על פי נתונים שפרסם לאחרונה ארגון זק"א, מתחילת שנת 2021, למעלה מ־90 אנשים, בהם זקנים עריריים, נמצאו מתים בביתם לאחר כמה ימים מבלי שאף אחד ידע על כך. החל משנת 2019 נראית מגמה של עלייה במספר המקרים. התופעה המדאיגה והבלתי נתפסת של מאות מקרים מדי שנה צריכה להדליק נורה אדומה אצל שרי הממשלה, אך גם אצל כל אחד ואחת מאיתנו.

כיצד ייתכן שבישראל בשנת 2021, אנשים עריריים אינם מאותרים ואינם מטופלים על ידי גורמי הרווחה של המדינה והשלטון המקומי? מדוח מבקר המדינה המיוחד, שפורסם לאחרונה ועסק בהתמודדות ממשלת ישראל עם משבר הקורונה, עולה כי בישראל אין גוף אחד המרכז מידע בסיסי על האזרחים הוותיקים בקהילה, ואשר מאפשר באמצעות מנגנון מוסדר איסוף מידע והעברתו לגופים המעורבים בטיפול באזרחים הוותיקים. זאת למרות שאוכלוסיית הזקנים הוגדרה בקבוצת סיכון גבוה, והצורך לסייע לה ולהגן עליה היה ועודנו קריטי.

מדובר בכישלון של החברה הישראלית. ממשלת ישראל החדשה חייבת לתת מענה, הרשויות המקומיות חייבות להגביר את הפיקוח ולדרוש בשלומם של הזקנים העריריים. לכן אני קורא לממשלה ולשלטון המקומי לפעול באופן מיידי להקמת מנגנון איתור ומיפוי צורכי הזקנים בקהילה אשר יאפשר לתת להם מענה בזמן שגרה ועל אחת כמה וכמה בזמן חירום. זאת מחויבותנו כחברה.

האחריות למיגור התופעה אינה מוטלת רק על המדינה, היא מוטלת גם על כל אחד ואחת מאיתנו, על החברה כולה. הייתכן שאבדה בתוכנו האחווה והסולידריות? הייתכן שנעלם הקשר בין השכנים? עלינו לשים לב לשכנים מסביבנו, אנו חייבים להיות רגישים וערניים יותר לתופעה של זקנים בודדים ועריריים ולעשות הכל כדי לסייע להם במצוקתם בעזרת גורמי הרווחה והסיעוד המקומיים.

כדי שנוכל להוביל לשינוי משמעותי בהתייחסות החברה לתופעה, יש להתחיל בחינוך ילדינו, הדור הצעיר. יש לנו הזדמנות לחזק את הפעילות הבין־דורית, לערוך מפגשים עם זקנים ולהכיר את צרכיהם בצד ההכרה בתרומתם לחברה. אחת הדרכים לקדם זאת היא לעודד את התלמידים לאמץ זקן, לדרוש בשלומו ולוודא כי הוא חי בתנאים נאותים. מדובר במעשה ערכי, חינוכי וחברתי מהמעלה הראשונה בעל חשיבות גדולה שאינה פחותה מנושאים רבים אחרים.

התופעה של מות זקנים עריריים לבד בביתם מבלי שאיש ידע על כך קדמה לתקופת הקורונה, אך התעצמה בעקבותיה. יש לנו הזדמנות לעשות שינוי ולמגר את התופעה, אם הממשלה והשלטון המקומי יפעלו ללא דיחוי ויקימו מנגנון מוסדר של איתור ואיסוף מידע, והעברתו לגופים המעורבים בטיפול באזרחים הוותיקים. אם כולנו נפקח עיניים, נהיה ערניים לזקנים בסביבתנו הקרובה ונושיט להם עזרה - נציל חיים.  

הכותב הוא יו"ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה.