ללא אישור הקבינט ובהיעדר תקציב מדינה, הוציא השבוע צה"ל לדרך את התוכנית הרב שנתית (תר"ש), המכונה "תנופה" לחמש השנים הקרובות, אשר מחליפה את תר"ש "גדעון" שיזם והוביל הרמטכ"ל הקודם, גדי איזנקוט. הכרעות על ההחלטות ושינויים בתוך הצבא, כמו סגירת חטיבת שריון למשל, ידרשו להמתין לאישור ממשלה, ויובאו ככל הנראה לאישור הקבינט רק לאחר הבחירות. עיכוב נוסף באישור התוכנית עשוי להתרחש אם יהיה מהפך שלטוני לאחר הבחירות, משום שלממשלה חדשה עשויות להיות הערות אחרות בנוגע לקביעת סדרי העדיפויות ומסגרת התקציב וכן הערות מקצועיות על התוכנית הנוכחית.

בשנה האחרונה עסקו בצה"ל, במסגרת צוותי עבודה, בגיבוש התוכנית הרב שנתית, שמבטאת למעשה את הכיוונים האסטרטגיים בהקשרים של בניין הכוח, הצטיידות ומבנה הצבא, בהתאמה לתרחישי הייחוס המאיימים על מדינת ישראל. במרכזם: איום הגרעין מאיראן, הזירה הצפונית, חיזבאללה והאיומים המתפתחים מסוריה ועד חמאס בדרום. עוד אומרים בצבא, כי התהליכים הם ארוכים וחלקם צפוי להימשך שנים, אך בצה"ל גם סבורים כי השיפור בתפקוד הצבא ובאפקטיביות המבצעית שלו יורגשו בשטח כבר בתקופה הקרובה.

השנה האחרונה, בדגש על יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין וההפרות האיראניות של ההסכם, מחזירים שוב לראש סדר העדיפויות את נושא המוכנות של צה"ל לפעולות במעגל שלישי - כלומר מוכנות ופיתוח יכולת מבצעית מוכחת לפגיעה בפרויקט הגרעין האיראני, במידה ותקבל ממשלת ישראל החלטה דרמטית בנושא זה בשנים הקרובות. בכל מקרה, מבהירים בצה"ל, השינוי בסדר העדיפויות ידרוש תוספת תקציב נוספת. בינתיים הוחלט למנות אלוף שיעסוק בזירה האיראנית, מאיומי הגרעין ותוכניות הפעולה, ועד להתמודדות עם המשך התבססותם בסוריה, בעיראק ובמדינות נוספות. 

מעבר מהגנה ובלימת רקטות, טילים ורחפנים של האויב, להשמדה של מקורות הירי והאויב. אילוסטרציה: דובר צה"ל

חיזבאללה וחמאס קיזזו את הפער האיכותי

הטענה המרכזית של הצבא היא כי בשנים האחרונות קיזזו אויבי ישראל, בעיקר חיזבאללה וחמאס בתמיכה איראנית, את יתרונותיו המובהקים של צה"ל, זאת באמצעות פיתוח היכולות הרקטיות, מסתור בחסות אוכלוסייה אזרחית ושיטת לחימה המבוססת על היעלמות בשטח תוך שימוש במנהרות תת קרקעיות. התוצאות בשטח בעימותים הצבאיים האחרונים, ממלחמת לבנון השנייה ועד היום, מצביעים על כך שלמרות ההבדלים האדירים שבין עוצמת צה"ל כצבא סדיר ליכולות המוגבלות של חיזבאללה וחמאס, המערכות הצבאיות הפכו לארוכות וללא שמושגת בהן הכרעה ברורה.

בצה"ל סבורים שהתאמת הצבא בצורה טובה יותר לאתגרים של שדה הקרב החדש, תספק תוצאות טובות הרבה יותר, כך שמשך המלחמה יהיה קצר יותר ותושג בו הכרעה ברורה שתבטא את היתרון הצבאי של צה"ל. המטרה של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, היא לשפר בצורה ניכרת את יעילות הפגיעה באויב, עד כדי הכפלה פי 7 של מטרות האויב שייפגעו בתחילת לחימה ובמהלך ימי הקרב, תקיפות סייבר ולוחמה אלקטרונית לטובת הכוחות המתמרנים.

כוכבי מעוניין לחזק את היכולות של יחידות החוד של הצבא. בכוונת הצבא לחמש את היחידות הלוחמות באלפי רחפנים מתאבדים, טילי נ"ט מתקדמים וחימוש מדוייק נוסף. בנוסף, תוקם אוגדה חי"ר חדשה, אוגדה 99, שבה תשובץ חטיבת כפיר לצד שתי חטיבות חי"ר וחטיבת שריון, שיעברו מאוגדות אחרות בצבא. לצד זאת, סד"כ השריון יצומצם בחטיבת מילואים אחת. מעבר לכך לא יהיה שינוי בסד"כ לוחמי המילואים ובתפישת ההפעלה של המערך.  

טילים של ארגון חיזבאללה (צילום: AFP)
טילים של ארגון חיזבאללה (צילום: AFP)

טייסות קרב ישנות ייסגרו, ומה יהיה מסוק התובלה העתידי?

