הזכייה המתוקשרת של ג׳וני דפ במשפט הדיבה שלו נגד גרושתו, אמבר הרד, אומנם העשירה את חשבון הבנק שלו בכמה מילוני דולרים, אבל המשמעות הגדולה יותר היא המכה שספגה ME TOO, שאמבר ניסתה במהלך המשפט להציג את עצמה כז'אן דארק של התנועה.  

יצוין כי תנועת ME TOO שהחלה לפעול בשנת 2017 בעקבות הטרדות מיניות שביצע המיליארדר היהודי אמריקאי, הארווי ויינשטיין, התפשטה ברחבי העולם כולו ויצרה בארצות הברית את תרבות הביטול, שמשמעותה: אפס סובלנות להטרדות מיניות ולאלימות מכל סוג נגד נשים, אך גם נגד גברים. מי שהופנתה נגדו אצבע מאשימה מצא עצמו מוקצה מחמת המיאוס, ברוב המקרים ללא ניהול הליך משפטי נגדו. אמבר הרד, שהוכתרה על ידי רבים שנושאת הלפיד של נשים שחוו אלימות במשפחה, ניסתה במאמר דעה שפרסמה בדצמבר 2018 לקשור עצמה גם לתנועת ME TOO. 

ג'וני דפ, שהגיש תביעת דיבה באנגליה נגד העיתון סאן שעורכו כינה אותו "מכה נשים", הפסיד גם את התביעה ובעקבותיה גם את תפקידו בסרט "חיות הפלא". הוא לא ויתר, והתעקש על ניהול משפט תקשורתי, לא כדי להילחם בתנועת ME TOO, אלא כדי להוכיח שהמקרה שלו אינו מסוג המקרים שהתנועה נלחמת בהם. דפ ידע היטב שתנועת ME TOO גדולה וחזקה ממנו ולכן האסטרטגיה המשפטית בה נקטו עורכי הדין שלו ביקשה לבדל אותו ואת המקרה מהתנועה. 

ואכן, כדי לפרק את המוקש הגדול של ME TOO ולא להתפוצץ עליו, היה צורך בבניית אסטרטגיה ספציפית, שתרחיק את שניהם משדה המוקשים הזה ותציג את אמבר לא כקורבן ואת דפ לא כתוקף. האסטרגיה הזו בלטה במיוחד בנאום הסיכום של דפ. עורכי הדין שלו טענו, שמעולם, לא לפני ולא אחרי אמבר הרד, לא טענה אף בת זוג של דפ שהוא נקט באלימות כלפיה או פגע בה. אפילו קייט מוס, שידועה כמי שמסרבת להתראיין ושומרת על פרטיותה, ניאותה לעמוד על דוכן העדים ולהעיד שדפ מעולם לא דחף אותה במדרגות, כפי שטענה אמבר, ומעולם לא פגע בה, אלא להיפך. 

"היא מנסה לרכב על גל ה-ME TOO" טענו עורכי הדין של דפ, אבל לא הייתה אפילו אישה אחת חוץ מהרד שאמרה "גם אני" (me too). למרבה הצער, הרד סיפרה את סיפורן הקשה של נשים רבות, אך לא היה זה הסיפור שלה", טענה עו״ד קמילה וסקז בסיכומים, מנסה לנתק את הרד מהתנועה ולא להיתפס כמי שיוצאת כנגדה. 

עו''ד רות דיין וולפנר (צילום: ענבל מרמי)
עו''ד רות דיין וולפנר (צילום: ענבל מרמי)

הזעם הציבורי ברשתות החברתיות נגד הרד הוא חסר תקדים, ולא בכדי. היא נתפסה כאשה אלימה וחסרת אמינות ונראה כי חלק מהכעס נובע מכך שדווקא היא העזה להציג עצמה כסמל לאשה שחוותה אלימות במשפחה. הפרדוקס בין הדמות הציבורית שהוצגה והרסה את דימיו הטוב של דפ, לבין כמות הראיות שהניח דפ בהליך המשפטי והציגו תמונה אחרת לחלוטין, יצר נחשול של זעם ציבורי נגדה.

אילו היה דפ בוחר להילחם בתנועת ME TOO ולא באמבר הרד עצמה, הוא היה סופג מפלה קשה. והוא ידע זאת היטב. לכן, נראה שהניצחון שלו אינו מהווה פגיעה קשה בתנועת ME TOO, אלא לכל היותר מכה קלה בכנף. 

הכותבת היא מייסדת משרד עורכי הדין רות דיין וולפנר המתמחה בדיני משפחה וירושה