לאחר החזרה המדורגת של מערכת החינוך לפעילות, גם הקניונים, השווקים וחדרי הכושר נפתחו הבוקר (חמישי) תחת מגבלות, זאת כחלק מהשלב הראשון של אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה. ביום ראשון יחזרו לפעילות גם גני הילדים ומעונות היום, כולל המוסדות הפרטיים, ותותר התקהלות של עד 50 איש במרחב הפתוח.

כחודשיים לאחר שנסגרו שעריהם של הקניונים והשווקים, ההתרגשות גדולה במיוחד בקרב בעלי העסקים והצרכנים. יש לציין שעד לשבוע שעבר משרד הבריאות לא ידע לתת לקניונים פרטים, דרישות ותנאים בנוגע לפתיחה, והשאיר אותם ללא מידע עד הדקה האחרונה. 

בקניון עופר בפתח תקווה, הממוקם מול בית החולים בלינסון, פועלת מערכת מיוחדת ששווייה עשרות אלפי שקלים, אשר מצלמת כל לקוח שנכנס לקניון בשתי מצלמות - אחת שאחראית על צילום פנים ואחרת על מדידת חום.

בנוסף, ניתנות בקניון מסכות לעובדים וללקוחות שהגיעו למקום ללא מסכות, והוצבו במספר נקודות בו עמדות אלכוג'ל. מלבד זאת, בקניון בפ"ת דאגו למערכת ספירה שתעקוב אחר מכסת הקונים על מנת לא להפר את הגבלות משרד הבריאות. לקניון, שגודלו 30 אלף מטר, מותר להכניס 3,150 איש.

חזרה לשגרה בקניון פתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

מגבלת כניסה בקניון פ''ת (צילום: אלון חכמון)
מגבלת כניסה בקניון פ''ת (צילום: אלון חכמון)

חזרה לשגרה בקניונים (צילום: אלון חכמון)
חזרה לשגרה בקניונים (צילום: אלון חכמון)

כמו כן, גם השוק בפתח תקווה נפתח היום בעקבות ההנחיות החדשות, ומאבטחים הוצבו בכניסות השונות אל השוק. בדוכנים קיבלו הנחיות מפורשות על שמירת מרחק ועטיית מסכות. לפרקים, מפקחי השוק ומנהל השוק כורזים ללקוחות להקפיד על שמירת תקנות בריאות העם, דורשים עטיית מסיכות ושמירת מרחק. המפקחים עוברים בין הסוחרים ודורשים הקפדה תוך הפניית אזהרות בטרם יינקטו בהטלת קנסות.

האווירה בשוק הבוקר הסתמנה כאווירת חג. בעלי הדוכנים, שאך לפני חודשיים נגזר עליהם לסגור את העסקים והיו כפקעת עצבים, נראו הבוקר מחויכים ומצפים לחזרה לשגרה. הלקוחות הביעו גם הם את שביעות רצונם וניתן היה לראות גם קונים המשתייכים לאוכלוסייה המבוגרת.

תושבת גני תקווה שהגיעה הבוקר לשוק, נראתה מרוצה במיוחד כשאמרה "אין על גני תקווה כעיר, אבל אין על השוק בפתח תקווה. אני באה לפה עם אחותי ומבחינתנו הכל מושלם. העירייה פה ריצפה את השוק מחדש, יש פה אווירה כיפית, צבעים וריחות, אחרי שהיינו תקופה ארוכה בסגר, זה משהו אחר". 

אשר גרמה, מבעלי מעדניית יחזקאל בשוק הגדול בפ"ת, סיפר למעריב: "יש התרגשות, אנחנו עדיין לא יודעים למה לצפות ומקווים שהקהל יחזור אלינו ובגדול. אנחנו עושים את הכל כדי לאפשר תנאים נוחים לקליינטים והמוכרים. אנחנו דואגים לחטא את המשטחים פעמיים ביום".

במהלך חודש אפריל, התקיימו הפגנות סוערות בירושלים, כאשר סוחרים בשוק מחנה יהודה בעיר התעמתו עם שוטרים על רקע ההחלטה שהתקבלה אז, שלא לאפשר לפתוח את השווקים במסגרת ההקלות על המשק. בעקבות אותה מחאה, נרתם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, למאבק, והבטיח כי יסייע לסוחרים לקדם את עניינהם מול הגורמים הרלוונטיים. היום סייר ליאון בשווקים ונפגש עם הסוחרים בהם תמך לאורך המאבק.

דיווח מהשוק בפ"ת. צילום: אלון חכמון
 
בתוך כך, ועד סוחרי שוק מחנה יהודה והאגודה לבריאות הציבור פתחו ביוזמה משותפת, בה נשים בהריון ואוכלוסיות בסיכון יקבלו בכניסה לשוק מחנה יהודה מסכה מיוחדת שיצרו באגודה לבריאות הציבור ובכך יזכו לקדימות בתורים לדוכנים ולמנוע את חשיפתם לשהייה בציבור לאורך זמן.

מי שאחראיות על היוזמה הן טלי פרידמן, יושבת ראש ועד סוחרי שוק מחנה יהודה ועורכת הדין יסמין נחום, מנכ״לית האגודה לבריאות הציבור שביקשה לייצר מעובדי האגודה מאות מסכות באופן מידי לשם המטרה המבורכת. פרידמן התייחסה ליוזמה ואמרה: "כשישבנו על תכנית להחזרת השוק לפעילות, חשבנו איך מסייעים לנשים בהריון, נכים ובעלי סיכון, להימצא פחות ככל הניתן במרחב הציבורי, ומה יותר מרגש ומחמם את הלב מלהשתמש במסכה שיוצרה על ידי מפעל המעסיק אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית. מודה לאגודה לבריאות הציבור ולמנכ״לית יסמין נחום על ההירתמות המידית למען המטרה הנעלה״.

נחום, מ״מ מנכ״ל האגודה לבריאות הציבור חיזקה את דבריה של פרידמן ואמרה כי ״האגודה לבריאות הציבור הינה עמותה ותיקה המעניקה שירותים רבים ומגוונים בתחום הבריאות והרווחה. כשטלי פנתה אליי ושאלה האם יש בידי האגודה מסכות למען נשים בהריון ואוכלוסיות בסיכון, מיד השבתי שכן ונירתם ליוזמה בשמחה ובגאווה. שני מפעלים של האגודה כבר זכו לייצר ולספק למעלה מ-25 אלף מסכות לגורמים שונים, בהם בתי החולים ״אסותא״ ו״מעייני הישועה״, רשת בתי האבות ״בן יהודה״ ולמשרד הבטחון ואנו נרגשים לצרף לרשימה המבורכת את שוק מחנה יהודה.


מעבר לייצור המסכות שהינן מצרך נדרש מאוד בימים אלו, מעניקה האגודה למתמודדים עם המגבלות הנפשיות המועסקים על ידה תעסוקה בימים מורכבים אלה. עובדים יקרים אלו מוגדרים כחיוניים הרשאיים להגיע למקום עבודתם על מנת לייצר את המסכות״.

חזרה לשגרה בשוק בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)
חזרה לשגרה בשוק בפתח תקווה (צילום: אלון חכמון)

ראש עיריית י-ם משה ליאון בשוק מחנה יהודה  (צילום: דוברות עיריית ירושלים)
ראש עיריית י-ם משה ליאון בשוק מחנה יהודה (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, התייחס למתווה החזרה לשגרה ואמר כי המאבק בקורונה בהמשך מבוסס על שלושה כללים: חבישת מסיכה, שמירת מרחק של שני מטר בין בני אדם ושמירה על היגיינה. מבחינת שמירה על היגיינה האישית לפי המלצות משרד הבריאות יש להקפיד על רחיצת ידיים לעתים קרובות, כמו כן מומלץ להקפיד על הימצאות עמדות שטיפות ידיים, סבון ידיים, נייר לניגוב ידיים ועמדות אלכוהול או אלכוג'ל זמינות.