הסגר שאישרה ועדת השרים לענייני אזור מוגבל בשכונות בירושלים, בית שמש, לוד, רמלה וקריית מלאכי, נכנס לתוקפו היום (שישי) ב-13:00 ויימשך כשבוע. בנוסף, החליטה הוועדה להכריז על שכונת הרכבת, שניר ונווה שלום בעיר לוד כאזור מוגבל למשך חמישה ימים נוספים מעבר לסגר שנקבע. 

הוועדה התכנסה אתמול על מנת לדון בהטלת סגר על הערים, כאשר במקביל, דלף מסמך רשמי של משרד הבריאות, בו נכתב: "בהמשך לשיחה היום בראשות רה"מ ובהשתתפות שר הבריאות וראש המל"ל, ובהמשך לשיחנו לאחר מכן, ברצוננו לשלוח אליך את הצעתנו לתמהיל בין סגרים מלאים לבין הגבלות מצו מנכ"ל משרד הבריאות".

המסמך חשף את היישובים והשכונות שנכנסו לסגר מלא, כאשר במודיעין עילית דובר על סגירת מוסדות חינוך החל מגיל 10 בכל העיר בצו מנכ"ל. בבית שמש נסגרו מוסדות חינוך החל מגיל 10 בכל העיר בצו מנכ"ל, כאשר על השכונות מנוחה ונחלה וקנה הבושם הוטל סגר מלא.

היקף התחלואה בירושלים (צילום: משרד הבריאות)
היקף התחלואה בירושלים (צילום: משרד הבריאות)

היקף התחלואה בבית שמש (צילום: משרד הבריאות)
היקף התחלואה בבית שמש (צילום: משרד הבריאות)

בירושלים שכונות רוממה, קריית צאנז בלז ומטרסדורף נכנסו לסגר מלא. בלוד הוארך הסגר המלא הקיים בשכונות הרכבת, שניר ונווה שלום עד יום שלישי הבא, ובנוסף הוטל סגר מלא על שכונת גני יעל ושכונת ס"ח. ברמלה, על שכונת עמידר בילו הוטל סגר מלא.

אתמול הגישו מ"מ ראש עיריית אשדוד, אבי אמסלם, וסגן ראש העיר, הרב יחיאל וינגרטן, מכתב לראש העיר, יחיאל לסרי, בקריאה להימנע מהארכת הסגר על הרובעים החרדיים בעיר, בטענה כי ישנה ירידה עקבית בתחלואה בימים האחרונים, וכי הסגר גורם סבל רב לתושבים ועלול לפגוע באמון הציבור בשלטונות.

במקביל, ראש עיריית ירושלים משה ליאון שוחח עם סמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בנושא המשך התפשטות הקורונה בשכונות מסוימות בעיר, והתכנון להכריז עליהן כשכונות אדומות. מדוברות עיריית ירושלים נמסר: "עמדתי החד משמעית היא נגד הטלת סגר. הסגר המוצע עשוי להפוך את השכונות הרלוונטיות למדגרות קורונה. חשוב להדגיש: להבדיל מערים אחרות, השכונות המדוברות  בירושלים הן שכונות בהן מתגוררים עשרות אלפי אנשים ומשפחות ברוכות ילדים בדירות צפופות, כשמאות אנשים מתגוררים בכל בניין. הסגירה ההרמטית שלהם תוביל להדבקה המונית בתוך הקהילה ותחמיר את המצב".

היקף התחלואה ברמלה (צילום: משרד הבריאות)
היקף התחלואה ברמלה (צילום: משרד הבריאות)

היקף התחלואה בלוד (צילום: משרד הבריאות)
היקף התחלואה בלוד (צילום: משרד הבריאות)

היקף התחלואה בקריית מלאכי (צילום: משרד הבריאות)
היקף התחלואה בקריית מלאכי (צילום: משרד הבריאות)

בהודעת העירייה נמסר כי ראש העיר הציע לפתוח חמ"לים ייעודיים שיופעלו על ידי העירייה ופיקוד העורף בשכונות המדוברות, "ולפעול באופן מיידי לפינוי כל חולה מאומת בתוך 24 שעות מהבית במטרה למנוע את המשך ההדבקה". בהמשך התייחס לסגירת מסודות החינוך ומסר: "שליחת עשרות אלפי תלמידי ישיבות הביתה עלולה להביא להתגברות המחלה בצורה דרמטית. נכון לעכשיו, אין שום דרך לבדוק את המצב הנתון של חולי הקורונה בתוך הישיבות ואנו עשויים לשלוח חולים רבים לבתיהם, שם ידביקו עוד משפחות רבות ויביאו להתפרצות אדירה במגזר החרדי".

ראש העירייה המליץ להדק את הסגרים על כל הישיבות הגדולות, של גילאי 16 עד 25, לשבועיים הקרובים. בנושא הישיבות הקטנות, המיועדות לתלמידי ט עד י"א - יש לפעול במתכונת של קפסולות. עוד נמסר כי בנושא הישיבות בלי פנימייה, יש להמשיך לפעול עם מתווה הקפסולות, באם ימצא חולה – הקפסולה תיסגר מיידית, והבחורים ישלחו לבתיהם לבידוד. "בנושא תלמודי התורה, לכיתות א-ח, יש להקפיד הקפדה יתירה על מתווה הקפסולות תוך מעקב קפדני אחר תסמינים ושמירת הוראות משרד הבריאות וסגירת כל קפסולה בה ימצא חולה", ציין עוד. 

ליאון הוסיף: "אני סבור שהטיפול בסוגיה חייב להיות מערכתי, כולל, לקחת בחשבון את מירב האפשרויות למניעת ההדבקה והתפשטות הקורונה. סגר ללא פתרונות כאלה, ישיג את המטרה ההפוכה. אני קורא לכלל גורמי הממשלה להאיץ את פעולות המניעה ובכלל זה בתי מלון לבידוד הנדבקים".

בתוך כך, ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך אמרה בגל"צ: "אין שום דבר שמקדם את ההליך בהטלת סגר על שכונה או ישוב, אלא ההיפך - זה מייצר מדגרה שתעלה את מספר הנדבקים".