בחיל האוויר, לאחר הקמת שתי טייסות ה-F-35 וקליטת מטוסי הקרב הנמשכת, צה"ל צפוי גם להכריע על סגירת טייסת קרב ישנה אחת לפחות. בתקופה הקרובה, ובמקביל להצטיידות בשתי טייסות קרב חדשות נוספות בעשור הקרוב, תתקבל החלטה האם לסגור טייסות קרב ישנות נוספות.

בתוכנית הרב שנתית נמצאת גם רכישה של טייסת מסוקי תובלה חדשה, כאשר עדיין אין הכרעה בצה"ל בין מסוק היסעור החדש של לוקהיד מרטין או הצ'ינוק של חברת בואינג. החלטה זו נמצאת בסדר עדיפויות גבוה להחלטה, בשל התיישנותם של מסוקי היסעור הוותיקים. בצה"ל הוחלט שלא לרכוש את מסוקי ה-V-22 (מטוס-מסוק), המיועדים בעיקר לשימוש של כוחות מיוחדים בפעולות בעורף האויב, זאת בשל סדר עדיפויות שונה.

מה יהיה מסוק התובלה הבא של חיל האוויר? היסעור והצ'ינוק (צילום: Cpl Tim Laurence)
מה יהיה מסוק התובלה הבא של חיל האוויר? היסעור והצ'ינוק (צילום: Cpl Tim Laurence)

משקיעים בהתקפה

בהיבט האיזונים ששואף הרמטכ"ל להגיע עליהם בהשקעה באמצעים התקפיים להגנתיים ובכל הקשור להגנת הגבולות, נקבע יחס של 70 אחוז לעומת 30 אחוז לטובת האמל"ח ההתקפי. פיילוט החטיבה המרחבית החכמה בשומרון יורחב ליתר החטיבות ביהודה ושומרון. מדובר בפרויקט שמשלב טכנולוגיות, מצלמות ומודיעין ומאפשר ניטור טוב יותר של מחבלים לפני או אחרי ביצוע פיגוע.

ברצועת עזה, חלק ממקטעי הגבול יפעלו תחת תפיסת הפעלה של גבול חכם - מכשול מבוצר, לצד אמצעים רובוטיים מסוגים שונים שיפעלו לאורך הגבול בהפעלה מרחוק לסיכול טרור. בכיפת ברזל כבר עכשיו מחילים שינוי תפיסה ומעבר לתפיסת הגנה ארצית, שכמעט ולא דורשת תזוזה בלתי פוסקת של הסוללות כפי שנהוג היום. כבר השנה יכנסו לשימוש מייירטים חדשים, בעלי יכולת גבוהה יותר להתמודד עם רקטות ופצצות מרגמה קצרות טווח. 

שינויים בתפיסת ההפעלה. ניסוי בכיפת ברזל (צילום: מנהלת חומה במפא''ת, משרד הביטחון)
שינויים בתפיסת ההפעלה. ניסוי בכיפת ברזל (צילום: מנהלת חומה במפא''ת, משרד הביטחון)

כוכבי: "בלב התוכנית - העצמת הקטלניות"

בצה"ל טוענים כי למרות שההסכם התקציבי הרב שנתי טרם סוכם עם האוצר, חלקים מהתוכנית ממומשים באמצעות המשאבים שכבר קיימים בידי צה"ל לשנה הקרובה ובאמצעות כספי הסיוע האמריקאים. מדובר בתקצוב פנימי בעלות של כ-300 מיליון שקלים ולצורך החלטה כזו של הצטיידות הנשענת על תקציבים קיימים אין צורך באישור מהדרג המדיני. 

הרמטכ"ל כוכבי אמר בכנס הצגת התר"ש למפקדי צה"ל כי "האיומים לא מחכים לנו. יצאנו כאמור לדרך, שבלב התפיסה של התוכנית הרב שנתית העצמת הקטלניות, בהיקף ובדיוק. שמתבססים על מה? על כושר חשיפת אויב מוגבר מאוד, על כושר השמדת אויב מוגבר מאוד, ועל הרב-זרועיות שמאפשרת להיות מאוד-מאוד אפקטיביים. אנחנו בנקודה סינגולרית במובן הזה שאם אנחנו לא לוחצים עכשיו חזק על הגז, ומגביהים בתנופה תרתי משמע, ופותחים פער - לא בתוך חודש, לא בתוך שנה, אבל בתוך כמה שנים קרובות, זה אירוע שמכתיב איך ננצח, בכמה זמן ננצח, כי יש לנו את היכולות האלה".

הדרג המדיני צריך לאשר. אביב כוכבי, בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
הדרג המדיני צריך לאשר. אביב כוכבי, בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

"מימוש התוכנית הרב שנתית יאפשר לצה"ל הגדלת יכולות ניכרת", אמר הרמטכ"ל כוכבי. "התוכנית תביא להעצמת הקטלניות בצה"ל, הן בהיקף והן בדיוק ותיצור תנאים לקיצור משך המערכה. לגבי חוסר היציבות הפוליטית הוסיף כוכבי: "האתגרים סביבנו לא מאפשרים להמתין – ולכן, על אף המורכבות, התוכנית הרב שנתית יצאה לדרך".