מדם ליבי: מעולם לא חשתי עוצמות רגשיות חזקות כל כך ממאות הפניות שהציפו את משרדינו על ידי החתומים על כרטיס אדי. אנשים אלה התקשרו לבטא תסכול וכעס על רעיון מתן קדימות בתור להשתלה למחוסנים, ובקשו לבטל את חתימתם על הכרטיס.

ניהלתי שיחות עומק עם אותם אנשים רציניים, חכמים ובעיקר אכפתיים. רובם סיפרו על השנים הארוכות בהן הם מחזיקים בכרטיס אדי, ועל כך שהם נוהגים לשכנע אחרים לחתום. למדתי כי מדובר באנשים שלמרות מגוריהם במקומות שונים בארץ ולמרות שעיסוקיהם שונים ומגוונים, יש לכולם מכנה משותף ענק אחד - ערכיות. ערכיות שמתלווה לה עשייה משמעותית ואכפתיות לסביבה ולחברה. העניין הוא, שהם צודקים. אין להפלות בין מחוסנים ללא מחוסנים.

חיסון קורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון קורונה (צילום: אבשלום ששוני)

כאחת שעומדת בראש מערך תאום ההשתלות במשרד הבריאות, כבר למעלה מ-20 שנה, אני מרשה לעצמי לומר, שכל אדם עובר מספר תהליכים רגשיים וחשיבתיים בתהליך קבלת ההחלטה שלו לחתום על כרטיס אדי. לעיתים מתייעצים עם מובילי דת או דעה, לפעמים עם חברים ובני משפחה. ולכן כל מי שחתם, עשה זאת לאחר שיקול דעת ומתוך תובנה עמוקה שבכוחות להציל חיים. בנוסף, כמלווה אישית של האחיות, מתאמות ומתאמי ההשתלה, בימים ובלילות, אני מעידה על כך כי ככל שהנפטר היה חתום על כרטיס אדי או מי מבני משפחתו חתום, ההסתברות לתרומה נושקת למאה אחוזים. כל תרומת איברים מצילה חיים של מספר חולים ומעניקה רווחה למשפחה שלמה.

קשה לי לשאת את המחשבה שבשל אמירה כזו או אחרת אנשים רוצים לבטל את חתימתם על כרטיס אדי, ולכן מבקשת להודיע באופן חד משמעי, כי רישום החולים להשתלה בישראל נעשה אצלנו במרכז הלאומי להשתלות, ועל פי קריטריונים רפואיים. בתי החולים מעבירים אלינו מידע על החולים, והוא כולל בין השאר סוג דם, משקל גובה, ונתונים קליניים ספציפיים לפי סוג האיבר. הנתונים האלה אינם כוללים מידע על חיסונים. 

נושא החיסון לא היה מעולם ואיננו כיום קריטריון ברישום להשתלה, ועל כן גם לא קיימת עדיפות למחוסנים. סוגיה זו אפילו לא עלתה לדיון. גישתי האישית בדומה לגישת בכירים במשרד הבריאות מתנגדת בכל תוקף להכניס את נושא החיסונים למערכת הקדושה של רישום חולים להשתלה. קדימות בתור ניתנת אך ורק לחותמים על כרטיס אדי, על פני חולים במצב רפואי דומה שאינם חתומים. 

בשמי ובשם תאום ההשתלות  בארץ, אני פונה בקריאה לציבור, הצטרפו אלינו - למאגר החתומים על כרטיס  וחתמו על כרטיס אדי. החתימה על כרטיס מצילה חיים. ממש.

הכותבת היא מנהלת המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות