היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שחל היום משמש, כמדי שנה, להעלאת המודעוּת לתהליך ארוך שהחברה שלנו עוברת ולזרז אותו - שילוב אנשים עם מוגבלות בחיים הקהילתיים המשותפים לכולנו. אבל תיקון עוולה חברתית אינו דבר פשוט ולמרות החשיבות המבורכת של היום הזה, שבו סיפורים מעוררי השראה זוכים להבלטה, שינוי אמיתי מתחיל תמיד מהשורש. לכן גם את החינוך לסובלנות ולקבלת השונה יש להתחיל מלמטה, מגילי הילדים והנוער. שכן רק בדרך הזו נוכל לעצב חברה חדשה, פתוחה וכזו שלא נרתעת מאנשים שנראים ומתנהגים באופן שונה ממנה.

יו"ר עמותת עדי האלוף במילואים דורון אלמוג מדגיש בכל הרצאה, סיור ומפגש שהוא מקיים, כי שינוי היחס והעשייה למען החוליה החלשה בשרשרת החברתית מחזקים את השרשרת כולה ויוצרים חברה חזקה וערכית יותר. בזכות השינוי הזה נהיה ראויים יותר למושג של חברת מופת. הרי אנו כחברה נמדדים ביחסנו לאוכלוסייה החלשה שחיה בקרבנו, לאלו אשר נזקקים לסיוע ולדחיפה בשילובם בקהילה ובחיים הנורמטיביים.
בזמן שבמסדרונות בתי הספר ישנם תלמידים החווים אלימות פיזית ומילולית, ונשמעות קריאות גנאי כמו "אוטיסט" ו"מפגר", ישנה חשיבות רבה לשינוי השיח. בקהילה שבה מחנכים לסובלנות, שוויון, קבלת האחר והשונה - אין מקום להתעלל, לפגוע ולרמוס את הנפש. בנוסף, יש לעודד את התלמידים לעסוק בהתנדבות. התנדבות מעניקה משמעות, היא ממלאת ריקנות בסיפוק, וככל שנעודד את ילדינו להתנדב, כך ישתרשו הערכים הללו גם בקרב הילדים שלהם, והדור הבא יאפשר את קיומה של חברה שוויונית יותר.

אלון דור, קפטן נבחרת ישראל בכדורסל נכים (צילום: תיקון עולם)
אלון דור, קפטן נבחרת ישראל בכדורסל נכים (צילום: תיקון עולם)

לא מעט בתי ספר ברחבי הארץ כבר בוחרים לשנות את השיח, ומאפשרים לתלמידים לא להתעסק בהיבטים החברתיים בשיעורים ובהפסקות, אלא מנתבים את הזמן להתנדבות משמעותית, ללמידה ערכית שבה התלמידים נפגשים עם אנשים מעוררי השראה שגורלם אחר משלהם, ובמידה רבה הפרופורציות משתנות. התוצאה היא שפעולות חיוביות מחליפות התנהגויות מאתגרות ושליליות, והאקלים הבית ספרי משתנה. בניית קהילה מעורבת ואכפתית היא אחריות של כולנו כחברה. זאת הדרך שלנו להגביר את האור במקומות החשוכים.

בבניית אותה קהילה, יש לשים דגש על למידה, מפגש, מנהיגות וחברה. הפעולות המרכזיות צריכות להתבסס על למידה מתוך משמעות, כפי שאנחנו בתוכנית "תיקון עולם" מקיימים בכל מפגש. התלמידים לומדים על ערבות הדדית ושומעים על דמויות מעוררות השראה שפרצו תקרות זכוכית כפולות, כמו שירלי פינטו, חברת הכנסת החירשת הראשונה. כמו כן, אנו מעודדים יצירת "סוכני שינוי" בבתי הספר בכל הארץ שפועלים בקהילה למען העלאת המודעות לזכויות האנשים החיים עם מוגבלות.

אותם "סוכנים" או שגרירים הם אלו שיפיצו את בשורת המהפכה, הם אלו שעליהם תתבסס החברה המתוקנת והנגישה לכולם שאליה אנחנו שואפים. למעלה מ־150 בתי ספר ברחבי הארץ המונים כ־20 אלף תלמידים כבר עוברים השנה תהליך למידה ערכי וחינוכי, שבסופו הם יהפכו להיות רגישים, קשובים, אכפתיים ואנשים טובים יותר. כפועל יוצא, האלימות תפחת, וילדים ירגישו שבית הספר הינו מקום בטוח, כמו שהוא צריך להיות עבורם.

הכותבת היא מנהלת תוכנית "תיקון עולם" בעמותת עדי [email protected]