קופות הגמל ההוניות.  

ענף החקלאות: הורדת יוקר המחיה על ידי טיפול בריכוזיות ובפערי התיווך; הורדת מחיר המים לחקלאות; הקמת שוק סיטונאי חדש; סימון ארץ המקור בתוצרת טרייה; פרסום מחיר הקנייה מחקלאי; ביטול מכסת העובדים הזרים והגדלת מכסת הפלסטינים.

ענף היהלומים: קידום אזור סחר חופשי ליהלומנים זרים וחיובם במס לא בישראל אלא רק במדינת המקור; קידום הטבות מס באמצעות החוק לעידוד השקעות הון ושינוי שיטת החישוב של המלאי.

ענף הקולנוע: הענף, שהיה סגור בגלל הקורונה ומגלגל 1.2 מיליארד שקל בשנה, ספג ירידה של 100% בהכנסות. הוחלט על תשלום מענק ייחודי בעקבות המשבר, סיוע בהשקעה בבניינים ובציוד והשקת קמפיין פתיחה מחדש; חידוש סבסוד התוכנית "שלישי בשלייקס" לגיל השלישי (שחזרתו לפעילות אושרה השבוע); הקטנת המע״מ על כרטיסי הקולנוע, והארכת תוקף הפטור מארנונה לבתי הקולנוע.

תוכנית ראשי המגזר העסקי מפורטת, ויישומה כרוך באתגרים לא פשוטים. אף על פי שמרבית הסעיפים אינם כרוכים בהוצאה תקציבית, חלקם כרוכים בוויתור על גביית מע"מ או בהוצאה חד־פעמית של יותר ממיליארד שקל. ליברמן הציב בראש סדר העדיפויות את צמיחת המשק, עידוד הסקטור העסקי וגידול בתעסוקה, וסביר שיעשה הכל כדי שלפחות חלק מסעיפי התוכנית שהוצגה בפניו ייצאו לפועל כבר בחוק ההסדרים הקרוב.


3. מפעל הג'ובים


ממשלת השינוי מתחילה לעבוד. ביום ראשון הקרוב יובא לאישור הממשלה מינויו של רם בלינקוב כמנכ"ל האוצר. מדובר במינוי המקצועי הראשון והחשוב של השר החדש. שר המשפטים גדעון סער החליט למנות את עמית איסמן כפרקליט מדינה קבוע. ראש הממשלה נפתלי בנט ימנה את עמית פינס, מנכ"ל משרד השיכון, כמנכ"ל משרד ראש הממשלה. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מינתה את ד"ר רון מלכא, שגריר ישראל בהודו, למנכ"ל המשרד.

מדובר במינויים מקצועיים ובמשרות אמון. אבל יש גם שיבוצים שתכליתם חלוקת ג'ובים וסידור עבודה למקורבים. שר החוץ יאיר לפיד מינה את אסף זמיר לקונסול הכללי בניו יורק. זמיר קיבל את הג'וב בזכות התנהגותו הפוליטית. כזכור, בעיצומו של המשבר התפטר מתפקיד שר התיירות בממשלת נתניהו־גנץ והאיץ את נפילתה. זול יותר היה לאפשר לו להדליק משואה.

האחריות למינויים נמצאת בעיקר בידי שר האוצר, וזאת אחת התשובות לשאלה מדוע שאף לקחת על עצמו את התפקיד כפוי הטובה לכאורה. אז מתברר שזה לא רק אלטרואיזם או הקרבה אישית. לצד אחריותו כשומר הקופה הציבורית, הוא קובע את סדרי העדיפויות בתקציב ומאשר את מרבית המינויים בשירות הציבורי. המינויים יסללו את המשך דרכו הפוליטית של ליברמן אם וכאשר ירצה לעלות כיתה, ואולי להתמודד בבוא העת על תפקיד ראש הממשלה.

השבוע פורסם ב"כלכליסט" שליברמן מייעד את דני נוה, לשעבר יו"ר כלל ביטוח וחברו מסניף ירושלים של הליכוד, לנשיא הבונדס. מדובר בתפקיד נחשק שיאפשר לנוה ליהנות ממנעמי החיים בארה"ב עם מצנח זהב לפנסיה. על הפרק עומדת גם האפשרות לפצל את תפקיד שגריר ישראל באו"ם ובארה"ב. בתפקיד מחזיק גלעד ארדן, שייאלץ בקרוב להיפרד מאחד התפקידים, אם לא משניהם. ועדיין לא דיברנו על המשרה הנחשקת ביותר של יו"ר הסוכנות היהודית.

