מאז 1995 הזדהתה בל"ד מול הרשויות הישראליות כ"מפלגה חילונית ודמוקרטית" שבסך הכל מבקשת להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה. זה הספיק לה כדי להשיג פעם אחר פעם על ידי בג"ץ את מניעת פסילתה, לאחר שכמעט כל ועדת בחירות בכל כנסת פסלה אותה לנוכח חתרנותה וניסיונותיה לנגח את מדינת ישראל.

אם אומנם יתאמתו התחזיות שבל"ד לא תעבור את אחוז החסימה בבחירות הקרובות ותיעלם אל תהום הנשייה הפוליטית, שוב נהיה צפויים למסע אנטי־ישראלי שיאשים ב"הדרת ערביי ישראל מהפוליטיקה הישראלית", כאשר לאמיתו של דבר זו תהיה השתקפות של תהליכי עומק המבעבעים במדינת ישראל כבר זמן רב.

זה יוכיח שפחות ופחות ערבים ישראלים מאמצים אידיאולוגיה אנכרוניסטית והרסנית שבל"ד מתאמצת לדחוף בכוח ללא הצלחה. זה יוכיח שיותר ויותר ערבים מבקשים להשתלב במארג הישראלי. ההתאדות של בל"ד מחד, והפרגמטיות המופגנת על ידי רע"ם מאידך, עשויות לפתוח צוהר גם למפלגות האחרות, תע"ל של אחמד טיבי וחד"ש של איימן עודה, לגילוי יתר מעורבות וקבלת אחריות גדולה יותר כלפי אוכלוסיית ערביי ישראל.

אנו עדים לכך שתהליכי העומק המתרחשים בחברה הישראלית באו לידי ביטוי גם בשינוי התפיסה אצל המנהיגים הפוליטיים, הן מימין הן משמאל ובפרט בחברה הערבית. החיים עצמם והשותפות הקיימת באזרחות, בתחום העסקי ובאספקטים נרחבים של חיי היומיום, מצליחים להשפיע על העמדה האידיאולוגית של החברה הערבית, דבר שמשתקף גם אצל מנהיגיהם הפוליטיים.

אלא שהצהרותיו הפומביות של מנסור עבאס טרם הקמת הממשלה החולפת כי בכוונתו להתמקד בקידום הנושאים האזרחיים והחברתיים הבוערים בחברה הערבית - היו רחוקות פעמים רבות מדי מהמציאות בשטח, כאשר חלקם המכריע של חברי הכנסת בתע"ל וחד"ש עדיין מנגחים את מדינת ישראל ופועלים כנגד שיתופי פעולה אזרחיים שתכליתם להיטיב עם האוכלוסייה הערבית. על מנת שתתאפשר שותפות גם עם מפלגות חד"ש ותע"ל, אם הן יחליטו שהן מעוניינות בכך, יהיה עליהן להתרכז בסוגיות פנים־ערביות ישראליות לטובת המצביעים שלהן, לדאוג לרווחתם ולהשתלבותם האזרחית ולהקטין את העיסוק בסוגיה הפלסטינית ובעידוד מרד ואנרכיה בתוך החברה הערבית הישראלית.

רע"ם, תע"ל וחד"ש למדו את כללי המשחק ומעתה ינסו להמשיך לשחק על המגרש הפוליטי. ללא בל"ד ברקע, יהיה קל יותר לשתיים, בעיקר בשל הלחץ מהשטח, לא רק להוות גוש חוסם אלא גם אולי להשתתף השתתפות פעילה בממשלה. 

הכותב הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי ושימש בעבר בתפקידים בכירים בשטחים