נתניהו ממשיך במגמת ההיחלשות: סקר של "פאנלס פוליטיקס" שנערך עבור "מעריב" מלמד כי אילו הבחירות לכנסת ה־24 היו מתקיימות היום, מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו הייתה נחלשת במנדט אחד ומקבלת 28 מנדטים. בסקר הקודם, שהתפרסם לפני שבועיים, זכה הליכוד ב־29 מנדטים ונראה כי גם השבוע אפקט הקורונה והמשבר הכלכלי גובר על אפקט הנורמליזציה עם איחוד האמירויות.

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

מי שממשיך לנשוף בעורפו של נתניהו הוא יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שמפלגת יש עתיד־תל"ם בראשותו מקבלת 20 מנדטים, כמו בסקר הקודם. מפלגת ימינה, בראשות נפתלי בנט, שנתפס בעיני הציבור כפרויקטור קורונה חליפי, מיצתה כנראה את העלייה בכוחה, והיא מקבלת 17 מנדטים - ירידה של שני מנדטים לעומת הסקר הקודם.

נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

לדברי עורך הסקר מנחם לזר, בנט מאבד מנדט אחד לטובת הליכוד ומנדט נוסף לטובת כחול לבן, אולם הליכוד בעצמו מפסיד מנדט, שחונה כעת אצל המצביעים המתלבטים.

הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה שומרת על יציבות עם נתון של 14 מנדטים, ללא שינוי לעומת השבועות הקודמים. כחול לבן, בראשות בני גנץ, יכולה לשאוב עידוד מעלייה של מנדט אחד בסקר הנוכחי, אולי בהשפעת הנאום התקיף שהשמיע גנץ שלשום, לפני ההצבעה במליאה. כעת היא זוכה למספר דו־ספרתי של מנדטים - 10 - לעומת 9 בסקר הקודם.

בני גנץ בנאום בסיעת כחול לבן (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ בנאום בסיעת כחול לבן (צילום: אלעד מלכה)

גנץ אמר אתמול במפגש עם עיתונאים חרדים: "נתניהו גורם לפילוג העם, ואני מקווה שהוא יחדל מזה". בליכוד אמרו בתגובה: "מדינת ישראל זקוקה כעת לממשלת אחדות מתפקדת שעובדת למענה. המתקפות היומיומיות של כחול לבן נגד ראש הממשלה נתניהו והליכוד, לא עוזרות לכך. אנו קוראים להם להפסיק לקיים 'ממשלה בתוך הממשלה' ולהתאחד למען אזרחי ישראל".

עוד מראה הסקר כי יש מי שנותרו יציבות וזכו לאותו מספר מנדטים כמו בסקר הקודם: ישראל ביתנו, בראשות אביגדור ליברמן - 9 מנדטים; ש"ס, בראשות אריה דרעי - 8 מנדטים; ויהדות התורה, בראשות יעקב ליצמן - 7 מנדטים. לעומת זאת, מפלגת השמאל מרצ רשמה התאוששות נאה כשעלתה מ־5 ל־7 מנדטים. ניתוח הממצאים מלמד שמרצ מתחזקת בקרב הקולות הצפים.

מפת הגושים

גוש הליכוד־חרדים - 43, ימינה (שלפי הצהרתה של איילת שקד לא בטוח שתמליץ על נתניהו) - 17, ישראל ביתנו - 9. גוש מרכז־שמאל־ערבים - 51. מתחת לאחוז החסימה נותרו מפלגת העבודה: 1.9%, עוצמה יהודית: 1.2%, הבית היהודי: 0.7%, דרך ארץ: 0.2% וגשר: 0.4%.

התוצאות: נתניהו ניצח את גנץ במשבר האחרון

בסקר גם נבדקה השאלה מיהו לדעתך המרוויח העיקרי מהמשבר האחרון בין נתניהו וגנץ. כאן נתניהו מוביל בהפרש ניכר: 36%, לעומת גנץ - 8% בלבד בקרב כלל המשיבים. הפילוח מלמד על נתון מעניין: גם 29% ממצביעי כחול לבן סבורים שנתניהו הוא המרוויח העיקרי. בהמשך הטבלה בנט - 15%, לפיד - 9% וליברמן - 1%.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

בתשובה לשאלה נוספת, רוב מכריע של 84% מהציבור מסכים עם טענתו של פרופ' גמזו על כך שהתקהלות של אלפי אנשים באומן תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר כללי, לעומת 9% שאינם סבורים כך.

מתפללים באומן (צילום: רויטרס)
מתפללים באומן (צילום: רויטרס)