מנהלת גבולות ותפר במשרד הביטחון החלה ביום חמישי האחרון את הקמתו של המכשול העילי בגבול רצועת עזה, שיוקם על תוואי המכשול התת-קרקעי, יהיה באורך 65 ק"מ ויתנשא לגובה של כשישה מטרים. תוואי המכשול העילי יתחבר בחלקו המערבי למכשול הימי החדש שהוקם בסמוך לחוף זיקים, ויגיע עד למעבר 'כרם שלום'. הקמת המכשול מבוצעת על-ידי משרד הביטחון במנהלת גבולות ותפר בשיתוף אגף הנדסה ובינוי.


המכשול הנו גדר אינדוקטיבית וחזקה שהותאמה במיוחד לאיומים ביטחוניים. הוא דומה לגדר שעון חול שהוקמה בגבול מצרים, והוא בעל שיפורים משמעותיים וכולל מרכיבי ביטחון חדשניים, משקלו הכולל יגיע לכ-20 אלף טון של פלדה מגולוונת. 

גורמים ביטחוניים אומרים שבניית הגדר העילית היא פעולה מהירה יחסית שכבר ניתן להתחיל לבצע בכמעט 30 ק"מ מהשטח. הגורמים מעריכים כי הבנייה של הגדר תחסל באופן כמעט מוחלט את יכולת החדירה לישראל במאפיינים שמתרחשים מדי סופ"ש לאורך הגדר. 
המכשול העילי יתוחזק ע"י מנהלת גבולות ותפר, והנו מרכיב נוסף בהגנה על יישובי עוטף עזה, הכולל בתוכו את: המכשול הימי, שייתן מענה לחדירת מחבלים דרך הים ממערב, והמכשול התת קרקעי שמקיף את הרצועה ונועד למנוע חפירת מנהרות טרור לעבר ישראל. העבודות על המכשול התת קרקעי יימשכו במקביל לעבודות על הגדר העילית ובסיומם יושלם הפרויקט במלואו. 
 

העבודות בדרום. צילום: טל לב רם
העבודות בדרום. צילום: טל לב רם


ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי "בסוף השבוע התחלנו בהקמת המכשול העילי בגבול עזה. המכשול ימנע חדירת טרוריסטים מעזה לשטחנו. בעזה צריכים להבין שאם הם לא ישמרו על השקט - לא נהסס לפעול".
 
ראש מנהלת גבולות ותפר במשרד הביטחון תא"ל ערן אופיר: "התחלנו ביום חמישי את העבודות על המרכיב הסופי בפרויקט המכשול בגבול רצועת עזה. המכשול ייחודי ומותאם במיוחד לאיומים מהרצועה וייתן מענה מירבי למניעת כניסה לשטח ישראל".

העבודות להקמת המכשול. צילום: טל לב רם
העבודות להקמת המכשול. צילום: טל לב רם