בשנות ה-70 ניסתה ראש הממשלה גולדה מאיר לשכנע את מזכיר המדינה האמריקני הנרי קיסינג'ר לתמוך בישראל בכך שהדגישה בפניו את חובותיו כיהודי. קיסינג'ר אמר: ''גולדה, את חייבת לזכור שאני קודם כל אמריקאי, שנית אני מזכיר המדינה, ושלישית אני יהודי". גולדה הגיבה: ''הנרי, אתה שוכח שבישראל אנחנו קוראים מימין לשמאל....''

כראש הסוכנות היהודית בצפון אמריקה, אני מבלה כל יום בעבודה עם 300 השליחים שלנו כדי לחבר את יהודי אמריקה לישראל וזה לזה. מוטלת עליהם משימה קשה. סקרים עכשוויים מראים כי רק 35 אחוז מהיהודים מתחת לגיל 30 סבורים שישראל חשובה לזהותם. למעלה מ-25% אומרים שתמיכה בישראל אינה חלק חשוב בלהיות יהודי.

ועם זאת, זה עשוי להועיל, ולו במקצת, אם הישראלים ידעו קצת יותר עלינו באמריקה. כך נוכל לנהל שיחה כנה יותר על הנושאים שמפלגים אותנו. ברוח זו, אני רוצה להציע שלושה דברים שכדאי לדעת עלינו:

ראשית, אנחנו יותר מסתם קורבנות של אנטישמיות. לפי סקר AJC משנת 2021, רק 22% מהישראלים אמרו שהם מבינים היטב את הזרמים היהודיים, אבל למעלה מפי שניים מאלה (49%) אמרו שהם מרגישים בנוח לדבר על אנטישמיות בתפוצות. אנטישמיות היא אכן סכנה ממשית , אך גם אם סקרים מצביעים על כך שיהודים אמריקאים מאמינים שהיא במגמת עלייה, היא אינה מגדירה אותנו כקהילה. אין בתולדות העם היהודי אף תפוצה שהצליחה לשגשג ולהשתלב כמו הקהילה בארה"ב. התרבות היהודית-אמריקאית שבנינו מלבלבת ופורחת. אף שאין לנו זכות לומר לכם כיצד לחיות את חייכם, זה יהיה נהדר אם תגלו עניין מה באורח חיינו.

שנית, אנחנו לא חושבים שאתם מכבדים אותנו. אנו חשים כאב אמיתי כאשר זרמי היהדות שלנו אינם מוכרים בישראל כיהודים אותנטיים. הכאב הזה לא מופנה רק כלפי הרבנות הראשית, אלא כלפי האדישות הכללית שאנו חשים מהציבור הישראלי החילוני. לימדו אותנו מגיל צעיר להרגיש תחושת חיבור אליכם. אנחנו אומרים "לשנה הבאה בירושלים" בסדר פסח ופונים מזרחה בתפילה. אנחנו לא מצפים שזה ייתן לנו זכות הצבעה בעניינים הקשורים לביטחון הלאומי שלכם. אבל אנחנו כן מבקשים שהדעות שלנו בנושאים הקשורים לדת ומדינה יקבלו התייחסות שקולה.

על פי הסקר של AJC בקרב יהודים ישראלים, 69 אחוז דיווחו שלא למדו על יהודי התפוצות או למדו באופן חלקי בלבד. מבין אלו שכן דיווחו על ידע, 29 אחוז אמרו שלמדו להכיר את יהודי אמריקה מהטלוויזיה ומהסרטים. האם אתם חושבים שאנחנו נכיר באופן מלא את חייכם מצפייה ב"פאודה"? מצערת אף יותר, כנראה, היא העובדה העולה מאותו סקר, ולפיה פחות ממחצית (47 אחוז) מהישראלים בכלל מעוניינים להכיר את יהודי אמריקה.

לבסוף, דעו שאכפת לנו מכם ומכן. לפי מכון "פיו", 82 אחוז מאיתנו אומרים שהעניין בישראל הוא חיוני וחשוב לזהותנו היהודית. זה מספר עצום שאין לקבלו כמובן מאליו. כשגלי הקורונה ישככו, נמלא מטוסים כדי לחזור לישראל. אנחנו אולי לא מבינים אתכם מספיק, ולא מכירים מספיק את ההיסטוריה שלכם ואת חיי היום יום שלכם, ומוטל עלינו לשפר זאת. עם זאת, למרות שנים של פילוג פוליטי מעמיק באמריקה ובישראל, אנחנו עדיין רוצים לעמוד אתכם בקשר. אנחנו רק צריכים שותף שמוכן בצד השני.

הכותב הוא מנהל אזור צפון אמריקה, הסוכנות היהודית