אסף זמיר (צילום: מרק ישראל סלם)
אסף זמיר (צילום: מרק ישראל סלם)

על המשרה, שתתפנה בסוף יולי בעקבות בחירתו של יצחק בוז'י הרצוג לנשיאות, מתרחש מאחורי הקלעים מאבק של ממש. על התפקיד מתגוששים ארבעה מועמדים: אלעזר שטרן מיש עתיד (שבינתיים מונה כשר המודיעין), דני דיין מתקווה חדשה, דני דנון מהליכוד, ואחרונה חביבה עומר ינקלביץ' שרת התפוצות לשעבר, המקורבת לבני גנץ. אם היא לא תמונה, ייתכן שבמסגרת דיל שיוצע דנון ימונה ליו"ר, וינקלביץ' תסתפק בפרס ניחומים של יו"ר קרן היסוד. במפעל הג'ובים אין קואליציה ואין אופוזיציה.

לו ניתן היה, ליברמן ונפתלי בנט היו חומדים גם את מפעל הפיס. בתפקיד יו"ר מפעל ההגרלות מכהן אביגדור יצחקי, שמונה לתפקיד לפני שנתיים על ידי משה כחלון. כמו נשיא המדינה, הוא משוריין לשבע שנים ולא ניתן להדיחו.

על הפרק עומד גם המינוי למנהל רשות החברות הממשלתיות, שבו שימש ינקי קוויט, שעבר לרשות מקרקעי ישראל. המועמדת לתפקיד הנחשק היא עו"ד מיכל רוזנבוים, המקורבת לצמרת הקהילייה החרדית, שהתמודדה על תפקיד מבקר המדינה. אם תיבחר, תצטרך להשלים מינויים בתפקידי מפתח בחברות ענק ממשלתיות. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל יסיים את תפקידו לאחר 11 שנים בעקבות מינויו לתפקיד יו"ר מגדל ביטוח. המועמד החדש יומלץ על ידי שרת האנרגיה קארין אלהרר ויאושר על ידי ליברמן.

הראל לוקר, המכהן עדיין כיו"ר התעשייה האווירית במקביל לתפקידו כיו"ר פז, ייאלץ להיפרד מהתעשייה האווירית, שכן כפל התפקידים מעורר ביקורת משפטית. גם בחברת רפאל, שם מכהן כיו"ר עוזי לנדאו, שמונה ביוזמת כחלון, צפוי שינוי. יו"ר חברת הדואר חזי צייג (שמינויו הוארך זמנית) יסיים את תפקידו לקראת סוף השנה. לנוכח הפרטת הדואר מדובר בתפקיד מאתגר, ומי שיקבע את זהות המחליף הוא שר התקשורת יועז הנדל.

על הפרק נמצא גם תפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי. מאיר שפיגלר מונה על ידי שר הרווחה הקודם חיים כץ, ובאוקטובר ישלים ארבע שנים בתפקיד. שפיגלר מתפקד מצוין, אבל שר העבודה והרווחה החדש מאיר כהן הוא שיצטרך להחליט אם להאריך את המינוי.
חלוקת הג'ובים הממשלתית חזקה אם כן יותר מכל דבק אפוקסי, והנה לכם סיבה נוספת לכך שמומלץ לחברי קואליציית השינוי לצופף שורות כנגד כל איום אופוזיציוני חיצוני.


4. הקיץ של אביה


מנכ"לית רשת מלונות פתאל, אביה מגן, אחראית לניהולם של 40 בתי מלון בישראל, מאילת ועד טבריה. היא עושה זאת מצוין, אבל ערב חגיגת סיום משבר הקורונה מתדפק בפתח משבר בריאותי חדש: "אני עדיין מקווה שהכל יהיה בסדר. כמות הנדבקים בשלב זה נמוכה יחסית, ומרבית האנשים מחוסנים. מה שעברנו עד היום זה די והותר. כבר חשבנו שבישראל ובעולם רואים את התחלת הסוף, וכולי תקווה שכך יקרה", היא אומרת. הכנסים המקצועיים חוזרים לפעילות, ונראה שבענף חוזרים לנורמליות.

