שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כ"ץ, קיימו היום (שני) דיון יחד עם ההסתדרות הרפואית, במהלכו הנחו כי אף רופא לא יפוטר בעת הזאת. כמו כן, השניים הנחו את משרדיהם לוודא כי 600 תקני הרופאים שניתנו לתגבור הקורונה והחורף יקלטו, זאת בנוסף להסכם הקיבוצי שנחתם הבוקר המסדיר את נושא ימי הבידוד של הרופאים. מדוברות משרד הבריאות נמסר עוד כי "בישיבה שהתקיימה הביעו השרים הערכה לעבודתם של הצוותים הרפואיים בעת הזו".

אדלשטיין אמר לאחר הישיבה כי "הרופאים והרופאות יחד עם כל הצוותים הרפואיים הם חוד החנית במאבק של מדינת ישראל בקורונה. הסיכום שלנו מגיע להם בזכות. בשם כל אזרחי ישראל אני מצדיע להם על עבודתם המסורה משך חודשים ארוכים למען בריאות הציבור". כ"ץ ציין כי "מתוך הוקרה והערכה להתגייסות הצוותים הרפואיים לעבודה מסביב לשעון, הנחיתי כי אף רופא לא יפוטר. צעד זה מתווסף לכלל הצעדים שגיבשתי במטרה לתמוך בצוותים הרפואיים בתקופה מאתגרת ואינטנסיבית זו".

עומס בבית חולים (צילום: נאור רהב)
עומס בבית חולים (צילום: נאור רהב)

כזכור, מזכירות ההסתדרות הרפואית אישרה אתמול בערב, הכרזה על סכסוך עבודה, שיחול על כל מערכת הבריאות הציבורית בישראל. המשמעות היא שבתוך 14 ימים, ככל שהדברים לא יגיעו לכדי פתרון הולם, ניתן יהיה לפתוח בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה כללית מצד 28,000 רופאים ורופאות בבתי החולים ובמרפאות הקהילה.

סכסוך העבודה הוכרז בין היתר בשל אי הקצאת התקנים הנדרשים על מנת לעמוד בעומס העבודה החריג בתקופת הקורונה (לרבות ריבוי תורנויות) ועל רקע המחסור החמור בבתי החולים ובקהילה. בהסתדרות הרפואית מוחים גם על החלטת פקידי האוצר להטיל על בתי החולים חלק ממימון התקנים הנוספים – מה שיעמיק עוד יותר את הגירעונות ההולכים ותופחים ויחייב פיטורי עובדים.

בין העילות לסכסוך ניתן למנות גם את הכוונה לפטר בחוסר תום לב רופאים המועסקים בבתי החולים באמצעות תאגידי הבריאות (מהלך שצפוי להחריף את העומס על צוותי הרפואה), תשלום חלקי לחלק מהרופאים בתקופת הקורונה, ניכוי ימי מחלה מרופאים שנאלצו לשהות בבידוד, והיעדר שיפוי לרופאים שנאלצו להוציא כספים רבים על סידור מיוחד לילדים בעת השבתת המסגרות.