ב־2003 הזמין אותי פרופ' זאביק צחור ז"ל למכללתו ספיר, שם הציע לי הוועד המנהל לעמוד בראש קתדרה לממשל ופוליטיקה. הסכמתי מיד, זאת בתנאי שנקיים כבר באותה שנה כנס שייקרא כנס שדרות לחברה. ביום שלישי (מחר) יתקיים הכנס ה־19.

שני היעדים שהצבנו לכנס כבר בהתחלה היו: שינוי סדר היום הפוליטי־חברתי של הנהגת המדינה במטרה להניף שני דגלים לאותו הגובה – הדגל החברתי ודגל הביטחון הלאומי; ועיצוב במה לדיון ציבורי אלטרנטיבי לזה המתנהל במשולש תל אביב־הרצליה־ירושלים, דיון שבו לפריפריה זכויות שוות למרכז, אין סינון קהל, הדוברים חייבים לענות על שאלות הקהל, והכניסה ללא תשלום וכוללת אפילו "זכות זעקה".

בכנס עולים בעיות קונקרטיות עם חובת הצעה של פתרונות מעשיים בגישה משלבת חברתית־כלכלית מתוך הבנה שלא תיתכן השגת יעדים חברתיים ללא כלכלה חזקה וצומחת, ואין "כלכלה טובה" בחברה משוסעת ומתפוררת.

הרפורמה בבנקים, חקיקה נגד תעסוקה פוגענית, מאבק בשחיתות, רפורמות בחינוך, עצירת תחנת הכוח הפחמית באשקלון, היתר לכתוב שורה אישית על מצבת חללי צה"ל, המאבק בבריחת מוחות, מדיניות תמלוגי הגז, עסקים חברתיים, הצורך בהשקעה בגיל הרך, מתן מלגות לשינוי חברתי - כל אלה התחילו או קיבלו תנופה בכנס שדרות ולא בשדרות רוטשילד.

השנה, לאחר הפסקת קורונה, אנחנו מחדשים את הכנס בבית חדש: המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע ומודים למכללת ספיר ולעיר שדרות על שנים של פעילות משותפת.

כנס שדרות ייערך מספר ימים לפני הבחירות החמישיות בשלוש שנים האחרונות בכוונת מכוון, גם כדי לאותת לחברה הישראלית שלא די בכך שאימצה לגמרי את הצורך בסדר יום חברתי, לא די בכך שהבינה שהחינוך וסגירת הפערים לא נופלים בחשיבותם מהביטחון ושהפריפריה צריכה להיות שוות זכויות למרכז אלא צריך שהנושאים החברתיים ישפיעו גם על בחירת פתק ההצבעה.

כי אצלנו דיבורים לחוד ומעשים לחוד - ההנהגה הישראלית לדורותיה אינה מניפה את שני הדגלים – זה החברתי וזה של הביטחון הלאומי לאותו גובה. הכלכלה במצב מצוין יחסית אבל פירותיה לא מחולקים בדרך שתביא לצמצום אמיתי בעוני ובאי־השוויון, ולמתן הזדמנות וסיכוי שווים לכל נער ונערה.

כשאנחנו נמצאים בלב מערכה נגד הטרור האסלאמי ובהתגרענות איראן, מתנהלת בישראל "מלחמת אזרחים" על הזהות הלאומית־תרבותית ועל אי־הביטחון האישי. כל נושא הופך מיד ל"הלנו אתה או לצרינו" וחיסול חשבונות פוליטי גובר על תיקון ובניית עתיד משותף.

כנס שדרות יעלה את הנושאים המוכרים כבוערים אבל לא מטופלים כך: יחסי יהודים־ערבים, יוקר המחיה, משבר האקלים, עתיד החינוך וההוראה בישראל, גיור, תעסוקה, יחסינו עם ארצות הברית, מיהם שומרי הטף, בריאות הנפש בעקבות הקורונה ועוד, בהשתתפות פוליטיקאים וראשי רשויות, אנשי ציבור וחינוך, מומחים ובעלי ניסיון. לא נסתפק בתיאור "מה זה עושה לנו" אלא נתמקד ב"מה אנחנו צריכים לעשות עם זה" .
גם אתכם מעסיקה השאלה איזו חברה אנחנו רוצים בישראל 2023? אז בואו לכנס ביום שלישי הקרוב כדי ללמוד ולהשפיע. 
הכותב הוא נשיא־מייסד כנס שדרות לחברה וחינוך