ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה ועל ההחלטה להטיל סגר על חמש שכונות בעיר. רביבו, שנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, טען כי "קיימת מגמה של סגירת שכונות בפריפריה החברתית הנמוכה" והצהיר כי לא ישתף פעולה אם יוחלט להטיל סגר נוסף. לדבריו, האשמה בהתנהלות הלקויה נעוצה בממשלת האחדות: "הממשלה לא טובה, גדולה מדי ומסורבלת, לעומת ממשלת המעבר, שהייתה הרבה יותר טובה ומהירה". 

כמה שכונות נמצאות בסגר?
"חמש שכונות".

למה? אתה מבין למה?
"האמת שבהתחלה לא הייתה שקיפות אבל ראינו שהייתה תחלואה גדולה, כולל בשכונה שבה אני גר. הבנו שאין מנוס, שיתפתי פעולה עם הממשלה בשלב הראשון, אמרתי שאם זה מה שצריך לעשות, אז צריך לעשות. אבל לאחר מכן ראיתי שיש מגמה שבעיקר סוגרים שכונות בפריפריה החברתית הנמוכה, חרדים, ערבים, ופריפריה. אמרתי שבפעם הבאה אני כבר לא אשתף פעולה עם סגר".

מה זה אומר? יגידו סגר ולא תסגור?
"לא, אני לא יכול לסגור. יביאו משטרה אבל אני לא אשתף פעולה".

צריך לתת את הרקע לסיפור שלך, אתה ראש עיריית לוד ואתה אחד האנשים הכי מקורבים לנתניהו. היית ראש המטה שלו, אתה ליכודניק, הוא תמך בך במאבק שלך להתמנות לראש העיר ובכל זאת בימים האחרונים אתה מותח ביקורת.
"אני מותח ביקורת בעיקר על הממשלה. אני חושב שראש הממשלה הוא ראש ממשלה מצוין".

הוא עומד בראש.
"נכון, תמיד יש אחריות כוללת שלו. אני חושב שהממשלה הזאת לא טובה בהרכב שלה, אני בטוח שגם הוא חושב את זה. לא הייתה לו ברירה, היה עליו להתפשר וליצור את יצור הכלאיים הלא ברור הזה".

מה כחול לבן קשורים לטיפול בקורונה? לא נוגעים בעניין.
"הממשלה לא טובה. הרי ראש הממשלה הוא אותו ראש ממשלה שהיה בממשלת המעבר, שהייתה ממשלה הרבה יותר טובה, הרבה יותר מהירה, פחות מסורבלת. קח למשל את שר הכלכלה הקודם, אלי כהן, שהיה שר כלכלה מצוין והיום נאלץ להיות שר מודיעין והוא לא יודע בדיוק למה הוא אחראי".

בגלל כניסת כחול לבן לממשלה אנשים לא נמצאים במקומות הראויים להם? מה זה קשור לטיפול נכון בקורונה? יש צוות, שר בריאות, מנכ"ל חדש, ראש ממשלה שניהל את המשבר הקודם, למה זה בגלל גנץ ואשכנזי? אין להם נגיעה בקורונה.
"אני לא אומר פרסונלית שזה גנץ ואשכנזי אבל זו ממשלה גדולה מדי, יותר מדי שרים, יותר מדי דעות, כל אחד מושך לכיוון אחר, זה אותם אנשים שעמדו ואמרו דברים איומים על נתניהו ועכשיו יושבים ביחד. הגיעו שרים שלא היו דקה בכנסת, אין להם שום ניסיון מיניסטריאלי, העסק שם לא טוב, אני מדבר כראש רשות בשם כל ראשי הרשויות שאנחנו מדברים איתם".

אחד מכל עשרה תושבים בלוד שנדבק לקורונה נמצא חיובי, מה זה קשור לממשלת האחדות?
"אין קשר, שאלת על הטיפול".

טיפול לא טוב מביא להדבקה ולסגר.
"לא, אגיד לכם. אמר גם ראש הממשלה בהגינות, שייתכן ופתחנו מוקדם מדי. בסוף היה פה מאבק .איך אמר לי תושב? 'אם למות מקורונה או למות מהפרנסה – למות מקורונה. אני חייב לצאת לעבוד לא מעניין אותי הסגר'. בהתחלה אנשים שיתפו פעולה עם הסגר, אמרו 'נחמד קצת', 'מזג אויר אביבי, נשב בבית'. היום, אנשים לא מוכנים לשבת בבית. קיץ, אנשים רוצים לצאת, להתפרנס, לאנשים נגמרו ימי החל"ת או החופשה. זה כבר לא הכיף שהיה בהתחלה של 'בוא נעביר בכיף חודש עם המשפחה בבית'. ראש הממשלה הבין את זה, שהציבור לא יכול להישאר יותר מדי בבית, והתחילו לפתוח. הטעות הגדולה לדעתי הייתה פתיחת האירועים. בלוד כמעט כל הנדבקים, הן בחברה היהודית והן הערבית, מקורם באירועים. הפורמט של אירועים, מזון התקהלות וריקודים – לא מתאים".

מה מפריע לראש הממשלה לנהל את המשבר כמו שצריך – זה לא מנוהל, יש איבוד עשתונות שלו.
"לא יודע אם זה איבוד עשתונות, אני חושב שהוא מקדיש את כול כולו למשבר, אבל אני עדיין סבור ואני חושב שההרכב של הממשלה לא מאפשר לו להתרכז בניהול נטו של המשבר. אני יודע, אמרתי את עמדתי, אולי לא כל כך קיבלתם את זה, העובדה שיש ממשלה גדולה מדי, מסורבלת מדי, עם דעות שונות, וכל יום תסתכלו - הממשלה קיימת מספר שבועות וכל הזמן התקוטטה בנושאים אידיאולוגיים".

ללכת לבחירות עכשיו זה הפתרון?
"אין אפשרות מעשית לצאת לבחירות, צריך להתכנס, לקרוא לגנץ ולהגיד 'כך אי אפשר להמשיך'. יכול להיות ששווה לצמצם את הממשלה. אי אפשר 36 שרים".

לסדר מחדש את הממשלה שלא יהיו כל כך הרבה שרים, זו לא אשמה או אחריות של נתניהו?
"יש גם בעיה בהתנהלות בכלל, אני למשל המלצתי בזמנו בזמן אמת לקחת את ימינה לממשלה. אני חושב שזו הייתה טעות קשה מאוד לא לקחת את ימינה, אמרתי שבסוף אולי קשה איתם אבל יותר קשה בלעדיהם, זו הייתה טעות פוליטית משמעותית לא לקחת את ימינה, עם כל הניסיון שלהם והגיבוי. אלו אנשים שיודעים לעשות פוליטיקה, סמוטריץ' בכנסת עושה להם שמות, בנט בחוץ מהווה מעין ממשלת צללים יחד עם איילת שקד".

אבל זה ראש הממשלה שהחליט על הממשלה הזאת, אז אולי הוא אשם?
"בסוף תמיד יש אחריות של מי שעומד בראש. בעניין הזה אני חושב שהייתה טעות גם מצידו".