המתקפה החזיתית של ח"כ דודי אמסלם בימים האחרונים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, על רקע העובדה שאמסלם לא קיבל את המינוי המיוחל לתפקיד שר המשפטים או ליו"ר הכנסת, עוררה תקוות בקרב מתנגדי הימין ונתניהו שהנה השבר בליכוד הולך ומתרחב, ועשוי לגרום לנפילת ממשלת הימין שזה עתה קמה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אלא שמוטב שנתפכח: לא אמסלם, לא ביטן ולא אף ח"כ אחר בליכוד יביאו למצב שעלול להביא לנפילת ממשלת הליכוד. השנאה שלהם ושל מרבית מצביעי הליכוד לכל מי שמייצג מבחינתם את הממסד המפא"יניקי – היא גדולה מדי. גם אם ממשלת נתניהו הנוכחית תיכשל כישלון חרוץ מבחינה ביטחונית ומדינית, לא תצליח לבלום את יוקר המחיה ולא תקיים את מרבית הבטחותיה; גם אם יסתבר שהיא הממשלה הגרועה ביותר שהייתה כאן, בבחירות הבאות הם כנראה ימשיכו להצביע לליכוד ולבחור בנתניהו. כפי שאמר לי פעם ליכודניק ותיק: "גם אם בראש הליכוד יתייצב חמור, אני אמשיך להצביע ליכוד, היד שלי בקלפי לא מסוגלת לקחת פתק אחר".

לתופעה הזו יש שתי סיבות עיקריות: האחת היא כאמור השנאה הוותיקה למחנה השמאל, והשנייה היא שהצבעה למפלגה אחרת היא למעשה הודאה בטעות, והם כנראה לא יהיו מסוגלים להודות בכך ולהצביע עבור מפלגה אחרת.

בכל מקרה, לי באופן אישי הזכירה מתקפתו של אמסלם, שרמזה לגזענות מצד נתניהו, את פרשת הקלטת הלוהטת שהתחוללה ב־1993, לקראת הפריימריז לראשות הליכוד בין נתניהו, דוד לוי, בני בגין ומשה קצב. עיקר המאבק אז היה בין לוי ונתניהו. בעיצומו של המאבק הזה, שנשא אופי עדתי, התייצב אז נתניהו באחד הערבים במהדורת החדשות של ערוץ 1 והודיע בדרמטיות שהוא קיבל איומים שלפיהם אם לא יסיר את מועמדותו לראשות הליכוד, תיחשף קלטת שבה הוא צולם מקיים יחסי מין עם אישה שאיננה אשתו. נתניהו הודה שאכן היה לו קשר קצר עם אישה אחרת, שהסתיים, והוסיף: "אנחנו יודעים מי עומד מאחורי הניסיון הזה". הוא אומנם לא נקב בשמו של לוי, אך לוי הכחיש מיד את הדברים ודרש את התנצלותו. נתניהו בתגובה הגיש תלונה במשטרה על ניסיון סחיטה והאזנות סתר שנעשו במשרדו. בסיום חקירת המשטרה הסתבר אז שללוי לא היה שום קשר לפרשה, ועד היום לא ברור מי עמד מאחוריה.

מה שכן ברור, לפחות לי, הוא שמאבקים על רקע עדתי היו בליכוד מהיום שבו בגין נטש את החיים הפוליטיים והסתגר בביתו. למרות שרוב מצביעיה הם מעדות המזרח, לליכוד טרם נבחר ראש מפלגה מעדות המזרח. מכאן שלא אמסלם וגם לא כישלונות יגרמו לליכודניקים של היום להפיל את נתניהו. את העובדה הזו נתניהו מכיר היטב, ולכן הוא כנראה מרשה לעצמו להעמיד את אמסלם, ביטן, כץ ואדלשטיין בפינה בלי להתרגש מהם.