ארבעה מהלכים שעשויים להוביל לשבירת השביתה בתיכונים אך יגבו תג מחיר כבד | דעה

ארבעה מהלכים שינקטו יכולים להוביל אולי לשבירת השביתה והחלשת העבודה המאורגנת בתחום החינוך בתיכונים בישראל, אך יחד עם זאת יהרסו את מערכת החינוך הציבורית וילדינו הם שישלמו את המחיר

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
רן ארז, יואב קיש
רן ארז, יואב קיש | צילום: אבשלום ששוני,יונתן זינדל
2
גלריה

התלמידים שעולים לכיתה יב' טרם קיבלו את תעודות סוף השנה של כיתות י' ויא'. הם גם לא קיבלו את ציוני מבחני הבגרות הרבים בהם נבחנו במהלך הקיץ, מלבד ציוני מבחן הבגרות במתמטיקה.

סכסוך העבודה הממושך והקשה בין ארגון המורים למשרדי החינוך והאוצר איננו גזירת גורל. ההסכם הקיבוצי בין ארגון המורים למשרד החינוך הגיע לסיומו לפני שנתיים וחצי. הצדדים הגיעו מזמן להסכמה לגבי תוספות שכר. יש עדיין מחלוקת משמעותית בין הצדדים לגבי העסקה בחוזים אישיים של מורים עתידיים. גם את המחלוקת הזו ניתן היה לפתור אם הצדדים היו מתכנסים למשא ומתן אינטנסיבי מתוך כוונה כנה לחתום על הסכם ולסיים את הסכסוך.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

למרות זאת, במקום לשבת למשא ומתן, משרדי החינוך והאוצר נוקטים בשנה האחרונה במספר דרכים לשבירת העיצומים והשביתה. ראשית, משרד החינוך החליט לא להעביר ציוני בגרות (מלבד את ציון הבגרות במתמטיקה) לתלמידים שמוריהם לא הזינו עבורם את ציוני המגן. בכך נוצר מצב שבו חלק מהתלמידים בישראל נמצאים בעמדת נחיתות לעומת תלמידים אחרים, נחיתות אשר משפיעה על יכולתם של התלמידים להתקבל ללימודים אקדמיים וליחידות צבאיות.

המצב הקשה הזה הוביל למתחים קשים ושסעים עמוקים בין תלמידים, מורים, מנהלים והורים. מורים ומנהלים הוצפו בשיחות טלפוניות והודעות וואטסאפ קשות מהורים ותלמידים נואשים. בחלק מהמקרים, מורים בחרו לעזוב את מערכת החינוך בעקבות המציאות הקשה שנוצרה. בהתאם לספרות המחקרית, אחת הדרכים המרכזיות לשבירת שביתה ועבודה מאורגנת היא יצירת שסעים וקיטוב בין קבוצות של עובדים, כמו גם בין עובדים לבין צדדים שלישיים.

שנית, לפני כמה ימים הודיעו בשמחה משרדי החינוך והאוצר יחד עם מרכז השלטון המקומי על תוכנית חדשה אשר במסגרתה יוענק חינוך בלתי פורמלי – במימון המדינה – לתלמידים שמוריהם שובתים. שרי החינוך, האוצר ומרכז השלטון המקומי עמלו על התוכנית הזו, במקום להגיע לישיבות משא ומתן עם המורים ולחתום על הסכם קיבוצי שיבטיח את חזרתם של מורי התיכונים לעבודה. דרך זו – של אספקה מתוחכמת של עובדים חלופיים במקום העובדים השובתים – היא דרך קלאסית בה נקטו מעסיקים פוגעניים לאורך שנים כאמצעי לשבירת עבודה מאורגנת. לדעתי, מדובר בהתנהלות שמנוגדת לדין הישראלי.

שלישית, לפני כמה שבועות פורסם שלתוספות שהובטחו למורי התיכונים אין כיום מקור תקציבי, לאחר שהממשלה קיצצה, לפני כחודשיים, כחצי מיליארד שקל מהתקציב שיועד ליישום ההסכם.

רביעית, היום פורסם ששר החינוך כינס את בכירי רשתות החינוך ודרש מהם ליזום מהלכים פומביים נגד רן ארז והשביתה. גם כאן, מדובר בניסיון קלאסי של מעסיק ציבורי לשבור שביתה, כמו גם את כוח ההתארגנות של העובדים.

ארבעת המהלכים שתיארתי כאן – אם יצליחו – יובילו אולי לשבירת השביתה והחלשת העבודה המאורגנת בתחום החינוך בתיכונים בישראל. שבירה שכזו תגיע עם תג מחיר כבד בדמות הרס מערכת החינוך הציבורית, ועזיבה מסיבית של מורים ומנהלים איכותיים שיסרבו לעבוד בתנאי עבודה פוגעניים, כמו גם עם מחיר כבד של חינוך לקוי שיקבלו ילדינו. כדי למנוע זאת ולדאוג לחזרתם של תלמידי התיכונים למערכת חינוך איכותית על משרד החינוך, משרד האוצר וארגון המורים להתכנס למשא ומתן ולחתום על הסכם קיבוצי – עכשיו.

תגיות:
שביתה
/
מערכת החינוך
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף