זהו יום של תקווה: כך נשנה את השיח בתשעה באב

תשעה באב, יום האבל הלאומי, הוא הזדמנות לזכור את האסונות הקשים שפקדו את העם היהודי. אך האם חייב יום זה להישאר יום דתי של אבל על חורבן בית המקדש, או שניתן לראות בו גם הזדמנות לשינוי?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
תפילת תשעה באב בכותל המערבי
תפילת תשעה באב בכותל המערבי | צילום: מרק ישראל סלם
2
גלריה

בעידן הנוכחי, שבו אנו מצויים במלחמת "חרבות ברזל" ובוויכוחים פוליטיים חריפים, יש צורך בחשבון נפש עמוק ובחיפוש דרכים להבטחת עתיד טוב יותר לדורות הבאים.

ערב ט' באב ראוי שניזכר במאמר החשוב "חורבן ותלישות" של ברל כצנלסון, שנכתב בשנת 1934. כצנלסון קרא להתכנסות רעיונית ולדיון בערכים המרכזיים של האומה, והבין כי מעבר לריטואל הדתי, יש ליום הזה גם משמעות תרבותית.

ט' באב מספר את סיפור שנאת החינם שבגללה חרבה ירושלים. דווקא בימים אלה אנו חייבים לשאוף לשיח, להערכה הדדית ואולי גם לניסוח חוקה מחייבת שתאפשר חיים בכבוד בין חלקי העם המקוטבים.

המחלוקת והוויכוח על דרך רעיונית הם מיסודות האמונה היהודית, אך כאשר הם הופכים לשנאה, הם מונעים שיתוף פעולה והתקדמות. היסטוריה שלנו, ancient והעכשווית, מראה מצבים של הידברות וניסיונות להגיע להסכמות בתקווה למנוע מאבקים.

אנו צריכים לעודד שיחת חינם ולא שנאת חינם. הכוונה היא לא לטשטוש השונות או ליצירת אחדות מזויפת, אלא להכיר בשונות מכבדת, שהיא הבסיס לדמוקרטיה הסכמית.

קריאת מגילת איכה בכותל, תשעה באב
קריאת מגילת איכה בכותל, תשעה באב | צילום: מרק ישראל סלם

נתחיל בחיזוק הארגונים והיוזמות העוסקים בקירוב לבבות, ולהימנע משיח מקלדת קיצוני ומתלהם. נתחיל לחייך לשכן גם אם הוא חי וחושב אחרת. השינוי מתחיל אצל כל אחד מאיתנו.

ט' באב הוא יום של חשבון נפש ותקווה, יום שבו אנו מזכירים לעצמנו את הערכים החשובים ביותר: אהבת חינם, סובלנות והידברות. כפי שכתוב בסוף מסכת תענית, "תלמיד חכם - כל אחד מודה לחברו, בין על אמת בין על שקר". תלמיד חכם אמיתי מוצא גם בדברים של יריבו נקודות זכות וגרעין אמת שיש להתייחס אליו.

תגיות:
תשעה באב
/
יהודים
/
סובלנות
/
שיחה
/
אחים
/
מלחמה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף