בשקט־בשקט, התקיים בימים האחרונים במצרים אירוע שהוא על גבול ההיסטורי. הכיסוי התקשורתי במקום היה מועט, ובארץ, ממה שראיתי, הוא לא זכה לסיקור הולם.

על רקע יום השואה הבינלאומי, התקיים במלון יוקרתי בלב קהיר טקס זיכרון בהשתתפות חברי פרלמנט מצרים לשעבר, אנשי אקדמיה, דיפלומטים זרים ועוד. השגרירה שלנו במצרים, אמירה אורון, גם השתתפה. שגריר ארצות הברית במצרים, ג’ונתן כהן, הוא שיזם את האירוע יחד עם מוזיאון השואה בוושינגטון.

באירוע הוקרן סרט על המחנות שהקימו הנאצים בתוניסיה והובאו עדויות של ערבים אשר הצילו יהודים וזכו לתואר חסידי אומות העולם. בין היתר, באירוע הובא סיפורו של ד”ר מוחמד חלמי, מצרי אשר התגורר בברלין בשנת 1940 והציל נערה יהודייה, שאחרי המלחמה הגיעה לארצות הברית.

בשנת 2005, תחת שרביטו של שר החוץ דאז, סילבן שלום, ובהובלת הדיפלומט רוני אדם, הצליחה ישראל להעביר באו”ם החלטה ראשונה מסוגה שלפיה יום הזיכרון הבינלאומי לשואה יצוין מדי שנה ב־27 בינואר, ומדינות התבקשו לציין את היום בטקסים, במפגשים לימודיים ועוד.

האירוע התקיים כאמור במצרים, שבה האחים המוסלמים נשלחו בעבר להילחם ביישוב היהודי כאן. הארגון החשאי של האחים המוסלמים תקף את יהודי קהיר וזרע הרס ברכושם ובמפעליהם. זו מצרים של גמאל עבד אל־נאצר אשר גירש את יהודי ארצו אחרי ששלל מהם את אזרחותם והחרים את רכושם. זוהי מצרים שגילתה אהדה לאנטישמי חאג’ אמין אל־חוסייני, מופתי ירושלים שהציע את עזרתו להיטלר בהשמדת יהודי המזרח התיכון.

אירוע זה במדינה הערבית הגדולה, שבו התכנסו רבים ודיברו על מה שחוללו הנאצים ליהודים, לא היה יכול להתקיים בלי הסכמת השלטונות המצריים, שנתנו את האור הירוק. זו כאמור הפעם הראשונה שאירוע כזה מתקיים במצרים. מאחוריו עומדת הרוח שמשרה הנשיא המצרי א־סיסי אחרי הסכמי אברהם. הוא גם הנחה את שגרירו לאו”ם לתמוך בהחלטה החדשה שיזמה ישראל נגד הכחשת השואה. היחידה שהצביעה נגד ההצעה, וגם אמרה דברי בלע, הייתה איראן. יש שינוי אווירה מעודד וחיובי במצרים. גם באבו דאבי התקיים טקס זהה.

הסכמי אברהם תרמו לשינוי האווירה. בקיום האירוע בקהיר יש הרבה סמליות. מחקרים שונים מראים שתופעת מכחישי השואה וגם האנטישמיות - מקורן בבורות; חוסר ידע על מה קרה באחת התקופות האפלות בתולדות האנושות. גם אם מספר המשתתפים היה מועט באולם המלון בקהיר, הסכמתה של מצרים לאפשר את קיום האירוע לראשונה בהיסטוריה שלה היא תרומה מבורכת לחיסול הבורות ולחשיפת האמת.