בכ"ט בנובמבר 2021, בארמון קובורג - לצדה של הכיכר הווינאית הנושאת את שמו של מניח אבן הפינה להקמת המדינה היהודית, בנימין זאב הרצל - החל מפגש, אולי היסטורי, בין נציגי העולם החופשי לבין נציגי הרפובליקה האסלאמית של איראן, המצהירה בריש גלי על שאיפתה להשמדת ישראל.

רק העתיד ילמד אותנו אם היה זה אירוע בעל משמעות היסטורית, נקודת מפנה שהובילה לבלימת התגרענותה של איראן, או עוד תחנה ב"קוראלס" החד־כיווני המוליך לחידוש הסכם שיאפשר לאיראן לייצר נשק להשמדה המונית.

איראן כמעט שם. עוד כמה תרגילי השהיה כדי להרדים את הטרף - והיא כמו קוריאה הצפונית. חבר הקבינט אביגדור ליברמן אומר כי עם הסכם או בלעדיו, בעוד חמש שנים לאיראן יהיה נשק גרעיני. קשה להבין כיצד אמירה כזאת לא הרעידה את אמות הספים ודחקה לקרן זווית את כל יתר השיח הציבורי.

איך אפשר לעבור לסדר היום על הצהרה כזו, שבאה מהחבר הוותיק והמנוסה ביותר בממשלה? ליברמן וחבריו להגה השלטון חייבים להסביר לציבור כיצד מתמודדים עם ההערכה המצמררת שניפק. שמא שתיקה תתפרש כהסכמה לכך שניתן להכיל איראן גרעינית, תוך הסתמכות על הרתעה הדדית.

כשראש רע"ם מנסור עבאס נשאל השבוע לגבי אפשרות של איראן גרעינית, הוא הצהיר כי הוא לא רואה מקום לדאגה. ניתן להעריך שמרבית ראשי מפלגות הקואליציה האחרים לא שותפים להערכה זו.

כי איראן שונה מהמדינות הגרעיניות האחרות בעולם, ובכללן אפילו קוריאה הצפונית, שאינה מציבה את השמדת מי משכנותיה כיעד לאומי או כמצווה דתית.

ואם יש מי שמאמין שהדיבורים בטהרן על השמדת ישראל התיישנו והחלידו, הוא קיבל תזכורת מאלפת בימים אלה מגנרל איראני שאמר השבוע: "השמדת משטר הכיבוש בירושלים היא המטרה הגדולה ביותר שלפנינו והמטרה הגדולה ביותר שאנו חותרים אליה. לא ניסוג מאידיאל זה גם אם ניקרע לגזרים. המשטר הציוני המזויף חייב להיעלם, והוא בוודאי ייעלם בעזרת האל, והעולם האסלאמי יחגוג את היום הזה".
זה אינו דיבור של אויב קונבנציונלי, אלא של מחבל מתאבד.

זו המציאות ועמה צריך להתמודד. ממש להתמודד. קולות של התמודדות לא יספיקו. הנשיא ג'ו ביידן מצהיר שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני. התכוון או לא – צריך לתפוס אותו במילה. בהקשר זה, רווח והצלה באים לנו ממקור לא צפוי. קשה להאמין שביידן ישלים לאורך זמן עם היחס המבזה מצד האיראנים. מבחינת האיראנים ארמון קובורג בווינה משול לטירת קנוסה בצפון טוסקנה, שאליה הגיע הקיסר היינריך הרביעי בשנת 1077 כדי לבקש סליחה ומחילה מהאפיפיור גרגוריוס השביעי.

מבחינת איראן מטרת המפגש היא ביטול כל הסנקציות שהטילה עליה ארה"ב, חלקן בגלל פגיעה בזכויות אדם בלי קשר לגרעין. איראן דורשת בנוסף ערבויות לכך שארה"ב לא תפרוש שוב מההסכם אם יהיו חילופי שלטון בוושינגטון. וכל זה רק כתנאי מוקדם למתן היתר לארה"ב לחזור למו"מ על עתיד ההסכם. כל הבוז האיראני בנוי על הקונספציה שלביידן אין אומץ לתקוף.

תהיו בגין

יש רק דרך אחת להפוך את הקערה על פיה, והיא החלטה נחושה ומהירה לתקוף באיראן ויהי מה. לא רק שההחלטה להשתמש באופציה הצבאית תפטור את העולם מסכנת נשק גרעיני בידי המתאבדים השיעים, היא גם תסייע לבלום סכנת מלחמת עולם שלישית בעודה באבה. כי מה שקורה במערב אסיה משליך על מזרחה, ושם מונחת הסכנה הגדולה מכולן לשלום העולם.

