צ'רלס דארווין, אבי תורת האבולוציה שניסח את תורת הברירה הטבעית, הציע שתי תובנות מהפכניות: ראשית, הישרדות היא הכוח הקובע בטבע. שנית, "לא החזק ביותר, או האינטליגנטי הוא ששורד, אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי". כלל ההישרדות חל על כולם: אורגניזמים, אימפריות, מעצמות, מדינות לאום, תאגידים עסקיים וארגונים מכל סוג.

מי שאינו מתמודד בהצלחה עם השינוי בנסיבות, נחלש, מתכלה ועובר מהעולם. המנצחים הם אלה שצלחו את ההתמודדות עם השינוי, תוך שהם משתנים בעצמם. עדיין, יש הבדל במאבק להישרדות בין חזקים לחלשים. למעצמות שמכתיבות את סדר היום הבינלאומי יש יתרון מובנה של יכולת התאוששות מכשלים אסטרטגיים או ממה שההיסטוריונית ברברה טוכמן קראה לו "מצעד האיוולת". לעומתן, החלשים נדרשים להתנהל בזהירות ולתמרן בין ערכים לאינטרסים. אין להם מרחב אימפריאלי לטעויות, ומותרות של זמן לתיקון כשלים, אסטרטגיים, ולעתים גם טקטיים.

ממשלת ישראל נדרשת להתמודד היום עם הלחצים האוקראיניים והאמריקאיים לעמוד בגלוי לצד אוקראינה ולספק לה ציוד צבאי הגנתי. מעבר לסוגיות המעשיות של מערכת היחסים עם ממשל ביידן, מלאי מיירטים של כיפת ברזל וציוד הגנתי מתקדם אחר, הנשיא זלנסקי וממשלתו ממקדים את הביקורת על ישראל ברובד המוסרי.

בנאום וידיאו לכנסת השווה בעבר זלנסקי בין השואה לפלישה הרוסית והפציר בישראל לבחור צד. יועצו מיכאיל פודוליאק אמר כי "ישראל בחרה להיות בצד הלא נכון של ההיסטוריה". ישראל ניצבת מול מתקפה ערכית: האם מוטלת עליה חובה מוסרית לתמוך צבאית במאמץ ההגנה של אוקראינה מפני התוקפנות הרוסית?

נאום נשיא אוקראינה זלנסקי לחברי הכנסת, קרדיט: דוברות הכנסת

ממשלת ישראל צריכה לומר לנשיא זלנסקי ושריו: "ראשית, הפן הערכי מחייב הדדיות. אין לנו כל חובה מוסרית להתערב במלחמה באוקראינה, כפי שלאוקראינה לא הייתה כל חובה מוסרית לסייע לישראל במלחמותיה, ובמיוחד במערכה נגד איראן הקוראת בגלוי להשמדתה. מעולם לא העלינו בדעתנו לפנות אליכם להתגייס למעננו נגד איראן ולהטיף לכם 'להיות בצד הנכון של ההיסטוריה'. היה ברור לנו שאין לכם כל סיבה להתגייס למעננו, ולכן לא סברנו שיש לנו זכות מוסרית לפנות אליכם. במקביל, מלחמתכם אינה מלחמתנו, ואין לכם כל זכות מוסרית לדרוש מאיתנו סיוע צבאי נגד רוסיה ולהטיף לנו. שנית, אנחנו, בישראל, נלחמים על קיומנו. החובה המוסרית העליונה שלנו היא כלפי עצמנו, להבטיח את קיומנו וביטחוננו. אנחנו צריכים לשרוד פה מול איראן ושלוחיה, ומול איומי הדוב הרוסי.

לידיעתכם, ישראל היא המדינה היחידה עד כה שרוסיה איימה עליה באופן גלוי. ראש הממשלה לשעבר, דמיטרי מדבדב, הזהיר את ישראל לבל תתמוך צבאית באוקראינה. הוא לא הזהיר כל מדינה אחרת, כולל פינלנד ושוודיה שעומדות להצטרף לנאט"ו. הברית הצבאית שהולכת ומתהדקת בין רוסיה ואיראן מעצימה ומחדדת את האיומים על ישראל ומחייבת אותנו להתנהלות מוקפדת וזהירה כלפי הקרמלין. אין לנו מרחב אימפריאלי לטעויות ומותרות של זמן לתיקון כשלים אסטרטגיים או טקטיים. לכן, משתי הבחינות המוסריות של הדדיות והישרדות, איננו יכולים לספק לכם ציוד צבאי מכל סוג שהוא. סיוע הומניטרי – כן. נשק ואמצעי הגנה – לא". 

הכותב הוא איש עסקים