תוקף הסכם השכר של עובדי ההוראה בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, המיוצגים על ידי הסתדרות המורים, פג כבר ביולי 2019. מאז הם מועסקים ללא הסכם בתוקף, ושכרם למעשה מוקפא. האם מגיעה להם תוספת שכר? דוח Education at a Glance השנתי של ה־OECD, שפורסם לאחרונה, יכול אולי לספק תשובה. הדוח, הכולל נתונים על מערכות החינוך של 38 המדינות החברות בארגון ובכללן ישראל, מוכיח שוב ששכר עובדי ההוראה בישראל נמוך משמעותית מזה של עמיתיהם במדינות המפותחות, ובפרט כשמדובר במורות ומורים בתחילת דרכם.

כאשר משווים עובדי הוראה בשיא הוותק, הפערים אינם משמעותיים יחסית: מורות ומורים בבתי ספר יסודיים בישראל מרוויחים בשנה כ־200 אלף שקלים, לעומת ממוצע של 208 אלף שקלים במדינות המפותחות. בחטיבות הביניים בישראל מרוויחים בשנה כ־208.5 אלף שקלים, לעומת 216.5 אלף שקלים במדינות המפותחות. יש לציין כי כל הסכומים הינם במונחי שווי כוח קנייה (PPP) לצורך ההשוואה הבינלאומית.

לעומת זאת, כשמדובר על מורות ומורים ותיקים פחות, הפערים משמעותיים מאוד. אם נבחן מורים עם ותק של 15 שנה, הרי שבבתי ספר יסודיים בישראל מרוויחים בשנה כ־119 אלף שקלים לעומת 172 אלף שקלים במדינות המפותחות, ובחטיבות הביניים בישראל מרוויחים בשנה
כ־131.5 אלף שקלים לעומת ממוצע של 178 אלף שקלים במדינות המפותחות. המשמעות היא שממוצע השכר של מורות ומורים עם ותק של 15 שנה במדינות המפותחות גבוה בכ־%40 מזה של מורות ומורים בישראל.

הפער בין מורות ומורים בתחילת דרכם גדול עוד יותר. בבתי ספר יסודיים בישראל מרוויחים בשנה כ־82 אלף שקלים לעומת 125 אלף שקלים במדינות המפותחות. בחטיבות הביניים בישראל מרוויחים בשנה כ־82 אלף שקלים לעומת ממוצע של 130 אלף שקלים במדינות המפותחות. השכר של מורות ומורים מתחילים במדינות המפותחות גבוה אפוא בכ־55% מזה שבישראל.

מחקרים מלמדים כי ההחלטה של צעירות וצעירים להדיר את רגליהם ממקצוע ההוראה מושפעת בעיקר מהשכר ההתחלתי הזעום. העובדה שברבות השנים השכר יעלה אינה משמעותית מבחינתם כשהם חושבים על שנים של דוחק כלכלי, בפרט כזוגות צעירים או כהורים בתחילת דרכם. גם הנשירה המוגברת של מורות ומורים בשנותיהם הראשונות ממערכת החינוך קשורה לשכר ההתחלתי המאכזב.

ללא שיפור בשכרם של המורות והמורים החדשים לא נצליח למשוך אל מערכת החינוך כוח אדם איכותי, שנדרש להצלחתם של תלמידות ותלמידי ישראל. רק תיקון מעמיק של שכר המורים החדשים יבטיח מערכת חינוך ראויה.

הכותב הוא נשיא האקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב