מזכירות ההסתדרות הרפואית אישרה הערב (א') בתום ישיבה מיוחדת הכרזה על סכסוך עבודה שיחול על כל מערכת הבריאות הציבורית בישראל. המשמעות היא שבתוך 14 ימים, ככל שהדברים לא יגיעו לכדי פתרון הולם, ניתן יהיה לפתוח בצעדים ארגוניים עד כדי שביתה כללית מצד 28,000 רופאים ורופאות בבתי החולים ובמרפאות הקהילה.

סכסוך העבודה הוכרז בין היתר בשל אי הקצאת התקנים הנדרשים על מנת לעמוד בעומס העבודה החריג בתקופת הקורונה (לרבות ריבוי תורנויות) ועל רקע המחסור החמור בבתי החולים ובקהילה. בהסתדרות הרפואית מוחים גם על החלטת פקידי האוצר להטיל על בתי החולים חלק ממימון התקנים הנוספים – מה שיעמיק עוד יותר את הגירעונות ההולכים ותופחים ויחייב פיטורי עובדים. בין העילות לסכסוך ניתן למנות גם את הכוונה לפטר בחוסר תום לב רופאים המועסקים בבתי החולים באמצעות תאגידי הבריאות (מהלך שצפוי להחריף את העומס על צוותי הרפואה), תשלום חלקי לחלק מהרופאים בתקופת הקורונה, ניכוי ימי מחלה מרופאים שנאלצו לשהות בבידוד, והיעדר שיפוי לרופאים שנאלצו להוציא כספים רבים על סידור מיוחד לילדים בעת השבתת המסגרות.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי אמר: "בזמן שבכל העולם מחזקים כעת את מערכות הבריאות ואת צוותי הרפואה, פקידי האוצר בישראל עסוקים באותן מלחמות שליטה ואגו, ובאותם טריקים שמושכים את השמיכה מצד לצד". עוד אמר פרופ' חגי: "אני קורא לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כ"ץ להתערב לאלתר ולמנוע צעדים ארגוניים בעת הזו. ההסתדרות הרפואית נהגה בממלכתיות לאורך כל המשבר תוך התגייסות מלאה מהרגע הראשון, אבל אם מישהו חשב שנעמוד מהצד אל מול פגיעה בציבור הרופאים ובציבור הרחב – נאלץ להעמיד אותו על טעותו".

הודעת ההסתדרות הרפואית הערב מצטרפת להודעת ועד עובדי המעבדות הרפואיות היום כי יחלו בימים הקרובים בצעדי מחאה, במטרה לשפר את תנאי העסקתם. עובדי המעבדות הרפואיות מוחים על הפער בין תנאי העסקתם לבין אלו של עובדי המעבדות של חברת "מיי הריטג'" וכן על העובדה כי אינם זוכים למענה ראוי ממשרד הבריאות. ביום שלישי צפויות להתחיל אסיפות מחאה בנות שעתיית של עובדי המעבדות, שייערכו בכל יום בבית חולים אחר.