חולשתו של ביידן עלולה להוליד טעות בחישוב של בייג'ינג, שיותר ויותר משתעשעת ברעיון של מהלך כוחני מול טאיוואן. פעולה נחושה של ארה"ב באיראן יכולה לשדר שביידן אינו נוויל צ'מברלין, שהפקיר את בעלות בריתו לטובת הסכם מחפיר עם היטלר, ולהרתיע את סין משינוי עמדתה המוצהרת שאיחוד עם טאיוואן יושג רק בדרכי שלום ובהסכמה הדדית.

ישראל חייבת למצות את כל הדרכים ולפעול במקביל: לבחון את כל האופציות לפעולה צבאית עצמאית, כאילו אין אופציה אמריקאית, ולעשות הכל כדי לגייס את ארה"ב, בריטניה ומדינות שוחרות חופש אחרות לפעולה משותפת, כאילו אין אופציה ישראלית עצמאית.

כדי לשדר לעולם שלא ננום ולא נישן עד שתוסר הסכנה, צריך לאחד את כל הכוחות בישראל נגד האיום הקיומי שצופנות בחובן הצנטריפוגות בפורדו, נתנז ומי יודע היכן עוד. הוא גדול בהרבה מחמש האוגדות של נאצר שקודמו לסיני ב־67'. אז, הקמת ממשלת האחדות הלאומית הראשונה חוללה את המפנה, כמו גם הצעתו של מנחם בגין ללוי אשכול לקרוא לדוד בן־גוריון לעמוד בראש הממשלה, למרות משקעי העבר.

בסופו של דבר, לאור סירובו העיקש של אשכול להצעה, הסכים בגין להצטרף לממשלה ובלבד שיד ימינו של בן־גוריון ברפ"י הקטנה, משה דיין, ימונה לשר הביטחון.

זו יכולה להיות שעתו הגדולה של יאיר לפיד: לעשות כמעשה בגין ולקרוא להקמת ממשלת אחדות לאומית מקיר לקיר בהנהגת שתי המפלגות הנהנות ממרב התמיכה הציבורית: הליכוד ויש עתיד.

אין ספק שבנימין נתניהו נהנה גם מהמעמד הבינלאומי הדרוש וגם מהניסיון הדרוש, מצד אחד כדי ליזום חזית עם ארה"ב ובריטניה למתקפה, ומצד שני לנסות לגייס את רוסיה לפתרונות אחרים, אולי על ידי קליטת האורניום האיראני המועשר. הוא גם יכול לסייע לביידן להשיג תמיכה רפובליקנית במהלך.

להמחשה, באוגוסט 2013 הצליח נתניהו להציל את אובמה וג'ון קרי מביזיון לאחר שהודיעו כי יפציצו בסוריה כתגובה על שימוש בנשק כימי, והקונגרס הרפובליקני הודיע על התנגדותו. בעקבות פנייה של נתניהו הודיע ולדימיר פוטין כי יקלוט מסוריה את כל מאגרי הנשק הכימי. ברק אובמה השיג את מבוקשו, וישראל נהנתה מהפוגה במתיחות בין נתניהו לאובמה, שבמסגרתה החלה להתבשל חבילת הסיוע הצבאית לעשר שנים, הגדולה ביותר שקיבלה ישראל מעולם.

בממשלת האחדות יכהן לפיד כמ"מ יחידי לראש הממשלה ושר החוץ, היא תהא מקיר לקיר, ויוזמנו אליה אהוד ברק ואהוד אולמרט כשרים בלי תיק וחברי קבינט. פוליטית, לפיד יכול לבקש רוטציה בשש אחרי המלחמה או אחרי ההסדר המקובל על ישראל עם איראן, אבל לדעתי הוא יהיה חכם מספיק כדי לבצע את המהלך בצורה נקייה מפוליטיקה קטנה.

בגין ויוסף ספיר הצטרפו לממשלת החירום של אשכול כשרים ללא תיק אף על פי שהליכוד הייתה זכאית לשישה שרים. לפיד יזכור ודאי שקלמנט אטלי, מנהיג השמאל בבריטניה שכמ"מ ראש הממשלה היה לויאלי לצ'רצ'יל, נבחר להחליפו מיד אחרי הניצחון. הקמת ממשלה כזו תבשר בתהודה עולמית שישראל החליטה, אם לא תהא ברירה אחרת, ללכת עד הסוף כדי למנוע את הסוף.

[email protected]