בימים האחרונים נתקלתי ברשתות החברתיות בסיפור על עובד הייטק לא בכיר שבראיון העבודה שלו לא היסס לבקש שכר של 100 אלף שקלים לחודש. לתפיסתי, הסיפור הזה הוא עוד המחשה ל”שיגעון ההייטק” שבו נמצאת מדינת ישראל. אלא שלצד הרצון של רבים להשתלב כיום בהייטק, שוכנת לה התעשייה הטכנולוגית המתקדמת. משום מה היא הרבה פחות מבוקשת, למרות המהפכה האדירה המתרחשת בה.

התעשייה של היום, על כל רבדיה, רחוקה מאוד מזו שהייתה בעבר. החשיבות של עובדים בעלי השכלה טכנולוגית יישומית והדרישה להם גדלו מאוד. המערכות הטכנולוגיות המתקדמות דורשות אנשי בקרה, פיקוח ופיתוח בעלי ידע טכנולוגי גבוה.היום לא די עוד לקבל עובד לעבודה ולהכשירו במפעל, אלא גובר הצורך בכוח אדם מיומן ומקצוע־יישומי, היודע לתפעל טכנולוגיה.

מי שמסוגלים לעשות זאת הם בוגרי הלימודים הטכנולוגיים־הנדסיים - מומחים בתחומם ומוכשרים במקצועות טכנולוגיים. עם הצורך בעובדים מיומנים יותר, גם המשכורות עולות, ואיתן גם תנאי ההעסקה. המשק והתעשייה אינם יוצאי דופן בכל הקשור לשינויים העוברים על שוק התעסוקה הישראלי – העובדות והעובדים מבקשים גמישות רבה יותר בלוח הזמנים, יותר זמן איכות עם המשפחה, יותר תנאים נלווים - ומקבלים.

בדבר אחד התעשייה הטכנולוגית תהיה תמיד ייחודית: בכך שהעבודה צריכה בעיקרה להתבצע בצמוד לפס הייצור והפיתוח ולא בבית - דבר המקנה ביקוש לעובדים גם בזמני משבר עולמי.


חברות ההייטק תרמו ועודן תורמות רבות לכלכלה הישראלית, אבל מדינה לא יכולה לבסס את כלכלתה על מגזר אחד מצומצם, רווחי ככל שיהיה. מדינת ישראל זקוקה לתעשייה מגוונת ומתקדמת; כזו המסוגלת לא רק לייצר רעיונות ואפליקציות, אלא גם מוצרים פיזיים, כאלו שניתן לאחוז בהם, ולא רק להקליד אותם. על מנת שהתעשייה היצרנית, שמהווה את הבסיס הכלכלי והקיומי של המדינה, תשגשג, יש להתאימה למציאות העכשווית.

הדבר דורש שינוי מצד התעשיינים, שכבר נראה בשטח בכל הקשור לסביבת העבודה החדשנית יותר ותנאי השכר האטרקטיביים למקצועות הנדרשים. אבל השינוי צריך להיות גם מצד המדינה. ההייטק הוא אולי קטר הצמיחה של המשק הישראלי, אבל אין תועלת בקטר שלא רתומים אליו קרונות. לכן על המדינה לאפשר לתעשייה על כל גווניה את מיטב התנאים למילוי כל אותם קרונות בפעילות יצרנית מתקדמת ולעודד עוד ועוד צעירות וצעירים לרכוש השכלה טכנולוגית.


להשכלה הטכנולוגית אין אולי את ההילה האקדמית, אבל יש לה משהו חשוב בהרבה – היכולת לרכוש מקצוע וקריירה אמיתיים שטובים להווה וגם לעתיד. בעידן של שינויים טכנולוגיים כה רבים, הטכנולוגיה כאן כדי להישאר ולהשתכלל, אך כוח האדם אינו תואם את ההתפתחות.

הצורך באנשי מקצוע טכנולוגיים גובר, ועל המדינה להבין כי המכללות הטכנולוגיות חייבות לקבל את מלוא המשאבים. חובה לעשות זאת כדי שבעוד עשור ישראל לא תחסר את בעלי המקצוע שידעו להמשיך ולייצר את מנופי הצמיחה של ישראל בהייטק לצד התעשייה היצרנית.

הכותבת היא יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות