בשבועות האחרונים נפתחות מהדורות חדשות בכל רחבי העולם בתמונות מלחמה שרבים מאיתנו האמינו כי לא יראו עוד. המצב הנוכחי מעורר את המחויבות הטבעית וההיסטורית שלנו לשלומו של כל יהודי הנתון בצרה בכל מקום בעולם. לכן בימים האחרונים, עם החמרת המצב באוקראינה ומתוך תחושת אחריות מלאה, הגעתי למעבר הגבול שבין אוקראינה לפולין כדי לעמוד מקרוב על הסיוע ליהודי אוקראינה, על הקליטה, הליווי והליך עלייתם ארצה, באמצעות שליחי הסוכנות היהודית, נציגי הממשלה בישראל, ארגונים, צוותי רפואה ומתנדבים.

המראות שראיתי עוררו תחושות מעורבות של עצב וצער מהולים בתקווה ובאהבה. הדיווחים על מספרם ההולך ועולה של הפליטים מאוקראינה ועל מצוקתם של למעלה מ־200 אלף זכאי חוק השבות, הניעו אותי לנסות לראות מקרוב את המסע המפרך של העם האוקראיני בכלל ושל בני עמנו בפרט. בתיאום עם הרשויות, חציתי את הגבול לתוככי אוקראינה והתרשמתי באופן בלתי אמצעי מצורכי הפליטים והצוותים שבשטח. הקור העז, השלג ותופת המלחמה החזירו אותי אחורה, לתמונות שנשבענו כי כל עוד נשמה באפנו – לא יחזרו.

נשים וילדים רבים צבאו על מעבר הגבול, והדיווחים שהיו עד כה על מסכי הטלוויזיה - הפכו בבת אחת למציאות אפורה לנגד עיניי. סיפורים מצמררים על בתים שחרבו ועל משפחות שהופרדו המחישו את חשיבות ערך היסוד של העם היהודי ושל התנועה הציונית: הערבות ההדדית.

אנחנו ידועים באחדותנו בזמנים של שמחה ובימים של משבר. בעבודה משותפת של משרדי הממשלה ונציגי הסוכנות לעזרתם של יהודי אוקראינה, ננקטים מגוון צעדים כדי לסייע לאלו שנקלעו בן לילה למציאות הקשה, הפכו לפליטים ואיבדו את כל עולמם. במקביל, מסייעת הסוכנות היהודית גם לאלו המבקשים לעלות ארצה, וצוותים מתוגברים משלל ארגונים ומתנדבים נמצאים שם כדי לסייע, ללוות ולהקל.

מתקני לינה הוכנו מראש במדינות שונות ברחבי אירופה. במתקנים מתאכסנים כיום אלפי מועמדי עלייה, והרכבת האווירית להבאתם של היהודים אל אדמת ישראל כבר החלה את פעולתה. כשהם משאירים מאחור תרבות, היסטוריה, משפחה, חברים וזיכרונות, הגיעו ארצה בימים האחרונים כ־2,000 עולים חדשים, כאלה שחוו תופת ונקלעו למציאות של מלחמה. הם מגיעים לארץ, אל תוך מציאות חדשה, אחרת, של עתיד משותף במדינת ישראל. גורמי רפואה בכירים מהארץ מקימים בימים אלו מרכזי סיוע לפליטים יהודים שנמלטו מאוקראינה והגיעו למעברי הגבול. ציוד הומניטרי ומוצרי יסוד מועברים לפליטים במעברי הגבול, תוך התגייסות מדהימה של ארגונים ויחידים מהארץ ומהעולם.

יומן המסע שלי רווי סיפורים, רגשות ומעשים. הוא כולל את תמצית ההוויה היהודית והישראלית של כולנו. ריטה בורודיאנסקיה, בת 84, ששרדה את השואה האיומה. היא חשבה שראתה וחוותה את הכל. עת החלו התותחים לרעום שוב על אדמת אירופה, חשבה שאין עוד דרך בטוחה לצאת החוצה. בשיתוף פעולה מיוחד בין חב"ד לסוכנות היהודית, הצלחנו לאתר אותה והוצאנו אותה מהתופת בשלום. הסיפור שלה הוא אחד מאין־ספור סיפורים מרגשים וקורעי לב של משפחות ושל יחידים, ושל אבוקה אחת של אור, של אחדות ושל מחויבות.

מדינת ישראל, שהושתתה על עלייה ובניין, על קיבוץ גלויות ועל עזרה לזולת, מתאחדת היום לעזרת אחינו ואחיותינו הנתונים בצרה. הסוכנות היהודית, ממשלת ישראל, הארגונים הרבים, השליחים והמתנדבים מצטרפים היום לאתגר, למחויבות ההדדית, לחילוץ, לקיבוץ הגלויות ולקליטה.

הכותב הוא יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יו"ר בפועל של הסוכנות היהודית לארץ ישראל