שני הפיגועים האחרונים בירושלים – בשכונת נווה יעקב ובעיר דוד - ערערו באופן ניכר את החיים והביטחון האישי בבירת ישראל, והם מעלים שאלות רבות על הדו־קיום בעיר המאוחדת, שהיא למעשה פצצת זמן דמוגרפית מתקתקת, בעיקר בגלל הכפרים ומחנה הפליטים שועפט שסופחו למדינה לאחר מלחמת ששת הימים.

פרשן בכיר מנתח: "זו תקלה בבית, האינתיפאדה במזרח ירושלים כבר קיימת"
אורב מאחורי המכוניות ויורה על עוברי אורח: תיעוד רגעי הפיגוע בעיר דוד

בכפרים הללו, בהם ג’בל מוכבר, בית חנינא, צור באהר, עיסאוויה, כפר עקב, קלנדיה וא־טור, מתגוררים כיום כ־350 אלף פלסטינים שמהווים כ־45% מאוכלוסיית הבירה. למעשה מדובר בריכוז הפלסטיני העירוני הגדול ביותר בשטחי יהודה ושומרון, כשרוב האוכלוסייה הזו עוינת את מדינת ישראל, ורבים מהמפגעים לאורך השנים יצאו מאותם כפרים.

על אף הסיפוח של אותם כפרים ישנו קושי רב לשלוט בנעשה שם בגלל צפיפות האוכלוסייה וכן ישנו קושי ליצור חיץ בין אותם כפרים לשכונות היהודיות. בשעה שצה”ל והשב”כ יודעים לתת מענה הולם לטרור בשכם, בג’נין ובסביבה, הבעיה הכי קשה של מערכות הביטחון של ישראל היא להתמודד עם טרור של בודדים, בעלי תעודות כחולות שמגיעים מאותם כפרים ומסוגלים לנוע בחופשיות בירושלים ולהגיע לכל מקום במרכז הארץ.

אין ספק שמדובר כאן בחיבור לא טבעי ולא נכון בין העיר ירושלים לאותם כפרים, אלא שלאורך השנים הרבות לא הייתה כאן ממשלה אחת שהשכילה להבין שהחיבור הזה, מעבר לבעיות הביטחון הקשות שהוא מייצר, גם מהווה סכנה דמוגרפית לירושלים ולצביונה היהודי כבירת הנצח של עם ישראל.

כוחות משטרה בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

ב־2017 הגיש ח”כ לשעבר יואל חסון, מרשימת המחנה הציוני, הצעת חוק להצלת ירושלים כעיר בירה יהודית ודמוקרטית, שלפיה נדרשה הממשלה לאשר בתוך חצי שנה מהלך של הוצאת הכפרים הפלסטיניים ומחנה הפליטים שועפט שסופחו לירושלים מהשטח המוניציפלי של בירת ישראל והעברתם לשטחי B ו־C, וכמובן ביטול מעמד תושבות הקבע של תושביהם. הצעת החוק הזו נדחתה אז בקריאה טרומית.

אלא שבשעה שהטרור הפלסטיני בשנים האחרונות משנה את פניו ואת דרכי פעולתו – עוד ועוד פיגועי טרור של יחידים, ברוב המקרים אנונימיים, שקשה מאוד לאתר אותם, ואין כמעט דרך להתמודד מולו - אין פתרון נכון ויעיל יותר מאשר לנתק את הכפרים הללו ואת מחנה הפליטים שועפט מירושלים. ניתוק כזה יהפוך את בירת ישראל לבטוחה יותר. בשביל זה צריך הנהגה חזקה, פרגמטית, שמסוגלת לקבל החלטות אמיצות ולראות את הנולד ולהפנים את מה שיקרה כאן בשנים הבאות. כל הפתרונות האחרים להתמודדות עם הטרור מהסוג הזה – כבר נוסו וככל הנראה לא יועילו.