"השבוע היה אצלנו במלון 'פלאזה' בירושלים הכנס הראשון, וזאת סנונית ראשונה של כנסים בינלאומיים בישראל. זה מבשר על החזרה לשגרה ומקווה שככה זה ימשיך. פתחנו את כל מלונות הרשת. כשהשמיים היו עדיין סגורים, תיירות הפנים הייתה המשמעותית ביותר, והיא התמקדה באילת, ים המלח וטבריה. כעת גם בירושלים ות"א התפוסות עולות בהדרגה, בעיקר בסופי שבוע. אבל עיקר הביקוש הוא באילת, שמאז ומתמיד היא עיר נופש עם תיירות פנים משמעותית. כשיחזרו התיירים, הביקוש יהיה הרבה יותר גדול, אבל זה ייקח זמן".

איך מתמודדים עם מצוקת כוח האדם?
"אין אישור להעסקת עובדים זרים, והמדינה חייבת לטפל בסוגיה. יש לנו אישור להעסיק באילת עובדים מירדן, אבל המכסה עדיין לא מלאה. ההתמודדות עם מצוקת כוח האדם אינה פשוטה, ואנחנו מפעילים הרבה קמפיינים לגיוס עובדים. אנחנו נותנים מענקים, וזה לא תמיד מצליח. אני מקווה שעם סיום החל"ת נצליח לגייס עובדים ולהחזיר את מכסת העובדים הירדנים שנקבעה לנו".

"מדובר בצורך ממשי, והאחריות היא של המדינה. בינתיים אנחנו מניידים עובדים ממקום למקום. יש לנו עובדים עם ראש גדול שלוקחים על עצמם אחריות, ובהזדמנות זאת אני מודה לעובדי הרשת שגילו אחריות וקולגיאליות. ענף התיירות, שמהווה נדבך משמעותי במשק, עדיין זקוק לסיוע אחרי משבר כל כך גדול. אני בטוחה ששר התיירות החדש יואל רזבוזוב יהיה קשוב אלינו".

אביה מגן (צילום: דנה קופל)
אביה מגן (צילום: דנה קופל)

יש טענות קשות כלפי המלונות באילת המנצלים את עוצר הטיסות לחו"ל לגביית מחירים מופרזים. האם סופ"ש משפחתי במלון יוקרה באילת במחיר של יותר מ־20 אלף שקל זה סביר?

"עונת הקיץ מאופיינת בתפוסות גבוהות בגלל עודפי ביקוש. ברשת שלנו יש 40 בתי מלון עם קשת מחירים המתאימה לכל כיס. כל משפחה תמצא את המלון המתאים במסגרת התקציב המשפחתי. הטענות שהמחירים גבוהים ביחס למתחרים אינן מוצדקות, כי זה לא אותו מוצר. אי אפשר להשוות מחירים עם חו"ל, כי מה שקיים בישראל, כמו רגולציה מוגזמת, לא קיים בחו"ל או אצל השכנים מסביב. השוואת המחירים עושה עוול, אם מתחשבים בעלויות הרגולציה, שכר העבודה, התנאים הסוציאליים, ההכשרות והעסקת המצילים, שלא קיימים במקומות אחרים. ניתן למצוא מחירים המתאימים לכל משפחה או זוגות צעירים המעוניינים לנפוש באילת".

האם התאוששתם מסגירת שדה דב ונמל התעופה באילת?

"הייתי בין המתנגדות לסגירת שדה דב, ולצערי צדקתי. גם בכובעי כתושבת אילת לשעבר וגם בתפקיד הנוכחי, זאת הייתה טעות קשה. עברו שלוש שנים מהחלטת הסגירה, ושום אבן לא הוזזה בשדה חוץ מדחפורים שהרסו את המסלולים. מה היה קורה לו עד היום היה השדה ממשיך לפעול? זה מקשה אבל לא מונע מאנשים להגיע לאילת, שהיא עיר עם קסם מיוחד. אף אחד לא יוותר על חופשה בגלל היעדר טיסות. חלק מהנופשים טסים מנתב"ג לרמון, ויש המגיעים במכוניות. אנחנו מפעילים שאטל משדה התעופה רמון".

האם בעונת הקיץ תפעילו אטרקציות חדשות?

"הקמנו מספר בתי מלון, ואחד הבולטים הוא המלון היוקרתי 'U ספלש ריזורט' בכניסה לעיר. במלון בריכות פרטיות, וגולת הכותרת היא פארק מים עם מגלשות. אנחנו מארגנים טיולים ושדרגנו את איכות האומנים. יש הופעות לילדים ונוער עם אומנים מובילים כמו נועה קירל".