במרץ 2022 אישר בית הנבחרים האמריקאי תוספת של מיליארד דולר לסיוע הביטחוני לטובת מיירטי כיפת ברזל לישראל. גם במבצע "עלות השחר" הנוכחי אנו רואים שכיפת ברזל היא פלא טכנולוגי ששינה את פני המערכה מול איום הרקטות. היא מאפשרת לעורף הישראלי להמשיך לנהל שגרת חיים סבירה, וכפועל יוצא היא מאפשרת למקבלי ההחלטות לנהל מערכה שקולה ונחושה ולמצות את המהלך הצבאי במשך זמן ארוך הרבה יותר מבעבר.

מדינת ישראל בנתה מערכת יירוט רב שכבתית ייחודית בעולם: מערכת החץ, קלע דויד וכיפת ברזל. אלא שיש גובה אחד שהוזנח לאורך שנים ולא טופל: גובה פני הקרקע. אירועי "שומר החומות" בפנים הארץ, בערים המעורבות, בצירים ובמקומות נוספים הוכיחו כי מדינת ישראל חייבת לייצר שכבת הגנה נוספת על העורף הישראלי: לא כנגד טילים ורקטות, אלא נגד התקוממות עממית בתוך המדינה פנימה; כנגד שריפת מכוניות, זריקות אבנים, ירי, הצתת דירות, חסימות צירים.

כיפת הברזל בגובה אפס היא משטרת ישראל. היא שירותי כיבוי אש, שב"ס, מד"א, זק"א. תפיסת העולם הביטחונית בישראל חייבת להכניס למשוואה את גופי ביטחון הפנים. אלה גופים שלאורך שנים מהווים "אח חורג" למערכת הצבאית.

ההתקוממות והמהומות כפי שהתקיימו ב"שומר החומות" שיקפו באופן חד את הפער העצום בין השקעת המדינה בצבא ובין ההשקעה האפסית במשטרה ובגופי ביטחון הפנים. הפער הזה מייצג את תפיסת העולם הישראלית, ששמה במקום נמוך מאוד בסדר היום הלאומי את משטרת ישראל.

גם חמאס והג'יהאד האסלאמי הבינו כי לא יוכלו להשיג אפקט משמעותי באמצעות ירי רקטי וכי הסתה והתססה של גורמים קיצוניים בעורף הישראלי משיגות אפקט דומה בהשקעה מינימלית. אם לא יוקצו משאבים מתאימים למשטרה ולגופי ביטחון הפנים, ההשפעה של היכולת המצוינת ביירוט בגובה תיפגע. במטרה לסגור את הפער העצום שקיים בגובה אפס, משטרת ישראל וגופי ביטחון הפנים חייבים לקבל מקום אחר לחלוטין, גבוה הרבה יותר בסדר היום והתעדוף הלאומי. 

הכותב הוא ראש תוכנית ההתמחות לבניית חוסן וניהול משברים בקריה האקדמית אונו, סמפכ"ל משטרת ישראל לשעבר, וחוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי